Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Diagnose, indicatiestelling en risico-inschatting zijn volgens de normen van de beroepsgroep
- Zorg-/behandelplan is opgesteld volgens de normen van de beroepsgroep en uitvoerbaar binnen de betreffende setting
- Aanvullend onderzoek is efficiënt en effectief ingezet
- Behandeling/begeleiding is uitgevoerd volgens de normen van de beroepsgroep en het vigerende zorgbeleid
- Crisissituaties zijn zo spoedig mogelijk gestabiliseerd
- Zelfbesef/ziekte-inzicht, gedragsalternatieven en gezond gedrag zijn gestimuleerd
- Individuele zorg is adequaat verleend
Omgeving
- Benodigde zorg is effectief gecoördineerd (regie) en afgestemd met andere disciplines en zorgverleners, daar waar noodzakelijk vanuit een gemeenschappelijk behandelplan
- Doorverwijzing, toegeleiding en overdracht naar zorg elders zijn tijdig in gang gezet
- Netwerk in de (regionale) keten, samenwerkingsverbanden en voorzieningen zijn opgebouwd en onderhouden
- (PJ-)Rapportages zijn zorgvuldig opgesteld en adequaat verantwoord richting de rechtbank
Bedrijfsvoering
- Rapportage en dossiervoering zijn volgens de voor de beroepsgroep en instelling geldende richtlijnen
- Wet- en regelgeving, behandelbeleid, protocollen en bepalingen vanuit de beroepsgroep zijn nageleefd
- Vakinhoudelijke begeleiding en supervisie van gemandateerde behandelaars heeft plaatsgevonden
Vernieuwen en verbeteren
- Bijdragen aan continue verbetering van behandel- en detentieklimaat, zorgbeleid en zorgprocessen zijn geleverd
- Deskundigheid is bevorderd bij aanverwante disciplines
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Met de direct leidinggevende en opdrachtgevers is overeenstemming over de wederzijdse verwachtingen en de inhoud van de opdracht
- Strategische richting is vertaald naar doelen, kaders en concrete opdrachten die daaruit voortkomen voor het eigen organisatieonder-deel
- De resultaten van het eigen organisatieonder-deel zijn gerealiseerd
- Input is geleverd voor de (strategische) richting van het overkoepelende organisatieon-derdeel
Omgeving
- De missie, visie en strategie van de eigen organisatie worden helder en begrijpelijk in- en extern uitgedragen en verbonden met de maatschappelijke opgave
- Producten/diensten zijn ontwikkeld en afgestemd met/op de relevante (inter)nationale omgeving, voldoen aan de behoefte en leiden tot het gewenste resultaat/effect
- Verbinding met de omgeving is actief gezocht en leidt tot een maximaal gedragen resul-taat/effect
- Is geïnformeerd over maatschappelijke, technologische, politieke, (inter)nationale of ande-re omgevingsfactoren en ontwikkelingen daar-in. De verkregen kennis is effectief benut voor sturing en beïnvloeding
- Een relevant en effectief netwerk is onderhouden en wordt benut
Bedrijfsvoering
- De integrale planning- , control- en verantwoordingscyclus voor alle bedrijfsprocessen is volgens afspraak uitgevoerd
- Opdrachten voor projecten en programma’s zijn professioneel en volgens afspraak verleend, begeleid en geaccepteerd
- Effectief en efficiënt HR management is uitgevoerd (o.a. langs de lijn van het 5R-model)
- Er is een stimulerend en veilig werkklimaat in het organisatieonderdeel aanwezig
- Medewerkers en bedrijfsmiddelen zijn binnen kwaliteitsnormen efficiënt en effectief ingezet
- Verschillende kennis, ervaring en achtergronden van medewerkers zijn optimaal benut
- Professioneel opdrachtgeverschap is ingevuld
Vernieuwen en verbeteren
- Organisatieonderdeel aangesloten op en beweegt mee met relevante ontwikkelingen
- Sturing op vernieuwing en verbetering van werkprocessen, producten en diensten is gerealiseerd
- Kennis is ontwikkeld en beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen conform afspraken
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Werkt aan een vertrouwensrelatie
- Toont respect voor de normen, waarden en eigenheid van de ander
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke informatie
- Maakt de eigen (professionele) grenzen duidelijk, houdt (professio-nele) distantie
- Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en regels
- Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de ander en toont begrip
- Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
- Gaat tactvol om met andermans gevoelens en behoeften
- Onderkent groepsprocessen en speelt hier adequaat op in
- Houdt rekening met verschillende culturele achtergronden
- Past interventies toe, schakelt over op een andere aanpak als dat effectiever is
- Verdiept zich in de ander en kiest op basis hiervan een benadering om de ander te beïnvloeden
- Stemt de eigen gedragsstijl af op persoon, situatie en doel
- Analyseert op systematische wijze een probleem of vraag
- Achterhaalt en verifieert alle relevante informatie
- Dringt snel door tot de kern van het probleem
- Herkent belangrijke informatie en signalen, vraagt gericht door
- Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af en maakt een realistische inschatting van benodigde zorg
- Maakt bij de keuze voor een interventie een afweging tussen benodigde zorg en het beroepsgeheim enerzijds en veiligheid anderzijds
- Is in staat afstand te nemen van een persoon of situatie om zich autonoom een oordeel te kunnen vormen
- Schat (soms op basis van summiere informatie) snel ernst en risico’s van een situatie in en neemt maatregelen
- Hakt ook in onzekere situaties knopen door en is aanspreekbaar op zijn/haar besluit
Omgeving
- Deelt relevante kennis en informatie met collega’s, andere disciplines en ketenpartners
- Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties, neemt initiatief en stelt zich toegankelijk op
- Handelt vanuit het gezamenlijke belang
- Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven
- Benut kansen om contacten te leggen en in- en externe samenwerking aan te gaan
- Draagt autoriteit op het eigen vakgebied uit, komt uit voor zijn/haar standpunt richting andere disciplines
- Onderbouwt het eigen standpunt met heldere argumenten die de ander aanspreken
- Doseert argumenten of standpunten op beslissende momenten, richt zich tot de juiste personen
- Maakt successen en knelpunten zichtbaar
Vernieuwen en verbeteren
- Signaleert knelpunten in de zorg in brede zin en doet uitvoerbare voorstellen voor verbetering
- Volgt ontwikkelingen op het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
- Bespreekt casuïstiek met collega’s en is bereid eigen en andermans inzichten ter discussie te stellen
- Reflecteert op eigen emoties en gedrag en staat open voor feedback
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Is zich bewust van de (in)formele regels, verschillende (hierarchische) posities en het krachtenveld en handelt hier-naar om de organisatiedoelen te kunnen bereiken
- Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen en buiten de eigen organisatie en handelt ernaar
- Schat de haalbaarheid van acties en/of besluiten in
- Benut de kansen dan wel creëert deze in het belang van de organisatie
- Toont bij het handelen zich bewust te zijn van de (inter)nationale politiek-bestuurlijke- maatschappelijke (o.a. digitalisering) gevoeligheid van onderwerpen
Omgeving
- Volgt en laat blijken op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein en vakge-bied en in de (inter)nationale omgeving / samenleving
- Vertaalt (inter)nationale politieke, maatschappelijke ontwikkelingen en/of ontwikkelingen in het vakgebied naar het ei-gen werkterrein
- Kent betekenis toe aan trends en (inter)nationale ontwikkelingen voor de eigen organisatie en de risico’s/mogelijkheden daarvan
- Is zich bewust van verschillen in omgevingscontext en handelt daarnaar en weet in verschillende omgevingen resultaat te behalen
- Onderkent en anticipeert relevante digitale ontwikkelingen en weet deze in te zetten voor de eigen organisatie en het behalen van de doelen
- Legt en onderhoudt (in)formele (inter)nationale contacten met voor de eigen functie relevante personen en organisa-ties
- Werkt op het juiste moment samen met het netwerk om eigen (organisatie)-doelstellingen te bereiken
- Benadert de juiste mensen om steun en medewerking te bieden en/of te verkrijgen
Bedrijfsvoering
- Vertaalt de visie van de organisatie in operationele doelen en stuurt op de realisatie van de doelen (regievoering)
- Stemt de bedrijfsprocessen en interne organisatie af op veranderingen in de strategie of prioriteitsstelling
- Is transparant t.a.v. de afweging over de gewenste kwaliteit en haalbaarheid
- Is transparant in gedrag: doen wat je zegt en zeggen wat je doet
- Bouwt bruggen en realiseert draagvlak: verkent en onderzoekt waar samenwerking en samenhang mogelijk is en faciliteert deze
- Stimuleert anderen om op basis van gemeenschappelijk belang te handelen
- Benut de kansen van automatisering en digitalisering ten behoeve van de organisatiedoelen
- Benut de kwaliteiten van medewerkers optimaal ten behoeve van organisatiedoelen
- Toont inlevingsvermogen en heeft oog voor inclusiviteit
- Biedt medewerkers perspectief en stimuleert medewerkers tot persoonlijke en professionele ontwikkeling
- Brengt de medewerkers in situaties die voor hen uitdagend en leerzaam zijn
- Geeft medewerkers periodiek duidelijke en opbouwende feedback in het kader van hun ontwikkeling en is daarbij kritisch
- Toont sensitiviteit voor verschillen tussen medewerkers
Vernieuwen en verbeteren
- Neemt afstand van de dagelijkse praktijk en neemt de tijd voor reflectie
- Creëert en stimuleert een reflectief en positief lerend team- en organisatieklimaat met ruimte voor diversiteit en vervult daarbij een voorbeeldrol
- Zoekt actief persoonlijke feedback
- Is vernieuwend, creatief en/of origineel in denken en handelen
- Realiseert vernieuwende ideeën
- Durft te experimenteren en is niet bang voor uitglijders
|
Ervaring
geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
WO Psychologie of Orthopedagogiek
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
WO Psychologie of Orthopedagogiek
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
voldoen aan instroomeisen GZ-opleiding
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
WO Psychologie of Orthopedagogiek + intern in opleidingstraject tot GZ-psycholoog
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
voldoen aan instroomeisen GZ-opleiding
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
WO Psychologie of Orthopedagogiek + intern in opleidingstraject tot GZ-psycholoog
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- ridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
ervaring in de GGZ
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Registratie als GZ-psycholoog of Orthopedagoog Generalist
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
- forensische psychologie/psychiatrie en state-of-the-art behandelmethoden en diagnostiek,
- kosten en effectiviteit van behandelingen,
- cognitieve gedragstherapie,
- verslavingsproblematiek,
- persoonlijkheidsproblematiek,
- gedrags- en milieutherapie,
- transculturele psychologie,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
ervaring in de GGZ
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Registratie als GZ-psycholoog of Orthopedagoog Generalist
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
- forensische psychologie/psychiatrie en state-of-the-art behandelmethoden en diagnostiek,
- kosten en effectiviteit van behandelingen,
- cognitieve gedragstherapie,
- verslavingsproblematiek,
- persoonlijkheidsproblematiek,
- gedrags- en milieutherapie,
- transculturele psychologie,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
ervaring in forensische setting
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Registratie als Klinisch (neuro) psycholoog of psychotherapeut
Overige kennis en vaardigheden
klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
- forensische psychologie/psychiatrie en state-of-the-art behandelmethoden en diagnostiek,
- kosten en effectiviteit van behandelingen,
- cognitieve gedragstherapie,
- verslavingsproblematiek,
- persoonlijkheidsproblematiek,
- gedrags- en milieutherapie,
- transculturele psychologie,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
-
meervoudige complexe problematiek,
-
psychotherapie,
-
wetenschappelijk onderzoek,
-
beleidsontwikkeling,
-
eigen deskundigheid, vaardigheden en beroepshouding voldoen aan de standaarden van de beroepsgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
ervaring in forensische setting
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Registratie als Klinisch (neuro) psycholoog of psychotherapeut
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
- forensische psychologie/psychiatrie en state-of-the-art behandelmethoden en diagnostiek,
- kosten en effectiviteit van behandelingen,
- cognitieve gedragstherapie,
- verslavingsproblematiek,
- persoonlijkheidsproblematiek,
- gedrags- en milieutherapie,
- transculturele psychologie,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
- meervoudige complexe problematiek,
- psychotherapie,
- wetenschappelijk onderzoek,
- beleidsontwikkeling,
- igen deskundigheid, vaardigheden en beroepshouding voldoen aan de standaarden van de beroepsgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Minimaal 3 jaar ervaring als behandelaar
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Registratie als GZ-psycholoog of Orthopedagoog Generalist of basisarts in opleiding tot psychiater
TBS: Registratie als Klinisch (neuro) psycholoog of psychotherapeut
Overige kennis en vaardigheden
- Klinische psychologie,
- forensische psychologie / psychiatrie en state-of-the-art behandelmethoden en diagnostiek,
- verslavingsproblematiek,
- persoonlijkheidsproblematiek,
- gedrags- en milieutherapie,
- transculturele psychologie,
- psycho-farmaca (arts),
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- managementvaardigheden,
- eigen deskundigheid, vaardigheden en beroeps-houding voldoen aan de standaarden van de beroepsgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ruime ervaring als (huis)arts
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Inschrijving in het specialisten-register als arts met specialisme huisarts
Interne bijscholing en (DJI-) registratie als penitentiair geneeskundige
Overige kennis en vaardigheden
- Psychiatrie,
- infectieziekten,
- verslavingsproblematiek,
- culturele diversiteit,
- psychofarmaca,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- eigen deskundigheid, vaardigheden en beroeps-houding voldoen aan de standaarden van de beroepsgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring in forensische setting
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Inschrijving in het specialistenregister als arts met specialisme psychiatrie
Overige kennis en vaardigheden
- Forensische psychiatrie en state-of-the-art behandelmethoden,
- meervoudige complexe problematiek,
- psychofarmaca,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- eigen deskundigheid, vaardigheden en beroeps-houding voldoen aan de standaarden van de beroepsgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
Ervaring bij meer departementsonderdelen en/of bij ander(e) departement(en) en/of daarbuiten, met meerdere processen tegelijkertijd. Aantoonbaar succesvol in het leiden van een team / organisatieonderdeel.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
Aantoonbare managementkwaliteiten
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- bestuurssensitiviteit
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- aansturen-organisatie
- aansturen-groep
- ontwikkelen-medewerkers
- reflecteren
Ervaring
Ervaring bij meer departementsonderdelen en/of bij ander(e) departement(en) en/of daarbuiten, met meerdere processen tegelijkertijd. Aantoonbaar succesvol in het leiden van een team / organisatieonderdeel.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
Aantoonbare managementkwaliteiten
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- bestuurssensitiviteit
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- aansturen-organisatie
- aansturen-groep
- ontwikkelen-medewerkers
- reflecteren
Ervaring
Aantoonbaar succesvol in het aansturen van meer processen / projecten. Ervaring bij meer organisaties of departementsonderdelen en/of bij ander(e) departement(en), met meerdere processen tegelijkertijd. Internationale ervaring.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
-
Verdieping managementvaardigheden o.a. persoonlijk leiderschap; opereren in politiek-bestuurlijke omgeving
-
Talenkennis en taalvaardigheid
-
Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers
-
Kennis van de werking van de Europese Unie en de wisselwerking hiervan met de nationale overheid en van andere bilaterale en multilaterale samenwerkingsverbanden en instellingen/instituties
-
Kennis van de internationale omgeving en politiek
-
Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- bestuurssensitiviteit
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- aansturen-organisatie
- aansturen-groep
- ontwikkelen-medewerkers
- reflecteren
Ervaring
Aantoonbaar succesvol in het aansturen van meer processen / projecten. Ervaring bij meer organisaties of departementsonderdelen en/of bij ander(e) departement(en), met meerdere processen tegelijkertijd. Internationale ervaring.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
-
Verdieping managementvaardigheden o.a. persoonlijk leiderschap; opereren in politiek-bestuurlijke omgeving
-
Talenkennis en taalvaardigheid
-
Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers
-
Kennis van de werking van de Europese Unie en de wisselwerking hiervan met de nationale overheid en van andere bilaterale en multilaterale samenwerkingsverbanden en instellingen/instituties
-
Kennis van de internationale omgeving en politiek
-
Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- bestuurssensitiviteit
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- aansturen-organisatie
- aansturen-groep
- ontwikkelen-medewerkers
- reflecteren
|