Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medicus / Gedragswetenschapper

Uitvoering

Coördinerend / Specialistisch Inspecteur

Toezicht

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Herstelt en/of bevordert de lichamelijke en psychische gezondheid en het welbevinden van justitiabelen en draagt bij aan een verantwoorde terugkeer in de maatschappij. (Voor gedragswetenschappers die werken vanuit een strafrechtelijk kader geldt tevens als doel: het terugdringen van recidive. )

Coördineert en verbindt meerdere toezichtvormen en realiseert integraal toezicht en/of levert vanuit de expertrol specialistische adviezen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Diagnose, indicatiestelling en risico-inschatting zijn volgens de normen van de beroepsgroep
  • Zorg-/behandelplan is opgesteld volgens de normen van de beroepsgroep en uitvoerbaar binnen de betreffende setting
  • Aanvullend onderzoek is efficiënt en effectief ingezet
  • Behandeling/begeleiding is uitgevoerd volgens de normen van de beroepsgroep en het vigerende zorgbeleid
  • Crisissituaties zijn zo spoedig mogelijk gestabiliseerd
  • Zelfbesef/ziekte-inzicht, gedragsalternatieven en gezond gedrag zijn gestimuleerd
  • Individuele zorg is adequaat verleend

Omgeving

  • Benodigde zorg is effectief gecoördineerd (regie) en afgestemd met andere disciplines en zorgverleners, daar waar noodzakelijk vanuit een gemeenschappelijk behandelplan
  • Doorverwijzing, toegeleiding en overdracht naar zorg elders zijn tijdig in gang gezet
  • Netwerk in de (regionale) keten, samenwerkingsverbanden en voorzieningen zijn opgebouwd en onderhouden
  • (PJ-)Rapportages zijn zorgvuldig opgesteld en adequaat verantwoord richting de rechtbank

Bedrijfsvoering

  • Rapportage en dossiervoering zijn volgens de voor de beroepsgroep en instelling geldende richtlijnen
  • Wet- en regelgeving, behandelbeleid, protocollen en bepalingen vanuit de beroepsgroep zijn nageleefd
  • Vakinhoudelijke begeleiding en supervisie van gemandateerde behandelaars heeft plaatsgevonden

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan continue verbetering van behandel- en detentieklimaat, zorgbeleid en zorgprocessen zijn geleverd
  • Deskundigheid is bevorderd bij aanverwante disciplines

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Toezicht is uitgevoerd conform opdracht
  • Toezichtvormen zijn gedragen en passen binnen de agenda van de opdrachtgever
  • Toezichtactiviteiten zijn geïnitieerd conform gestelde prioriteiten

Omgeving

  • Partijen binnen en buiten de organisatie zijn effectief ingeschakeld
  • Heeft een relevant netwerk
  • Toezicht en -adviezen zijn vanuit verschillende expertises met elkaar verbonden
  • Signalen vanuit het veld zijn effectief doorgeleid naar Beleid
  • Is gezaghebbend op het eigen vakgebied (geldt alleen voor de specialist)

Bedrijfsvoering

  • Toezichtactiviteiten zijn conform wet- en regelgeving, geldende kaders, procedures en afspraken uitgevoerd
  • Toezichtactiviteiten zijn gerealiseerd conform opdracht en/of jaarplan
  • Realisatie van projecten is conform plan van aanpak
  • De ingeschakelde medewerkers zijn inhoudelijk juist aangestuurd
  • De ingeschakelde medewerkers zijn gemotiveerd

Vernieuwen en verbeteren

  • Vakkennis is up to date en kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen zijn geleverd
  • Benodigde begeleiding is gegeven

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Werkt aan een vertrouwensrelatie
  • Toont respect voor de normen, waarden en eigenheid van de ander
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke informatie
  • Maakt de eigen (professionele) grenzen duidelijk, houdt (professio-nele) distantie
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en regels
  • Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de ander en toont begrip
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
  • Gaat tactvol om met andermans gevoelens en behoeften
  • Onderkent groepsprocessen en speelt hier adequaat op in
  • Houdt rekening met verschillende culturele achtergronden
  • Past interventies toe, schakelt over op een andere aanpak als dat effectiever is
  • Verdiept zich in de ander en kiest op basis hiervan een benadering om de ander te beïnvloeden
  • Stemt de eigen gedragsstijl af op persoon, situatie en doel
  • Analyseert op systematische wijze een probleem of vraag
  • Achterhaalt en verifieert alle relevante informatie
  • Dringt snel door tot de kern van het probleem
  • Herkent belangrijke informatie en signalen, vraagt gericht door
  • Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af en maakt een realistische inschatting van benodigde zorg
  • Maakt bij de keuze voor een interventie een afweging tussen benodigde zorg en het beroepsgeheim enerzijds en veiligheid anderzijds
  • Is in staat afstand te nemen van een persoon of situatie om zich autonoom een oordeel te kunnen vormen
  • Schat (soms op basis van summiere informatie) snel ernst en risico’s van een situatie in en neemt maatregelen
  • Hakt ook in onzekere situaties knopen door en is aanspreekbaar op zijn/haar besluit

Omgeving

  • Deelt relevante kennis en informatie met collega’s, andere disciplines en ketenpartners
  • Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties, neemt initiatief en stelt zich toegankelijk op
  • Handelt vanuit het gezamenlijke belang
  • Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven
  • Benut kansen om contacten te leggen en in- en externe samenwerking aan te gaan
  • Draagt autoriteit op het eigen vakgebied uit, komt uit voor zijn/haar standpunt richting andere disciplines
  • Onderbouwt het eigen standpunt met heldere argumenten die de ander aanspreken
  • Doseert argumenten of standpunten op beslissende momenten, richt zich tot de juiste personen
  • Maakt successen en knelpunten zichtbaar

Vernieuwen en verbeteren

  • Signaleert knelpunten in de zorg in brede zin en doet uitvoerbare voorstellen voor verbetering
  • Volgt ontwikkelingen op het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
  • Bespreekt casuïstiek met collega’s en is bereid eigen en andermans inzichten ter discussie te stellen
  • Reflecteert op eigen emoties en gedrag en staat open voor feedback

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Vormt zich een mening op basis van informatie, dossierkennis, argumenten en afwegingen
  • Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende opvattingen en onzekerheden
  • Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt
  • Initieert op basis van ontwikkelingen een visie op de toekomst van het eigen toezichtgebied
  • Toont een duidelijke zienswijze ten aanzien van het toezichtvak en legt verbinding tussen verschillende toezichtgebieden of binnen een toezichtgebied

Omgeving

  • Partijen binnen en buiten de organisatie worden waar nodig ingeschakeld
  • Is op de hoogte van recente ontwikkelingen en trends op het eigen toezichtgebied en in de samenleving en draagt deze uit
  • Signaleert belangrijke politiek-bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen en vertaalt signalen naar het eigen werk
  • Neemt in lastige situaties zijn verantwoordelijkheid
  • Neemt een onafhankelijk standpunt in als de situatie daarom vraagt
  • Treedt zo nodig buiten de gebaande paden om het doel te bereiken
  • Informeert belanghebbenden hierover

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en anderen
  • Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Adviseert over de juiste, inhoudelijke randvoorwaarden om tot gewenste resultaten te komen
  • Signaleert en communiceert tijdig afwijkingen en komt met mogelijke oplossingen en/of alternatieven
  • Motiveert medewerkers, door een gemeenschappelijk doel voor ogen te stellen en zet de medewerkers in op hun kwaliteiten ten behoeve van het te realiseren doel
  • Verkent en onderzoekt waar samenhang en samenwerking mogelijk is, en faciliteert deze

Vernieuwen en verbeteren

  • Benodigde begeleiding is gegeven
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan
  • Durft te experimenteren en is niet bang voor af en toe een mislukking
  • Inspireert en begeleidt medewerkers in hun vakontwikkeling

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Integriteit
  • Inlevingsvermogen
  • Flexibiliteit
  • Analyseren
  • Oordeelsvorming
  • Samenwerken
  • Overtuigingskracht
  • Zelfontwikkeling
  • Oordeelsvorming
  • Visie
  • Omgevingsbewustzijn
  • Durf
  • Plannen en organiseren
  • Aansturen groep
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

WO Psychologie of Orthopedagogiek

Overige kennis en vaardigheden
  • klinische psychologie of orthopedagogiek,
  • juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • overtuigingskracht
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

WO Psychologie of Orthopedagogiek

Overige kennis en vaardigheden
  • klinische psychologie of orthopedagogiek,
  • juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • overtuigingskracht
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

langjarige en meervoudige / brede ervaring (o.a. meer inspectiediensten, - sectoren, beleid, uitvoering) en succesvol; ervaring met toezicht danwel opsporing en/of ervaring relevant voor de sector én voor het aandachtsveld; succesvol in het leiden van een (project)team, in coördineren of aansturen van complexe/ politiek of bestuurlijk gevoelige/ interdepartementale toezichts- en/of opsporingstrajecten

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

WO: relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector of het aandachtsveld 

wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's; ruime of diepgaande / specialistische kennis van relevante wet- en regelgeving; kennis en vaardigheden voor het ontwikkelen van (innovatieve) methoden en technieken voor toezicht en opsporing

Overige kennis en vaardigheden

leiden van een team; aansturen van complexe en politiek of bestuurlijk gevoelige projecten of processen

Competenties uit het kernprofiel

  • oordeelsvorming
  • visie
  • omgevingsbewustzijn
  • durf
  • plannen-en-organiseren
  • aansturen-groep
  • creativiteit