Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medicus / Gedragswetenschapper

Uitvoering

Strategisch Inspecteur

Toezicht

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Herstelt en/of bevordert de lichamelijke en psychische gezondheid en het welbevinden van justitiabelen en draagt bij aan een verantwoorde terugkeer in de maatschappij. (Voor gedragswetenschappers die werken vanuit een strafrechtelijk kader geldt tevens als doel: het terugdringen van recidive. )

Ontwikkelt visies en strategieën, zoekt oplossingsrichtingen, stimuleert tot normering en adviseert aan beleid voor één of meer toezichtgebieden in het licht van politiek-maatschappelijke ontwikkelingen, zodat het effect van toezicht wordt vergroot

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Diagnose, indicatiestelling en risico-inschatting zijn volgens de normen van de beroepsgroep
  • Zorg-/behandelplan is opgesteld volgens de normen van de beroepsgroep en uitvoerbaar binnen de betreffende setting
  • Aanvullend onderzoek is efficiënt en effectief ingezet
  • Behandeling/begeleiding is uitgevoerd volgens de normen van de beroepsgroep en het vigerende zorgbeleid
  • Crisissituaties zijn zo spoedig mogelijk gestabiliseerd
  • Zelfbesef/ziekte-inzicht, gedragsalternatieven en gezond gedrag zijn gestimuleerd
  • Individuele zorg is adequaat verleend

Omgeving

  • Benodigde zorg is effectief gecoördineerd (regie) en afgestemd met andere disciplines en zorgverleners, daar waar noodzakelijk vanuit een gemeenschappelijk behandelplan
  • Doorverwijzing, toegeleiding en overdracht naar zorg elders zijn tijdig in gang gezet
  • Netwerk in de (regionale) keten, samenwerkingsverbanden en voorzieningen zijn opgebouwd en onderhouden
  • (PJ-)Rapportages zijn zorgvuldig opgesteld en adequaat verantwoord richting de rechtbank

Bedrijfsvoering

  • Rapportage en dossiervoering zijn volgens de voor de beroepsgroep en instelling geldende richtlijnen
  • Wet- en regelgeving, behandelbeleid, protocollen en bepalingen vanuit de beroepsgroep zijn nageleefd
  • Vakinhoudelijke begeleiding en supervisie van gemandateerde behandelaars heeft plaatsgevonden

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan continue verbetering van behandel- en detentieklimaat, zorgbeleid en zorgprocessen zijn geleverd
  • Deskundigheid is bevorderd bij aanverwante disciplines

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Politieke en maatschappelijke ontwikkelingen zijn vertaald naar een visie op het betreffende toezichtgebied
  • De politiek-bestuurlijke en maatschappelijke agendavorming is effectief beïnvloed
  • Visies, strategieën en oplossingsrichtingen worden gedragen door de politiek en/of de ambtelijke opdrachtgever
  • Beleid is geadviseerd op basis van de uitkomsten van het toezicht

Omgeving

  • Politiek-maatschappelijke ontwikkelingen en signalen uit het veld zijn onderkend en verwerkt in visies, strategieën en oplossingsrichtingen
  • Is (inter)nationaal gezaghebbend binnen toezicht èn is een autoriteit op het eigen toezichtgebied
  • Heeft, onderhoudt en gebruikt een relevant (inter)nationaal netwerk

Bedrijfsvoering

  • Processen conform interne regelgeving/kaders/voorschriften (AO/borging kwaliteit)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd en kennisontwikkeling is geïnitieerd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen door periodieke evaluaties (bijv. dmv plan-do-check-act-principe)

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Werkt aan een vertrouwensrelatie
  • Toont respect voor de normen, waarden en eigenheid van de ander
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke informatie
  • Maakt de eigen (professionele) grenzen duidelijk, houdt (professio-nele) distantie
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en regels
  • Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de ander en toont begrip
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
  • Gaat tactvol om met andermans gevoelens en behoeften
  • Onderkent groepsprocessen en speelt hier adequaat op in
  • Houdt rekening met verschillende culturele achtergronden
  • Past interventies toe, schakelt over op een andere aanpak als dat effectiever is
  • Verdiept zich in de ander en kiest op basis hiervan een benadering om de ander te beïnvloeden
  • Stemt de eigen gedragsstijl af op persoon, situatie en doel
  • Analyseert op systematische wijze een probleem of vraag
  • Achterhaalt en verifieert alle relevante informatie
  • Dringt snel door tot de kern van het probleem
  • Herkent belangrijke informatie en signalen, vraagt gericht door
  • Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af en maakt een realistische inschatting van benodigde zorg
  • Maakt bij de keuze voor een interventie een afweging tussen benodigde zorg en het beroepsgeheim enerzijds en veiligheid anderzijds
  • Is in staat afstand te nemen van een persoon of situatie om zich autonoom een oordeel te kunnen vormen
  • Schat (soms op basis van summiere informatie) snel ernst en risico’s van een situatie in en neemt maatregelen
  • Hakt ook in onzekere situaties knopen door en is aanspreekbaar op zijn/haar besluit

Omgeving

  • Deelt relevante kennis en informatie met collega’s, andere disciplines en ketenpartners
  • Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties, neemt initiatief en stelt zich toegankelijk op
  • Handelt vanuit het gezamenlijke belang
  • Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven
  • Benut kansen om contacten te leggen en in- en externe samenwerking aan te gaan
  • Draagt autoriteit op het eigen vakgebied uit, komt uit voor zijn/haar standpunt richting andere disciplines
  • Onderbouwt het eigen standpunt met heldere argumenten die de ander aanspreken
  • Doseert argumenten of standpunten op beslissende momenten, richt zich tot de juiste personen
  • Maakt successen en knelpunten zichtbaar

Vernieuwen en verbeteren

  • Signaleert knelpunten in de zorg in brede zin en doet uitvoerbare voorstellen voor verbetering
  • Volgt ontwikkelingen op het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
  • Bespreekt casuïstiek met collega’s en is bereid eigen en andermans inzichten ter discussie te stellen
  • Reflecteert op eigen emoties en gedrag en staat open voor feedback

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Overziet de voor de organisatie relevante ontwikkelingen
  • Benut kansen in het belang van de organisatie
  • Toont zich bij het handelen bewust van de politiek-bestuurlijke gevoeligheid van onderwerpen
  • Is autonoom in zijn opvattingen en handelen, maar houdt rekening met politiekmaatschappelijke gevoeligheden
  • Houdt vast aan eigen professionaliteit ook bij weerstand en andere belangen
  • Toont lef en durft ongebruikelijke beslissingen te nemen
  • Initieert op basis van ontwikkelingen een visie op de toekomst van het eigen toezichtgebied
  • Wint partijen voor zijn ontwikkelde visies, strategieën en oplossingsrichtingen
  • Toont een duidelijke zienswijze ten aanzien van het toezichtvak en legt verbinding tussen verschillende toezichtgebieden

Omgeving

  • Laat blijken op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein en in de samenleving
  • Signaleert ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het toezichtgebied
  • Vertaalt politieke, maatschappelijke ontwikkelingen en/of ontwikkelingen in het vakgebied naar het eigen toezichtgebied
  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen organisatie relevante personen en organisaties
  • Vormt zowel de juiste coalities om steun en medewerking te verkrijgen

Vernieuwen en verbeteren

  • Initieert processen en creëert een omgeving waarin nieuwe methoden en werkwijzen een kans krijgen
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan
  • Durft te experimenteren en is niet bang voor af en toe een mislukking

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Integriteit
  • Inlevingsvermogen
  • Flexibiliteit
  • Analyseren
  • Oordeelsvorming
  • Samenwerken
  • Overtuigingskracht
  • Zelfontwikkeling
  • Bestuurssensitiviteit
  • Onafhankelijkheid
  • Visie
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

WO Psychologie of Orthopedagogiek

Overige kennis en vaardigheden
  • klinische psychologie of orthopedagogiek,
  • juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • overtuigingskracht
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

WO Psychologie of Orthopedagogiek

Overige kennis en vaardigheden
  • klinische psychologie of orthopedagogiek,
  • juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • overtuigingskracht
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

relevante ervaring bij meer departementen en/of in meer sectoren en/of buiten de overheid; relevante ervaring in interdepartementaal en/of landelijk en/of internationaal verband (bijv. gremia, maatschappelijke organisaties); managementervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector en/of het aandachtsveld

Overige kennis en vaardigheden

aansturen van onderhandelingen in interdepartementale / landelijke / internationale gremia; crisismanagement

Opleiding departementspecifiek

Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis

P.M. In te vullen per departement

Overige kennis en vaardigheden

P.M. In te vullen per departement

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • onafhankelijkheid
  • visie
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • creativiteit