Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Werkt aan een vertrouwensrelatie
- Toont respect voor de normen, waarden en eigenheid van de ander
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke informatie
- Maakt de eigen (professionele) grenzen duidelijk, houdt (professio-nele) distantie
- Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en regels
- Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de ander en toont begrip
- Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
- Gaat tactvol om met andermans gevoelens en behoeften
- Onderkent groepsprocessen en speelt hier adequaat op in
- Houdt rekening met verschillende culturele achtergronden
- Past interventies toe, schakelt over op een andere aanpak als dat effectiever is
- Verdiept zich in de ander en kiest op basis hiervan een benadering om de ander te beïnvloeden
- Stemt de eigen gedragsstijl af op persoon, situatie en doel
- Analyseert op systematische wijze een probleem of vraag
- Achterhaalt en verifieert alle relevante informatie
- Dringt snel door tot de kern van het probleem
- Herkent belangrijke informatie en signalen, vraagt gericht door
- Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af en maakt een realistische inschatting van benodigde zorg
- Maakt bij de keuze voor een interventie een afweging tussen benodigde zorg en het beroepsgeheim enerzijds en veiligheid anderzijds
- Is in staat afstand te nemen van een persoon of situatie om zich autonoom een oordeel te kunnen vormen
- Schat (soms op basis van summiere informatie) snel ernst en risico’s van een situatie in en neemt maatregelen
- Hakt ook in onzekere situaties knopen door en is aanspreekbaar op zijn/haar besluit
Omgeving
- Deelt relevante kennis en informatie met collega’s, andere disciplines en ketenpartners
- Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties, neemt initiatief en stelt zich toegankelijk op
- Handelt vanuit het gezamenlijke belang
- Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven
- Benut kansen om contacten te leggen en in- en externe samenwerking aan te gaan
- Draagt autoriteit op het eigen vakgebied uit, komt uit voor zijn/haar standpunt richting andere disciplines
- Onderbouwt het eigen standpunt met heldere argumenten die de ander aanspreken
- Doseert argumenten of standpunten op beslissende momenten, richt zich tot de juiste personen
- Maakt successen en knelpunten zichtbaar
Vernieuwen en verbeteren
- Signaleert knelpunten in de zorg in brede zin en doet uitvoerbare voorstellen voor verbetering
- Volgt ontwikkelingen op het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
- Bespreekt casuïstiek met collega’s en is bereid eigen en andermans inzichten ter discussie te stellen
- Reflecteert op eigen emoties en gedrag en staat open voor feedback
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Anticipeert op relevante politieke, maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkelingen
- Betrekt belanghebbenden bij het formuleren van de goede vraagstelling. Achterhaalt wens / doel / probleem en denkt mee
- Zoekt de juiste balans tussen behoefte opdrachtgever / belanghebbenden en wetenschappelijke kwaliteitsnormen. Komt met varianten
- Beoordeelt de opdracht vanuit meer invalshoeken, o.a. haalbaarheid, wetenschappelijke uitvoerbaarheid, relevantie voor overige belanghebbenden
- Houdt vast aan professionele integriteit. Is open en duidelijk over de wetenschap-pelijke standaarden en handelt daarnaar, ook bij weerstand.
- Wint opdrachtgever/ belanghebbenden voor nieuwe producten/methodes met aansprekende argumenten en methoden
Omgeving
- Geeft externe onderzoekspartner(s) een heldere opdracht
- Is een serieuze partner: wisselt kennis en standpunten uit, vraagt reacties, daagt uit
- Zet zich in voor het gezamenlijke resultaat, ook als dat niet direct het organisatie-belang dient
- Neemt gericht actie wanneer de samenwerking stagneert
- Legt en onderhoudt contacten met de wetenschappelijke omgeving
- Gebruikt op het juiste moment het juiste netwerk
- Profileert zich in de wetenschappelijke omgeving als relevante partij
- Wint anderen voor het belang van zijn onderzoeksvragen en – thema’s
- Gebruikt argumenten en inzichten van anderen om de visie kracht bij te zetten en de discussie te beïnvloeden
Bedrijfsvoering
- Zorgt voor de juiste samenstelling van het onderzoeksteam
- Stuurt inhoudelijk bij en stemt af met aanpalende onderzoeksopdrachten
- Maakt heldere werkafspraken met medewerkers
- Pakt functioneringsproblemen bijtijds aan
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen
- Organiseert reflectie in het team
- Initieert en stimuleert het delen en ontwikkelen van kennis in het team én organisatiebreed
- Is in staat om vanuit andere denkkaders nieuwe wegen te bewandelen om daarmee nieuwe oplossingsrichtingen te genereren
|
Ervaring
geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
WO Psychologie of Orthopedagogiek
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
WO Psychologie of Orthopedagogiek
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
voldoen aan instroomeisen GZ-opleiding
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
WO Psychologie of Orthopedagogiek + intern in opleidingstraject tot GZ-psycholoog
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
voldoen aan instroomeisen GZ-opleiding
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
WO Psychologie of Orthopedagogiek + intern in opleidingstraject tot GZ-psycholoog
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- ridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
ervaring in de GGZ
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Registratie als GZ-psycholoog of Orthopedagoog Generalist
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
- forensische psychologie/psychiatrie en state-of-the-art behandelmethoden en diagnostiek,
- kosten en effectiviteit van behandelingen,
- cognitieve gedragstherapie,
- verslavingsproblematiek,
- persoonlijkheidsproblematiek,
- gedrags- en milieutherapie,
- transculturele psychologie,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
ervaring in de GGZ
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Registratie als GZ-psycholoog of Orthopedagoog Generalist
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
- forensische psychologie/psychiatrie en state-of-the-art behandelmethoden en diagnostiek,
- kosten en effectiviteit van behandelingen,
- cognitieve gedragstherapie,
- verslavingsproblematiek,
- persoonlijkheidsproblematiek,
- gedrags- en milieutherapie,
- transculturele psychologie,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
ervaring in forensische setting
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Registratie als Klinisch (neuro) psycholoog of psychotherapeut
Overige kennis en vaardigheden
klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
- forensische psychologie/psychiatrie en state-of-the-art behandelmethoden en diagnostiek,
- kosten en effectiviteit van behandelingen,
- cognitieve gedragstherapie,
- verslavingsproblematiek,
- persoonlijkheidsproblematiek,
- gedrags- en milieutherapie,
- transculturele psychologie,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
-
meervoudige complexe problematiek,
-
psychotherapie,
-
wetenschappelijk onderzoek,
-
beleidsontwikkeling,
-
eigen deskundigheid, vaardigheden en beroepshouding voldoen aan de standaarden van de beroepsgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
ervaring in forensische setting
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Registratie als Klinisch (neuro) psycholoog of psychotherapeut
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
- forensische psychologie/psychiatrie en state-of-the-art behandelmethoden en diagnostiek,
- kosten en effectiviteit van behandelingen,
- cognitieve gedragstherapie,
- verslavingsproblematiek,
- persoonlijkheidsproblematiek,
- gedrags- en milieutherapie,
- transculturele psychologie,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
- meervoudige complexe problematiek,
- psychotherapie,
- wetenschappelijk onderzoek,
- beleidsontwikkeling,
- igen deskundigheid, vaardigheden en beroepshouding voldoen aan de standaarden van de beroepsgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Minimaal 3 jaar ervaring als behandelaar
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Registratie als GZ-psycholoog of Orthopedagoog Generalist of basisarts in opleiding tot psychiater
TBS: Registratie als Klinisch (neuro) psycholoog of psychotherapeut
Overige kennis en vaardigheden
- Klinische psychologie,
- forensische psychologie / psychiatrie en state-of-the-art behandelmethoden en diagnostiek,
- verslavingsproblematiek,
- persoonlijkheidsproblematiek,
- gedrags- en milieutherapie,
- transculturele psychologie,
- psycho-farmaca (arts),
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- managementvaardigheden,
- eigen deskundigheid, vaardigheden en beroeps-houding voldoen aan de standaarden van de beroepsgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ruime ervaring als (huis)arts
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Inschrijving in het specialisten-register als arts met specialisme huisarts
Interne bijscholing en (DJI-) registratie als penitentiair geneeskundige
Overige kennis en vaardigheden
- Psychiatrie,
- infectieziekten,
- verslavingsproblematiek,
- culturele diversiteit,
- psychofarmaca,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- eigen deskundigheid, vaardigheden en beroeps-houding voldoen aan de standaarden van de beroepsgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring in forensische setting
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Inschrijving in het specialistenregister als arts met specialisme psychiatrie
Overige kennis en vaardigheden
- Forensische psychiatrie en state-of-the-art behandelmethoden,
- meervoudige complexe problematiek,
- psychofarmaca,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- eigen deskundigheid, vaardigheden en beroeps-houding voldoen aan de standaarden van de beroepsgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
ruime relevante ervaring in het vakgebied en succesvol; succesvol in het coördineren van onderzoeksgebieden/-thema’s/-projecten; succesvol in het leiden van een team en aansturen van onderzoekers; ervaring in een politiek-bestuurlijke omgeving
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Aansturen en motiveren van (een groep) onderzoekers
-
Projectmanagementvaardigheden voor complexe onderzoeksprojecten /-programma’s
-
Opereren in een politiek-bestuurlijke omgeving
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- onafhankelijkheid
- samenwerken
- netwerken
- overtuigingskracht
- aansturen-groep
- creativiteit
Ervaring
ruime relevante ervaring in het vakgebied en succesvol; succesvol in het coördineren van onderzoeksgebieden/-thema’s/-projecten; succesvol in het leiden van een team en aansturen van onderzoekers; ervaring in een politiek-bestuurlijke omgeving
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Aansturen en motiveren van (een groep) onderzoekers
-
Projectmanagementvaardigheden voor complexe onderzoeksprojecten /-programma’s
-
Opereren in een politiek-bestuurlijke omgeving
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- onafhankelijkheid
- samenwerken
- netwerken
- overtuigingskracht
- aansturen-groep
- creativiteit
Ervaring
ruime relevante ervaring in het vakgebied en succesvol; succesvol in het coördineren van onderzoeksgebieden/-thema’s/-projecten; succesvol in het leiden van een team en aansturen van onderzoekers; ervaring in een politiek-bestuurlijke omgeving
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Aansturen en motiveren van (een groep) onderzoekers
-
Projectmanagementvaardigheden voor complexe onderzoeksprojecten /-programma’s
-
Opereren in een politiek-bestuurlijke omgeving
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- onafhankelijkheid
- samenwerken
- netwerken
- overtuigingskracht
- aansturen-groep
- creativiteit
|