Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medicus / Gedragswetenschapper

Uitvoering

Senior Wetenschappelijk Medewerker

Kennis en Onderzoek

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Herstelt en/of bevordert de lichamelijke en psychische gezondheid en het welbevinden van justitiabelen en draagt bij aan een verantwoorde terugkeer in de maatschappij. (Voor gedragswetenschappers die werken vanuit een strafrechtelijk kader geldt tevens als doel: het terugdringen van recidive. )

Initiëren, coördineren en vertalen van (grensverleggende) omvangrijke wetenschappelijke programma’s / projecten / thema’s

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Diagnose, indicatiestelling en risico-inschatting zijn volgens de normen van de beroepsgroep
  • Zorg-/behandelplan is opgesteld volgens de normen van de beroepsgroep en uitvoerbaar binnen de betreffende setting
  • Aanvullend onderzoek is efficiënt en effectief ingezet
  • Behandeling/begeleiding is uitgevoerd volgens de normen van de beroepsgroep en het vigerende zorgbeleid
  • Crisissituaties zijn zo spoedig mogelijk gestabiliseerd
  • Zelfbesef/ziekte-inzicht, gedragsalternatieven en gezond gedrag zijn gestimuleerd
  • Individuele zorg is adequaat verleend

Omgeving

  • Benodigde zorg is effectief gecoördineerd (regie) en afgestemd met andere disciplines en zorgverleners, daar waar noodzakelijk vanuit een gemeenschappelijk behandelplan
  • Doorverwijzing, toegeleiding en overdracht naar zorg elders zijn tijdig in gang gezet
  • Netwerk in de (regionale) keten, samenwerkingsverbanden en voorzieningen zijn opgebouwd en onderhouden
  • (PJ-)Rapportages zijn zorgvuldig opgesteld en adequaat verantwoord richting de rechtbank

Bedrijfsvoering

  • Rapportage en dossiervoering zijn volgens de voor de beroepsgroep en instelling geldende richtlijnen
  • Wet- en regelgeving, behandelbeleid, protocollen en bepalingen vanuit de beroepsgroep zijn nageleefd
  • Vakinhoudelijke begeleiding en supervisie van gemandateerde behandelaars heeft plaatsgevonden

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan continue verbetering van behandel- en detentieklimaat, zorgbeleid en zorgprocessen zijn geleverd
  • Deskundigheid is bevorderd bij aanverwante disciplines

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • De strategische koers en beleidsontwikkeling zijn aantoonbaar beïnvloed
  • Wetenschappelijke kennisproducten zijn conform onderzoeksvraag én wetenschappelijke standaarden
  • Kennisproducten zijn overgedragen en randvoorwaarden zijn gecreëerd voor het gebruik ervan
  • Nieuwe kennisthema’s zijn ontwikkeld

Omgeving

  • Onderzoeksvraagstukken zijn vertaald naar onderzoeks-programma’s
  • (Inter)nationale partijen binnen en buiten het instituut zijn effectief ingeschakeld
  • Is wetenschappelijk gezaghebbend op het eigen deskundigheidsgebied

Bedrijfsvoering

  • Onderzoekprogramma’s zijn gefinancierd
  • Onderzoeksprogramma’s zijn conform afspraken en geldende regels
  • Het team is inhoudelijk juist aangestuurd (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Medewerkers van het team zijn gemotiveerd (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisontwikkeling en kennisdeling zijn geborgd
  • Innovatieve onderzoeksvoorstellen zijn geïnitieerd
  • Aanpak is verbeterd op basis van kwaliteitstoets en evaluatie

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Werkt aan een vertrouwensrelatie
  • Toont respect voor de normen, waarden en eigenheid van de ander
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke informatie
  • Maakt de eigen (professionele) grenzen duidelijk, houdt (professio-nele) distantie
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en regels
  • Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de ander en toont begrip
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
  • Gaat tactvol om met andermans gevoelens en behoeften
  • Onderkent groepsprocessen en speelt hier adequaat op in
  • Houdt rekening met verschillende culturele achtergronden
  • Past interventies toe, schakelt over op een andere aanpak als dat effectiever is
  • Verdiept zich in de ander en kiest op basis hiervan een benadering om de ander te beïnvloeden
  • Stemt de eigen gedragsstijl af op persoon, situatie en doel
  • Analyseert op systematische wijze een probleem of vraag
  • Achterhaalt en verifieert alle relevante informatie
  • Dringt snel door tot de kern van het probleem
  • Herkent belangrijke informatie en signalen, vraagt gericht door
  • Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af en maakt een realistische inschatting van benodigde zorg
  • Maakt bij de keuze voor een interventie een afweging tussen benodigde zorg en het beroepsgeheim enerzijds en veiligheid anderzijds
  • Is in staat afstand te nemen van een persoon of situatie om zich autonoom een oordeel te kunnen vormen
  • Schat (soms op basis van summiere informatie) snel ernst en risico’s van een situatie in en neemt maatregelen
  • Hakt ook in onzekere situaties knopen door en is aanspreekbaar op zijn/haar besluit

Omgeving

  • Deelt relevante kennis en informatie met collega’s, andere disciplines en ketenpartners
  • Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties, neemt initiatief en stelt zich toegankelijk op
  • Handelt vanuit het gezamenlijke belang
  • Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven
  • Benut kansen om contacten te leggen en in- en externe samenwerking aan te gaan
  • Draagt autoriteit op het eigen vakgebied uit, komt uit voor zijn/haar standpunt richting andere disciplines
  • Onderbouwt het eigen standpunt met heldere argumenten die de ander aanspreken
  • Doseert argumenten of standpunten op beslissende momenten, richt zich tot de juiste personen
  • Maakt successen en knelpunten zichtbaar

Vernieuwen en verbeteren

  • Signaleert knelpunten in de zorg in brede zin en doet uitvoerbare voorstellen voor verbetering
  • Volgt ontwikkelingen op het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
  • Bespreekt casuïstiek met collega’s en is bereid eigen en andermans inzichten ter discussie te stellen
  • Reflecteert op eigen emoties en gedrag en staat open voor feedback

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Anticipeert op relevante politieke, maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkelingen
  • Betrekt belanghebbenden bij het formuleren van de goede vraagstelling. Achterhaalt wens / doel / probleem en denkt mee
  • Zoekt de juiste balans tussen behoefte opdrachtgever / belanghebbenden en wetenschappelijke kwaliteitsnormen. Komt met varianten
  • Beoordeelt de opdracht vanuit meer invalshoeken, o.a. haalbaarheid, wetenschappelijke uitvoerbaarheid, relevantie voor overige belanghebbenden
  • Houdt vast aan professionele integriteit. Is open en duidelijk over de wetenschap-pelijke standaarden en handelt daarnaar, ook bij weerstand.
  • Wint opdrachtgever/ belanghebbenden voor nieuwe producten/methodes met aansprekende argumenten en methoden

Omgeving

  • Geeft externe onderzoekspartner(s) een heldere opdracht
  • Is een serieuze partner: wisselt kennis en standpunten uit, vraagt reacties, daagt uit
  • Zet zich in voor het gezamenlijke resultaat, ook als dat niet direct het organisatie-belang dient
  • Neemt gericht actie wanneer de samenwerking stagneert
  • Legt en onderhoudt contacten met de wetenschappelijke omgeving
  • Gebruikt op het juiste moment het juiste netwerk
  • Profileert zich in de wetenschappelijke omgeving als relevante partij
  • Wint anderen voor het belang van zijn onderzoeksvragen en – thema’s
  • Gebruikt argumenten en inzichten van anderen om de visie kracht bij te zetten en de discussie te beïnvloeden

Bedrijfsvoering

  • Zorgt voor de juiste samenstelling van het onderzoeksteam
  • Stuurt inhoudelijk bij en stemt af met aanpalende onderzoeksopdrachten
  • Maakt heldere werkafspraken met medewerkers
  • Pakt functioneringsproblemen bijtijds aan

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen
  • Organiseert reflectie in het team
  • Initieert en stimuleert het delen en ontwikkelen van kennis in het team én organisatiebreed
  • Is in staat om vanuit andere denkkaders nieuwe wegen te bewandelen om daarmee nieuwe oplossingsrichtingen te genereren

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Integriteit
  • Inlevingsvermogen
  • Flexibiliteit
  • Analyseren
  • Oordeelsvorming
  • Samenwerken
  • Overtuigingskracht
  • Zelfontwikkeling
  • Bestuurssensitiviteit
  • Onafhankelijkheid
  • Samenwerken
  • Netwerken
  • Overtuigingskracht
  • Aansturen groep
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

WO Psychologie of Orthopedagogiek

Overige kennis en vaardigheden
  • klinische psychologie of orthopedagogiek,
  • juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • overtuigingskracht
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

WO Psychologie of Orthopedagogiek

Overige kennis en vaardigheden
  • klinische psychologie of orthopedagogiek,
  • juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • overtuigingskracht
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

ruime relevante ervaring in het vakgebied en succesvol; succesvol in het coördineren van onderzoeksgebieden/-thema’s/-projecten; succesvol in het leiden van een team en aansturen van onderzoekers; ervaring in een politiek-bestuurlijke omgeving

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines

Overige kennis en vaardigheden
  • Aansturen en motiveren van (een groep) onderzoekers

  • Projectmanagementvaardigheden voor complexe onderzoeksprojecten /-programma’s

  • Opereren in een politiek-bestuurlijke omgeving

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • onafhankelijkheid
  • samenwerken
  • netwerken
  • overtuigingskracht
  • aansturen-groep
  • creativiteit