Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Werkt aan vertrouwensrelatie met de justitiabele, benadert deze met respect en toont zich optimistisch en stimulerend naar de justitiabele.
- Toont respect voor de normen, waarden en eigenheid van de ander
- Gaat zorgvuldig en zuiver om met persoonlijke en gevoelige informatie
- Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie en stelt de afwijkingen van de norm aan de orde
- Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
- Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de justitiabele en toont begrip
- Maakt een voortdurende inschatting van de gemoedstoestand van de justitiabele
- Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
- Onderkent overdrachtsprocessen in de relatie met justitiabelen en teamleden en maakt dit bespreekbaar, stuurt het eigen gedrag bij
- Past de eigen verbale en non-verbale benaderingswijze aan aan persoon en situatie
- Past weloverwogen handelingsalternatieven toe (o.a.motiverende bejegening), schakelt over op een andere aanpak indien nodig
- Schakelt in de toepassing van methodieken al naar gelang de culturele achtergrond van de justitiabele.
- Neemt indien nodig het voortouw
- Signaleert knelpunten in het leef/werkklimaat en draagt ideeën en oplossingen aan
- Grijpt zo snel mogelijk in om escalatie te voorkomen
- Is alert op onvoorziene situaties, maakt risico-inschattingen en neemt zonodig zelfstandig actie
- Houdt het hoofd koel, blijft kalm en toont zich zelfverzekerd
- Houdt overzicht, handelt vlot en vastberaden
- Blijft overeind in spanningsvolle situaties, blijft beheerst en doelmatig handelen
- Ontlaadt de spanning na herstel van de orde en rust
- Maakt bij de keuze voor een interventie een afweging tussen veiligheid / sturing enerzijds en behandeldoelen / ruimte anderzijds
- Maakt bij de keuze voor een interventie een juiste inschatting welke benadering bij de betreffende justitiabele de meeste kans van slagen heeft
- Maakt bij de toewijzing van een activiteit aan een justitiabele een reële inschatting van diens belastbaarheid en de risico’s
- Bewaakt bij ethische dilemma’s een balans tussen de eigen ethiek en de doelen van behandeling en veiligheid
- Is in staat afstand te nemen van een persoon of situatie om objectief te kunnen analyseren en zich een oordeel te kunnen vormen
Omgeving
- Wisselt kennis, informatie en ideeën met andere disciplines en instanties
- Deelt kennis en informatie met collega’s binnen de organisatie en externe partners
- Ondersteunt andere disciplines gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van gemeenschappelijke doelen
- Werkt actief aan een goede samenwerkingsrelatie
- Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven
Vernieuwen en verbeteren
- Benut kansen om de eigen professionele kennis en vaardigheden te vergroten
- Signaleert knelpunten en adviseert over mogelijke verbeteringen
- Reflecteert op gedrag, emoties en draagkrachtondermijnende processen bij zichzelf, collega’s en justitiabelen; maakt dit bespreek-baar en staat open voor feedback
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Selecteert kritisch en systematisch juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen en toetst dit bij collega’s
- Komt met analyses van onderzoeksvragen vanuit verschillende invalshoeken
- Ordent complexe informatie zodat deze bruikbaar is voor het onderzoek en legt de juiste verbanden
- Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van (deel-) onderzoeken
- Heeft aandacht en oog voor details
- Werkt nauwkeurig, nauwgezet en systematisch
- Is in staat om, als de situatie daarom vraagt, verantwoord buiten de voorschriften/procedures om te opereren
Omgeving
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
- Weet de juiste mensen te vinden om goed geïnformeerd te blijven
- Wisselt actief ideeën uit met collega’s en/of externen over methoden, technieken en inzichten
Bedrijfsvoering
- Denkt vooruit en weet de benodigde acties daarvoor in te zetten
- Heeft kennis van voorschriften en procedures, is alert op verandering van regels, alert op nieuwe kennis, speelt snel in, en kan onder druk werken en weegt belangen af
- Bewaakt de juiste toepassing van geldende wet- en regelgeving, procedures en kwaliteitsnormen
- Signaleert tijdig, prioriteert, koppelt terug als er knelpunten zijn en speelt daar op in, werkt daarbij actief samen met collega’s
- Neemt de verantwoordelijkheid voor de voortgang van het uitgevoerde, (deel-) onderzoek.
- Komt met een uitvoerbaar/realistisch plan van aanpak, monitort de voortgang en stuurt tijdig bij
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen en fouten
- Benut feedback en suggesties van anderen
- Geeft anderen actief feedback
- Draagt eigen kennis over, integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze in de eigen onderzoekspraktijk toe
|
Ervaring
geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- Instroomeis bij voorkeur MBO SPW 4.
- Interne opleiding: MBO SPW 4 + DJI basisopleiding + BHV-opleiding
- weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau
Overige kennis en vaardigheden
- beveiligingsprocedures,
- begeleiding en zorg,
- motiverende bejegening,
- observeren en rapporteren,
- psychopathologie,
- groepsdynamica,
- culturele diversiteit,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering.
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- initiatief
- stressbestendigheid
- oordeelsvorming
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Instroomeis MBO SPW 4 of Verpleegkunde 4
Overige kennis en vaardigheden
- beveiligingsprocedures,
- inrichtingswerk,
- (verpleegkunde),
- begeleiding en zorg,
- motiverende bejegening,
- observeren en rapporteren,
- psychopathologie,
- sociotherapeutisch groepswerk,
- groepsdynamica,
- culturele diversiteit,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- initiatief
- stressbestendigheid
- oordeelsvorming
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- Instroomeis MBO diploma, bij voorkeur SPW 4
- Interne opleiding: MBO SPW 4 + o.m. YOUTURN, fysiek mentale weerbaar-heid, psychopathologie, BHV
Overige kennis en vaardigheden
- beveiligingsprocedures,
- begeleiding en zorg,
- gehanteerde (ortho)pedagogische begeleidingsmethodiek,
- motiverende bejegening,
- observeren en rapporteren,
- psychopathologie,
- criminogene factoren,
- groepsdynamica,
- culturele diversiteit,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- initiatief
- stressbestendigheid
- oordeelsvorming
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
3 jaar ervaring als forensisch therapeutisch werker S7
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- instroomeis bij voorkeur HBO SPH of vergelijkbaar
- weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau
Overige kennis en vaardigheden
- beveiligingsprocedures,
- begeleiding en zorg,
- motiverende bejegening,
- observeren en rapporteren,
- psychopathologie,
- groepsdynamica,
- culturele diversiteit,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering,
- coördinerende vaardigheden,
- vakinhoudelijk begeleiden collega’s
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- initiatief
- stressbestendigheid
- oordeelsvorming
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- Instroomeis MBO Verpleegkunde 4 of HBO-V
- Interne opleiding: DJI basisopleiding + BHV-opleiding
- weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau
Overige kennis en vaardigheden
- Beveiligingsprocedures,
- begeleiding en zorg,
- verpleegkundige zorg,
- motiverende bejegening,
- observeren en rapporteren,
- psychopathologie,
- groepsdynamica,
- culturele diversiteit,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflict-hantering,
- deskundigheidsbevordering collega’s
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- initiatief
- stressbestendigheid
- oordeelsvorming
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
3 jaar ervaring als forensisch therapeutisch werker S7
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Instroomeis HBO SPH of HBO-V
Overige kennis en vaardigheden
- beveiligingsprocedures,
- inrichtingswerk,
- (verpleegkunde),
- begeleiding en zorg,
- motiverende bejegening,
- observeren en rapporteren,
- psychopathologie,
- sociotherapeutisch groepswerk,
- groepsdynamica,
- culturele diversiteit,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- behandelingsgericht werken,
- systeemgericht werken,
- criminogene factoren,
- forensische psychiatrie
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- initiatief
- stressbestendigheid
- oordeelsvorming
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- HBO diploma relevant voor de beroepsrichting
- Interne opleiding: o.m. YOUTURN, fysiek mentale weerbaarheid, psycho-pathologie, BHV
Overige kennis en vaardigheden
- beveiligingsprocedures,
- begeleiding en zorg,
- gehanteerde (ortho)pedagogische begeleidingsmethodiek,
- motiverende bejegening,
- observeren en rapporteren,
- psychopathologie,
- criminogene factoren,
- groepsdynamica,
- culturele diversiteit,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- behandelingsgericht werken,
- systeemgericht werken,
- multidisciplinair werken
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- initiatief
- stressbestendigheid
- oordeelsvorming
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
geen specifieke eisengeen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- Instroomeis HBO SPH of HBO-V
- weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau
Overige kennis en vaardigheden
- beveiligingsprocedures,
- inrichtingswerk,
- (verpleegkunde),
- begeleiding en zorg,
- motiverende bejegening,
- observeren en rapporteren,
- psychopathologie,
- sociotherapeutisch groepswerk,
- groepsdynamica,
- culturele diversiteit,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- behandelingsgericht werken,
- systeemgericht werken,
- criminogene factoren,
- forensische psychiatrie
- individuele begeleiding,
- kwaliteitszorg,
- coaching en training van collega’s,
- organisatorische vaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- initiatief
- stressbestendigheid
- oordeelsvorming
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
aantoonbare excellente werkervaring als groepsleider of pedagogisch medewerker
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- HBO diploma relevant voor de beroepsrichting
- Interne opleiding: aanvullende scholing in coaching
- weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau
Overige kennis en vaardigheden
- beveiligingsprocedures,
- begeleiding en zorg,
- gehanteerde (ortho)pedagogische begeleidingsmethodiek,
- motiverende bejegening,
- observeren en rapporteren,
- psychopathologie,
- criminogene factoren,
- groepsdynamica,
- culturele diversiteit,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- behandelingsgericht werken,
- systeemgericht werken,
- multidisciplinair werken
- kwaliteitszorg,
- praktijkbegeleiding,
- coaching en training van collega’s,
- organisatorische vaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- initiatief
- stressbestendigheid
- oordeelsvorming
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Instroomeis HBO psychomotorische therapie, beeldende therapie, danstherapie, dramatherapie of muziektherapie
Overige kennis en vaardigheden
- Therapeutische methodieken op eigen aandachtsgebied,
- behandelingsgericht werken,
- observeren en rapporteren,
- psychopathologie,
- groepsdynamica,
- culturele diversiteit,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- initiatief
- stressbestendigheid
- oordeelsvorming
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
relevante ervaring en succesvol
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
meerdere onderzoekstrajecten; meerdere onderzoeksfases
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
relevante ervaring en succesvol
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
meerdere onderzoekstrajecten; meerdere onderzoeksfases
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
|