Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Sociaal-Maatschappelijk Werker

Uitvoering

Medewerker Advisering

Advisering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Organiseert en ondersteunt de terugkeer van justitiabelen in de samenleving en levert daarmee een bijdrage aan de terugdringing van recidive

Ondersteunt, bereidt voor en adviseert op onderdelen van het adviesproces

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Risicotaxatie, en mogelijkheden en knelpunten op de verschillende leefgebieden (zoals sociaal netwerk, inkomen en schulden, wonen, werk en scholing, zorg, ID-bewijs) zijn volledig in kaart gebracht
  • Doelgericht en uitvoerbaar individueel plan, gericht op de verschillende leefgebieden, is opgesteld
  • Zelfredzaamheid, draagkracht en motivatie van justitiabele zijn bevorderd
  • Materiële en psychosociale hulpverlening en informatievoorziening zijn doeltreffend uitgevoerd, belangen van justitiabele zijn adequaat behartigd
  • Continuïteit en maximale deelname aan het traject zijn zo goed mogelijk gerealiseerd
  • Vanuit de praktijk onderbouwde bijdragen aan overkoepelende/overige individuele plannen van justitiabelen zijn tijdig geleverd
  • Invulling van de maatregel is adequaat verantwoord richting de rechtbank (geldt voor stelselmatige daders)

Omgeving

  • Rapportage, overdracht, doorverwijzing en afstemming (coördinatie) met betrokken partijen zijn tijdig en volledig gerealiseerd
  • Opbouw, herstel en betrokkenheid van het sociale netwerk (inclusief gezin) van de justitiabele zijn bevorderd
  • Netwerk in de keten (sociale kaart), samenwerkingsverbanden en voorzieningen zijn opgebouwd en onderhouden

Bedrijfsvoering

  • Intern beheer en administratie zijn op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan continue ontwikkeling/verbetering van in- en externe processen zijn geleverd
  • (Specifieke) deskundigheid is bevorderd bij andere disciplines

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Producten/adviezen zijn geleverd conform opdracht en/of adviesvraag (geaggregeerde overzichten, prognoses, alternatieven, etc.)

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden is en gebruikt wordt

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels (ao-procedures) en afspraken
  • Producten/adviezen zijn geleverd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit en middelen)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderzoekt samen met de justitiabele diens behoeften, mogelijkheden en doelen
  • Sluit aan bij de intrinsieke motivatie en belevingswereld van de justitiabele
  • Bevordert zelfredzaamheid, spreekt vertrouwen uit in de justitiabele
  • Stimuleert de justitiabele tot deelname aan activiteiten en bereiken van persoonlijke doelstellingen
  • Werkt aan een goede werkrelatie met de justitiabele, benadert deze met respect en komt afspraken na
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en gevoelige informatie
  • Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie
  • Benoemt regels en gedragsnormen en spreekt de ander aan op grensoverschrijdend gedrag
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
  • Maakt bij het opstellen van een individueel plan een reële inschatting van de mogelijkheden, beperkingen en doelen van de justitiabele
  • Maakt bij de keuze voor een interventie of plan een afweging van kansen, risico’s en haalbaarheid
  • Zoekt naar creatieve oplossingen om doelen te bereiken, benut verschillende wegen en bronnen
  • Onderhandelt over mogelijke oplossingen
  • Verdiept zich in de positie van de ander en kiest op basis hiervan een benadering om zaken voor elkaar te krijgen
  • Schakelt bij weerstand of tegenslag over op een andere aanpak of benadering om het doel te bereiken

Omgeving

  • Deelt relevante kennis en informatie met collega’s, andere disciplines, ketenpartners en sociaal netwerk
  • Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties, is bereikbaar en komt afspraken na
  • Handelt vanuit het gezamenlijke belang
  • Stemt af met collega’s, andere disciplines, ketenpartners en sociaal netwerk om in de aanpak op één lijn te komen of blijven
  • Benut kansen om contacten te leggen, samenwerking aan te gaan en hiermee regelmogelijkheden te vergroten

Bedrijfsvoering

  • Maakt uitvoerbare plannen en realistische planningen
  • Coördineert activiteiten en bewaakt tussentijds de voortgang
  • Maakt afspraken met derden over te verlenen diensten en spreekt tijdig aan op afwijking
  • Anticipeert op mogelijke knelpunten en grijpt tijdig in

Vernieuwen en verbeteren

  • Volgt actief de ontwikkelingen in het vakgebied en de keten
  • Bespreekt casuïstiek met collega’s en staat open voor andere zienswijzen
  • Reflecteert op eigen handelen, maakt dit bespreekbaar en staat open voor feedback
  • Signaleert knelpunten en doet concrete voorstellen voor verbetering

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Werkt aan een goede relatie met opdrachtgever(s) door goede afstemming en informatie-uitwisseling en door zich in de problematiek en belangen van de opdrachtgever te verdiepen
  • Maakt de (professionele) mogelijkheden en onmogelijkheden duidelijk en maakt hierover heldere afspraken
  • Anticipeert waar mogelijk op adviesvragen en handelt daar naar
  • Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
  • Legt verbanden tussen gegevens / informatie
  • Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende mogelijkheden naar voren

Omgeving

  • Stemt tijdig af met andere afdelingen, collega’s en externen die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
  • Trekt samen op om het doel te bereiken, toont betrokkenheid bij de activiteiten van anderen

Bedrijfsvoering

  • Maakt een realistische planning en een realistische inschatting van de benodigde tijd, middelen en capaciteit
  • Heeft de aanpak afgestemd met de opdrachtgever en met de betrokken collega's / afdelingen
  • Past het proces aan als de situatie daarom vraagt, maar binnen de professionele en wettelijke kaders

Vernieuwen en verbeteren

  • Houdt vakkennis bij d.m.v. literatuur, seminars e.d.
  • Deelt kennis met collega's
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Motiveren
  • Integriteit
  • Oordeelsvorming
  • Flexibiliteit
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Bij voorkeur MBO Sociaal-Juridisch Medewerker

(SJM niveau 4)

Overige kennis en vaardigheden
  • Risicotaxatie,
  • sociale kaart,
  • sociale wet- en regelgeving,
  • penitentiaire regel-geving en penitentiaire kaart,
  • subsidie-regelingen,
  • culturele diversiteit,
  • netwerkvaardigheid,
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
  • conflicthantering

Competenties uit het kernprofiel

  • motiveren
  • integriteit
  • flexibiliteit
  • oordeelsvorming
  • plannen-en-organiseren
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Enige ervaring

werken in teamverband; samenwerken met andere werkvelden / kennisgebieden

Instromers: relevant voor werkveld/kennisgebied; (ander) departement/ overheid/non-profit/bedrijfsleven

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO: relevant voor aandachtsgebied/kennisgebied (te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)

Overige vakkennis: relevant voor werkveld / kennisgebied

Overige kennis en vaardigheden

·   Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; rapporteren; presenteren

·   Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving,  methoden en technieken, relevant voor eigen werkveld/ kennisgebied

·   Taak, organisatie en cultuur van klantgebied(en)      

·   Projectmatig werken

·   ICT-hulpmiddelen  

.   AO-regels en –procedures

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling