Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Sociaal-Maatschappelijk Werker

Uitvoering

Operationeel Manager

Lijnmanagement

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Organiseert en ondersteunt de terugkeer van justitiabelen in de samenleving en levert daarmee een bijdrage aan de terugdringing van recidive

Stuurt op en is verantwoordelijk voor het realiseren van de doelen van het eigen organisatieonderdeel binnen duidelijk geformuleerde kaders en levert input voor die kaders.

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Risicotaxatie, en mogelijkheden en knelpunten op de verschillende leefgebieden (zoals sociaal netwerk, inkomen en schulden, wonen, werk en scholing, zorg, ID-bewijs) zijn volledig in kaart gebracht
  • Doelgericht en uitvoerbaar individueel plan, gericht op de verschillende leefgebieden, is opgesteld
  • Zelfredzaamheid, draagkracht en motivatie van justitiabele zijn bevorderd
  • Materiële en psychosociale hulpverlening en informatievoorziening zijn doeltreffend uitgevoerd, belangen van justitiabele zijn adequaat behartigd
  • Continuïteit en maximale deelname aan het traject zijn zo goed mogelijk gerealiseerd
  • Vanuit de praktijk onderbouwde bijdragen aan overkoepelende/overige individuele plannen van justitiabelen zijn tijdig geleverd
  • Invulling van de maatregel is adequaat verantwoord richting de rechtbank (geldt voor stelselmatige daders)

Omgeving

  • Rapportage, overdracht, doorverwijzing en afstemming (coördinatie) met betrokken partijen zijn tijdig en volledig gerealiseerd
  • Opbouw, herstel en betrokkenheid van het sociale netwerk (inclusief gezin) van de justitiabele zijn bevorderd
  • Netwerk in de keten (sociale kaart), samenwerkingsverbanden en voorzieningen zijn opgebouwd en onderhouden

Bedrijfsvoering

  • Intern beheer en administratie zijn op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan continue ontwikkeling/verbetering van in- en externe processen zijn geleverd
  • (Specifieke) deskundigheid is bevorderd bij andere disciplines

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Met de direct leidinggevende is overeenstemming over de inhoud van de opdracht, de daarbij geldende kaders en de gemaakte afspraken
  • De resultaten van het organisatieonderdeel zijn binnen de kaders gerealiseerd

Omgeving

  • Producten/diensten zijn binnen en buiten het organisatieonderdeel en met de relevante (inter)nationale omgeving afge-stemd
  • Producten/diensten voldoen aan de vraag en behoefte en leiden tot het gewenste resultaat/effect
  • Is op de hoogte van wat er leeft en speelt in de organisatie en de relevante omgeving en dit wordt vertaald naar producten/diensten en/of operationele sturing
  • Een relevant en effectief netwerk is onderhouden en wordt benut

Bedrijfsvoering

  • Beheer is op orde en conform de geldende wet- en regelgeving
  • De integrale planning-, control- en verantwoordingscyclus voor alle bedrijfsprocessen is volgens afspraak uitgevoerd
  • Effectief en efficiënt HR management is uitgevoerd (o.a. langs de lijn van het 5R-model) ) (Het 5R model houdt in dat de leidinggevende sturing geeft aan medewerkers door het geven van richting, bieden van ruimte, ondersteunen bij het behalen van resultaten, laten afleggen van rekenschap en het voeren van de dialoog in de relatie met de medewerkers.)
  • Een stimulerend en veilig werkklimaat in het organisatieonderdeel is aanwezig
  • Medewerkers en bedrijfsmiddelen zijn binnen kwaliteitsnormen effectief en efficiënt ingezet
  • Verschillende kennis, ervaring en ach-tergronden van medewerkers zijn optimaal benut
  • Professioneel opdrachtgeverschap is ingevuld

Vernieuwen en verbeteren

  • Sturing op verbetering van werkprocessen, producten, diensten en kennis is gerealiseerd
  • Kennis is beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen conform afspraken

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderzoekt samen met de justitiabele diens behoeften, mogelijkheden en doelen
  • Sluit aan bij de intrinsieke motivatie en belevingswereld van de justitiabele
  • Bevordert zelfredzaamheid, spreekt vertrouwen uit in de justitiabele
  • Stimuleert de justitiabele tot deelname aan activiteiten en bereiken van persoonlijke doelstellingen
  • Werkt aan een goede werkrelatie met de justitiabele, benadert deze met respect en komt afspraken na
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en gevoelige informatie
  • Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie
  • Benoemt regels en gedragsnormen en spreekt de ander aan op grensoverschrijdend gedrag
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
  • Maakt bij het opstellen van een individueel plan een reële inschatting van de mogelijkheden, beperkingen en doelen van de justitiabele
  • Maakt bij de keuze voor een interventie of plan een afweging van kansen, risico’s en haalbaarheid
  • Zoekt naar creatieve oplossingen om doelen te bereiken, benut verschillende wegen en bronnen
  • Onderhandelt over mogelijke oplossingen
  • Verdiept zich in de positie van de ander en kiest op basis hiervan een benadering om zaken voor elkaar te krijgen
  • Schakelt bij weerstand of tegenslag over op een andere aanpak of benadering om het doel te bereiken

Omgeving

  • Deelt relevante kennis en informatie met collega’s, andere disciplines, ketenpartners en sociaal netwerk
  • Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties, is bereikbaar en komt afspraken na
  • Handelt vanuit het gezamenlijke belang
  • Stemt af met collega’s, andere disciplines, ketenpartners en sociaal netwerk om in de aanpak op één lijn te komen of blijven
  • Benut kansen om contacten te leggen, samenwerking aan te gaan en hiermee regelmogelijkheden te vergroten

Bedrijfsvoering

  • Maakt uitvoerbare plannen en realistische planningen
  • Coördineert activiteiten en bewaakt tussentijds de voortgang
  • Maakt afspraken met derden over te verlenen diensten en spreekt tijdig aan op afwijking
  • Anticipeert op mogelijke knelpunten en grijpt tijdig in

Vernieuwen en verbeteren

  • Volgt actief de ontwikkelingen in het vakgebied en de keten
  • Bespreekt casuïstiek met collega’s en staat open voor andere zienswijzen
  • Reflecteert op eigen handelen, maakt dit bespreekbaar en staat open voor feedback
  • Signaleert knelpunten en doet concrete voorstellen voor verbetering

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Weet wat er speelt in de voor de functie relevante organisatie
  • Herkent (digitale) ontwikkelingen en gevoeligheden binnen de eigen organisatie en handelt er naar
  • Toetst eigen ideeën en keuzen bij de opdrachtgever
  • Onderzoekt de wensen en belangen van opdrachtgevers en de direct leidinggevende, anticipeert hierop en toetst regelmatig de tevredenheid
  • Maakt resultaatafspraken met opdrachtgevers en handelt hiernaar
  • Neemt verantwoordelijkheid voor de uitvoering en eventuele afwijking van afspraken, onderbouwt deze en maakt dit tijdig bespreekbaar

Omgeving

  • Volgt en laat blijken de laatste (digitale)ontwikkelingen en/of trends op het eigen werkterrein te kennen
  • Signaleert (inter)nationale trends en (digitale)ontwikkelingen en vertaalt deze naar het eigen werkterrein
  • Benadert de juiste mensen om steun en/of medewerking te bieden dan wel verkrijgen
  • Legt en onderhoudt proactief (in)formele contacten met voor de functie relevante partijen, personen
  • Kent de eisen/wensen van de verschillende partijen in de omgeving en brengt partijen bij elkaar

Bedrijfsvoering

  • Spreekt duidelijke doelen en resultaten af
  • Gebruikt verschillende managementstijlen om medewerkers aan te sturen
  • Laat voorbeeldgedrag zien
  • Ondersteunt de medewerker bij het bereiken van zijn of haar resultaten
  • Stelt concrete doelen, kaders en prioriteiten voor aansturen van het eigen organisatieonderdeel
  • Realiseert randvoorwaarden om gewenste producten en diensten te kunnen leveren en waarborgt de continuïteit van het productieproces
  • Maakt realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en onderneemt tijdig acties bij afwijkingen
  • Vertaalt het jaarplan naar uitvoeringsniveau en verdeelt het werk onder de medewerkers
  • Toont inlevingsvermogen en heeft oog voor inclusiviteit
  • Schept een open overlegcultuur binnen het eigen organisatieonderdeel met ruimte voor diversiteit
  • Onderkent de ontwikkelingsbehoeften van medewerkers
  • Stimuleert medewerkers om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen en wijst medewerkers ook op hun eigen verantwoordelijkheid
  • Toont sensitiviteit voor verschillen tussen medewerkers

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ervaring met de medewerkers en verwacht dat ook van de medewerkers zelf en onderling
  • Zorgt ervoor dat de benodigde informatie actueel blijft en toegankelijk is
  • Zorgt voor een periodieke evaluatie van processen en resultaten met klanten en medewerkers en past structureel verbeteringen toe

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Motiveren
  • Integriteit
  • Oordeelsvorming
  • Flexibiliteit
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling
  • Organisatiesensitiviteit
  • Klantgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Aansturen medewerker
  • Plannen en organiseren
  • Ontwikkelen medewerkers
  • Reflecteren

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Bij voorkeur MBO Sociaal-Juridisch Medewerker

(SJM niveau 4)

Overige kennis en vaardigheden
  • Risicotaxatie,
  • sociale kaart,
  • sociale wet- en regelgeving,
  • penitentiaire regel-geving en penitentiaire kaart,
  • subsidie-regelingen,
  • culturele diversiteit,
  • netwerkvaardigheid,
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
  • conflicthantering

Competenties uit het kernprofiel

  • motiveren
  • integriteit
  • flexibiliteit
  • oordeelsvorming
  • plannen-en-organiseren
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvol [1]l.

 

 

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Overige kennis en vaardigheden
  • Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
    Basiskennis en -vaardigheden management

  • Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie

  • Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel

  • Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • klantgerichtheid
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • ontwikkelen-medewerkers
  • aansturen-medewerker
  • plannen-en-organiseren
  • reflecteren