Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Risicotaxatie, en mogelijkheden en knelpunten op de verschillende leefgebieden (zoals sociaal netwerk, inkomen en schulden, wonen, werk en scholing, zorg, ID-bewijs) zijn volledig in kaart gebracht
- Doelgericht en uitvoerbaar individueel plan, gericht op de verschillende leefgebieden, is opgesteld
- Zelfredzaamheid, draagkracht en motivatie van justitiabele zijn bevorderd
- Materiële en psychosociale hulpverlening en informatievoorziening zijn doeltreffend uitgevoerd, belangen van justitiabele zijn adequaat behartigd
- Continuïteit en maximale deelname aan het traject zijn zo goed mogelijk gerealiseerd
- Vanuit de praktijk onderbouwde bijdragen aan overkoepelende/overige individuele plannen van justitiabelen zijn tijdig geleverd
- Invulling van de maatregel is adequaat verantwoord richting de rechtbank (geldt voor stelselmatige daders)
Omgeving
- Rapportage, overdracht, doorverwijzing en afstemming (coördinatie) met betrokken partijen zijn tijdig en volledig gerealiseerd
- Opbouw, herstel en betrokkenheid van het sociale netwerk (inclusief gezin) van de justitiabele zijn bevorderd
- Netwerk in de keten (sociale kaart), samenwerkingsverbanden en voorzieningen zijn opgebouwd en onderhouden
Bedrijfsvoering
- Intern beheer en administratie zijn op orde
Vernieuwen en verbeteren
- Bijdragen aan continue ontwikkeling/verbetering van in- en externe processen zijn geleverd
- (Specifieke) deskundigheid is bevorderd bij andere disciplines
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Programma is optimaal afgestemd op leerbehoeften en -mogelijkheden en organisatie-doelstelling
- Kennis, vaardigheden en houdingsaspecten bij deelnemers zijn aanwijsbaar toegenomen
- Overeengekomen bijdragen zijn geleverd aan de vastgestelde afspraken over gedrags- en houdingsverandering en persoonlijke ontwikkeling
- Optimaal (gemotiveerde) deelname aan het (trainings)programma is gerealiseerd
Omgeving
- (trainings)Programma’s zijn op de juiste wijze afgestemd met de relevante partijen
Bedrijfsvoering
- Administratie en intern beheer is op orde
- Collega-trainers en freelancers zijn optimaal geïnformeerd en geëquipeerd
- Gemotiveerd team en juiste inzet van trainers op de programma’s (alleen voor de coördinator)
Vernieuwen en verbeteren
- Actuele ontwikkelingen op het vakgebied zijn binnen het opleidingsinstituut geïntegreerd in het programma
- Bijdragen aan de ontwikkeling en actualisering van onderwijsprogramma’s zijn geleverd
- Programma is adequaat getoetst en geëvalueerd bij de cursist
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Onderzoekt samen met de justitiabele diens behoeften, mogelijkheden en doelen
- Sluit aan bij de intrinsieke motivatie en belevingswereld van de justitiabele
- Bevordert zelfredzaamheid, spreekt vertrouwen uit in de justitiabele
- Stimuleert de justitiabele tot deelname aan activiteiten en bereiken van persoonlijke doelstellingen
- Werkt aan een goede werkrelatie met de justitiabele, benadert deze met respect en komt afspraken na
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en gevoelige informatie
- Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie
- Benoemt regels en gedragsnormen en spreekt de ander aan op grensoverschrijdend gedrag
- Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
- Maakt bij het opstellen van een individueel plan een reële inschatting van de mogelijkheden, beperkingen en doelen van de justitiabele
- Maakt bij de keuze voor een interventie of plan een afweging van kansen, risico’s en haalbaarheid
- Zoekt naar creatieve oplossingen om doelen te bereiken, benut verschillende wegen en bronnen
- Onderhandelt over mogelijke oplossingen
- Verdiept zich in de positie van de ander en kiest op basis hiervan een benadering om zaken voor elkaar te krijgen
- Schakelt bij weerstand of tegenslag over op een andere aanpak of benadering om het doel te bereiken
Omgeving
- Deelt relevante kennis en informatie met collega’s, andere disciplines, ketenpartners en sociaal netwerk
- Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties, is bereikbaar en komt afspraken na
- Handelt vanuit het gezamenlijke belang
- Stemt af met collega’s, andere disciplines, ketenpartners en sociaal netwerk om in de aanpak op één lijn te komen of blijven
- Benut kansen om contacten te leggen, samenwerking aan te gaan en hiermee regelmogelijkheden te vergroten
Bedrijfsvoering
- Maakt uitvoerbare plannen en realistische planningen
- Coördineert activiteiten en bewaakt tussentijds de voortgang
- Maakt afspraken met derden over te verlenen diensten en spreekt tijdig aan op afwijking
- Anticipeert op mogelijke knelpunten en grijpt tijdig in
Vernieuwen en verbeteren
- Volgt actief de ontwikkelingen in het vakgebied en de keten
- Bespreekt casuïstiek met collega’s en staat open voor andere zienswijzen
- Reflecteert op eigen handelen, maakt dit bespreekbaar en staat open voor feedback
- Signaleert knelpunten en doet concrete voorstellen voor verbetering
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Kiest een aanpak die past bij de situatie
- Stemt de eigen gedragstijl af op de situatie
- Schakelt bij weerstand over op een aanpak die wel tot het gestelde doel leidt
- Speelt adequaat in op onverwachte situaties
- Raakt bij cursisten de juiste snaar
- Sluit aan bij de belevingswereld van de cursist
- Houdt rekening met de intrinsieke motivatie van de cursist
- Enthousiasmeert en stimuleert de cursist tot actieve deelname aan het programma of training
- Heeft een scherp beeld van de vraag van de klant
- Is op de hoogte van wat er speelt binnen de organisatie van de klant en kan daarop inspelen
- Toetst regelmatig de klanttevredenheid
- Verplaatst zich in de belevingswereld van de cursist en toont begrip
- Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag en schat risico’s in
- Achterhaalt op respectvolle wijze eventuele weerstand bij de cursisten
Omgeving
- Weet wat er speelt en laat blijken op de hoogte te zijn van de relevante ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein
- Geeft betekenis aan relevante ontwikkelingen voor de eigen programma’s
Bedrijfsvoering
- Maakt eigen belang ondergeschikt aan gezamenlijk belang
- Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de gemeenschappelijke doelstelling
- Toont oprechte belangstelling in anderen en behoudt een goede relatie met hen
- Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met collega’s en vraagt reacties
Vernieuwen en verbeteren
- Volgt de ontwikkelingen op het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
- Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
- Werkt zich snel in een nieuwe materie of werksituatie in
|
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Bij voorkeur MBO Sociaal-Juridisch Medewerker
(SJM niveau 4)
Overige kennis en vaardigheden
- Risicotaxatie,
- sociale kaart,
- sociale wet- en regelgeving,
- penitentiaire regel-geving en penitentiaire kaart,
- subsidie-regelingen,
- culturele diversiteit,
- netwerkvaardigheid,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- flexibiliteit
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Bij voorkeur:
- HBO Sociaal-Juridische Dienstverlening (SJD),
- HBO Sociaal-Pedagogische Hulpverlening (SPH) of HBO Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD) / Social Work
Overige kennis en vaardigheden
- Risicotaxatie,
- sociale kaart,
- sociale wet- en regelgeving,
- penitentiaire regelgeving en penitentiaire kaart,
- subsidieregelingen,
- onderwijsveld,
- arbeidsmarkt,
- culturele diversiteit,
- psychopathologie,
- netwerkvaardigheid,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- flexibiliteit
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring in het omgaan met doelgroepen met complexe/meervoudige problematiek
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- HBO Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD) / Social Work +
- erkende relevante voortgezette opleiding/ ervaring in en
- affiniteit met systeemgerichte en/ of
- cognitief gedragstherapeutische werkwijze
Overige kennis en vaardigheden
- Risicotaxatie,
- sociale kaart,
- sociale wet- en regelgeving,
- penitentiaire regelgeving en penitentiaire kaart,
- subsidieregelingen,
- onderwijsveld,
- arbeidsmarkt,
- culturele diversiteit,
- psychopathologie,
- psycho-educatie,
- psychosociale hulpverlening,
- systeemgericht werken,
- netwerkvaardigheid,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- flexibiliteit
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring in het omgaan met doelgroepen met complexe/meervoudige problematiek
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- HBO Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD) / Social Work +
- erkende relevante voortgezette opleiding/ ervaring in en
- affiniteit met systeemgerichte en/ of
- cognitief gedragstherapeutische werkwijze
Overige kennis en vaardigheden
- Risicotaxatie,
- sociale kaart,
- sociale wet- en regelgeving,
- penitentiaire regelgeving en penitentiaire kaart,
- subsidieregelingen,
- onderwijsveld,
- arbeidsmarkt,
- culturele diversiteit,
- psychopathologie,
- psycho-educatie,
- psychosociale hulpverlening,
- systeemgericht werken,
- netwerkvaardigheid,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- flexibiliteit
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
. MBO didactiek is een pré
Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
. MBO Sport en Bewegen (SB), CIOS, Academie voor Lichamelijke Opvoeding, of vergelijkbaar
. Kwalificaties zelfverdediging en/of fitness
Overige kennis en vaardigheden
kennis van de organisatie en van het beleid
Opleiding departementspecifiek
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Veiligheid en Justitie (DJI):
HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg
Competenties uit het kernprofiel
- flexibiliteit
- motiveren
- klantgerichtheid
- inlevingsvermogen
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante werkervaring voor het geven van specifieke en verdiepende trainingen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
. MBO didactiek is een pré
Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
. MBO Sport en Bewegen (SB), CIOS, Academie voor Lichamelijke Opvoeding, of vergelijkbaar
. Kwalificaties zelfverdediging en/of fitness
Overige kennis en vaardigheden
Opleiding departementspecifiek
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Veiligheid en Justitie (DJI):
HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg
Competenties uit het kernprofiel
- flexibiliteit
- motiveren
- klantgerichtheid
- inlevingsvermogen
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring, o.a. didactisch en relevant voor de organisatie / het aandachtsgebied
Opleiding
Bachelor of Master
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
onderwijsbevoegdheid/didactische aantekening
praktische kennis en vaardigheden voor het ontwerpen van onderwijsmateriaal
relevante certificaten (o.a. voor gecertificeerde trainingen)
Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
relevant voor het aandachtsgebied
Vervoer:
relevant voor het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
kennis van de organisatie en van het beleid
Opleiding departementspecifiek
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Veiligheid en Justitie (DJI):
HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg
Competenties uit het kernprofiel
- flexibiliteit
- motiveren
- klantgerichtheid
- inlevingsvermogen
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring, o.a. didactisch en relevant voor de organisatie / het aandachtsgebied
Opleiding
Bachelor en Master
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
onderwijsbevoegdheid/didactische aantekening
praktische kennis en vaardigheden voor het ontwerpen van onderwijsmateriaal
relevante certificaten (o.a. voor gecertificeerde trainingen)
Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
relevant voor het aandachtsgebied
Vervoer:
relevant voor het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
kennis van de organisatie en van het beleid
Opleiding departementspecifiek
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Veiligheid en Justitie (DJI):
HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg
Competenties uit het kernprofiel
- flexibiliteit
- motiveren
- klantgerichtheid
- inlevingsvermogen
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
(enige)relevante ervaring, o.a. didactisch en relevant voor de organisatie en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO en WO: relevant voor het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
kennis van de organisatie en van het beleid
Opleiding departementspecifiek
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Veiligheid en Justitie (DJI):
HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg
Competenties uit het kernprofiel
- flexibiliteit
- motiveren
- klantgerichtheid
- inlevingsvermogen
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
(enige)relevante ervaring, o.a. didactisch en relevant voor de organisatie en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
onderwijsbevoegdheid/didactische aantekening
praktische kennis en vaardigheden voor het ontwerpen van onderwijsmateriaal
relevante certificaten (o.a. voor gecertificeerde trainingen)
Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
relevant voor het aandachtsgebied
Vervoer:
relevant voor het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
kennis van de organisatie en van het beleid
Opleiding departementspecifiek
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Veiligheid en Justitie (DJI):
HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg
Competenties uit het kernprofiel
- flexibiliteit
- motiveren
- klantgerichtheid
- inlevingsvermogen
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|