Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Risicotaxatie, en mogelijkheden en knelpunten op de verschillende leefgebieden (zoals sociaal netwerk, inkomen en schulden, wonen, werk en scholing, zorg, ID-bewijs) zijn volledig in kaart gebracht
- Doelgericht en uitvoerbaar individueel plan, gericht op de verschillende leefgebieden, is opgesteld
- Zelfredzaamheid, draagkracht en motivatie van justitiabele zijn bevorderd
- Materiële en psychosociale hulpverlening en informatievoorziening zijn doeltreffend uitgevoerd, belangen van justitiabele zijn adequaat behartigd
- Continuïteit en maximale deelname aan het traject zijn zo goed mogelijk gerealiseerd
- Vanuit de praktijk onderbouwde bijdragen aan overkoepelende/overige individuele plannen van justitiabelen zijn tijdig geleverd
- Invulling van de maatregel is adequaat verantwoord richting de rechtbank (geldt voor stelselmatige daders)
Omgeving
- Rapportage, overdracht, doorverwijzing en afstemming (coördinatie) met betrokken partijen zijn tijdig en volledig gerealiseerd
- Opbouw, herstel en betrokkenheid van het sociale netwerk (inclusief gezin) van de justitiabele zijn bevorderd
- Netwerk in de keten (sociale kaart), samenwerkingsverbanden en voorzieningen zijn opgebouwd en onderhouden
Bedrijfsvoering
- Intern beheer en administratie zijn op orde
Vernieuwen en verbeteren
- Bijdragen aan continue ontwikkeling/verbetering van in- en externe processen zijn geleverd
- (Specifieke) deskundigheid is bevorderd bij andere disciplines
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
- De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
- Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
- Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
- De administratie is op orde
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Onderzoekt samen met de justitiabele diens behoeften, mogelijkheden en doelen
- Sluit aan bij de intrinsieke motivatie en belevingswereld van de justitiabele
- Bevordert zelfredzaamheid, spreekt vertrouwen uit in de justitiabele
- Stimuleert de justitiabele tot deelname aan activiteiten en bereiken van persoonlijke doelstellingen
- Werkt aan een goede werkrelatie met de justitiabele, benadert deze met respect en komt afspraken na
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en gevoelige informatie
- Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie
- Benoemt regels en gedragsnormen en spreekt de ander aan op grensoverschrijdend gedrag
- Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
- Maakt bij het opstellen van een individueel plan een reële inschatting van de mogelijkheden, beperkingen en doelen van de justitiabele
- Maakt bij de keuze voor een interventie of plan een afweging van kansen, risico’s en haalbaarheid
- Zoekt naar creatieve oplossingen om doelen te bereiken, benut verschillende wegen en bronnen
- Onderhandelt over mogelijke oplossingen
- Verdiept zich in de positie van de ander en kiest op basis hiervan een benadering om zaken voor elkaar te krijgen
- Schakelt bij weerstand of tegenslag over op een andere aanpak of benadering om het doel te bereiken
Omgeving
- Deelt relevante kennis en informatie met collega’s, andere disciplines, ketenpartners en sociaal netwerk
- Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties, is bereikbaar en komt afspraken na
- Handelt vanuit het gezamenlijke belang
- Stemt af met collega’s, andere disciplines, ketenpartners en sociaal netwerk om in de aanpak op één lijn te komen of blijven
- Benut kansen om contacten te leggen, samenwerking aan te gaan en hiermee regelmogelijkheden te vergroten
Bedrijfsvoering
- Maakt uitvoerbare plannen en realistische planningen
- Coördineert activiteiten en bewaakt tussentijds de voortgang
- Maakt afspraken met derden over te verlenen diensten en spreekt tijdig aan op afwijking
- Anticipeert op mogelijke knelpunten en grijpt tijdig in
Vernieuwen en verbeteren
- Volgt actief de ontwikkelingen in het vakgebied en de keten
- Bespreekt casuïstiek met collega’s en staat open voor andere zienswijzen
- Reflecteert op eigen handelen, maakt dit bespreekbaar en staat open voor feedback
- Signaleert knelpunten en doet concrete voorstellen voor verbetering
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
- Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
- Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
- Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
- Legt verbanden tussen gegevens
- Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
- Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren
Omgeving
- Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
- Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
- Toont interesse, deelt kennis
- Heeft oog voor belangentegenstellingen
- Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
- Past acties aan veranderende omstandigheden aan
Bedrijfsvoering
- Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
- Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
- Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
- Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
- Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
- Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties
Vernieuwen en verbeteren
- Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
- Deelt de opgedane kennis met collega's
- Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
- Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
- Leert van eigen ervaring en fouten
|
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Bij voorkeur MBO Sociaal-Juridisch Medewerker
(SJM niveau 4)
Overige kennis en vaardigheden
- Risicotaxatie,
- sociale kaart,
- sociale wet- en regelgeving,
- penitentiaire regel-geving en penitentiaire kaart,
- subsidie-regelingen,
- culturele diversiteit,
- netwerkvaardigheid,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- flexibiliteit
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Bij voorkeur:
- HBO Sociaal-Juridische Dienstverlening (SJD),
- HBO Sociaal-Pedagogische Hulpverlening (SPH) of HBO Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD) / Social Work
Overige kennis en vaardigheden
- Risicotaxatie,
- sociale kaart,
- sociale wet- en regelgeving,
- penitentiaire regelgeving en penitentiaire kaart,
- subsidieregelingen,
- onderwijsveld,
- arbeidsmarkt,
- culturele diversiteit,
- psychopathologie,
- netwerkvaardigheid,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- flexibiliteit
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring in het omgaan met doelgroepen met complexe/meervoudige problematiek
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- HBO Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD) / Social Work +
- erkende relevante voortgezette opleiding/ ervaring in en
- affiniteit met systeemgerichte en/ of
- cognitief gedragstherapeutische werkwijze
Overige kennis en vaardigheden
- Risicotaxatie,
- sociale kaart,
- sociale wet- en regelgeving,
- penitentiaire regelgeving en penitentiaire kaart,
- subsidieregelingen,
- onderwijsveld,
- arbeidsmarkt,
- culturele diversiteit,
- psychopathologie,
- psycho-educatie,
- psychosociale hulpverlening,
- systeemgericht werken,
- netwerkvaardigheid,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- flexibiliteit
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring in het omgaan met doelgroepen met complexe/meervoudige problematiek
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- HBO Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD) / Social Work +
- erkende relevante voortgezette opleiding/ ervaring in en
- affiniteit met systeemgerichte en/ of
- cognitief gedragstherapeutische werkwijze
Overige kennis en vaardigheden
- Risicotaxatie,
- sociale kaart,
- sociale wet- en regelgeving,
- penitentiaire regelgeving en penitentiaire kaart,
- subsidieregelingen,
- onderwijsveld,
- arbeidsmarkt,
- culturele diversiteit,
- psychopathologie,
- psycho-educatie,
- psychosociale hulpverlening,
- systeemgericht werken,
- netwerkvaardigheid,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- flexibiliteit
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
-
Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied
-
Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en)
-
Projectmatig werken
-
ICT-hulpmiddelen
-
Administratieve Organisatieregels en - procedures
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- klantgerichtheid
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
|