Zorgt voor een vlotte, veilige en milieubewuste doorstroming van verkeer op de (vaar)weg  | 
Behandelt ICT- / informatiebeheer- / DIV-vragen (1e lijnsondersteuning) en/of verricht technische- / ICT- / DIV- werkzaamheden (2e lijnsondersteuning)
A. DIV staat voor: Documentaire Informatie Voorziening:
B. inclusief de informatiebeheerder (DIV-nieuwe stijl, S7-8)  | 
 Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Incidenten en calamiteiten op de (vaar)weg zijn juist afgehandeld
 
- De veiligheid op de (vaar)weg is gewaarborgd
 
- De milieuwetgeving is gehandhaafd
 
 
Omgeving
- De (vaar)weggebruikers zijn juist geïnformeerd
 
- De juiste functionarissen en instanties (o.a. collega's, politie, hulpdiensten) zijn juist geïnformeerd en ingeschakeld
 
 
Bedrijfsvoering
- Verkeersgegevens en rapporten van incidenten zijn volledig en juist
 
- De administratie voldoet aan de geldende regelgeving
 
- Er is een team met gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers)
 
- Medewerkers zijn op het juiste moment op de juiste plaats ingezet (geldt alleen voor coördinatoren)
 
 
Vernieuwen en verbeteren
- Verbeterde werkwijzen op basis van perio-dieke evaluatie (o.a. plan-do-check-act) zijn doorgevoerd
 
- Ideeën voor het verbeteren van resultaten zijn geleverd
 
 
 | 
 Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar (informatie)vraag of probleem
 
- Storingen/problemen zijn tijdig en volgens afspraak verholpen dan wel effectief doorgeleid, vragen zijn beantwoord en informatie is geleverd
 
- Instructies over nieuwe toepassingen/ apparatuur / (informatiebeheer) / archiefsystemen zijn geleverd aan gebruikers.
 
- Aangeleverde documenten zijn beoordeeld, behandeld, geregistreerd, geclassificeerd, ontsloten en beschikbaar gesteld conform de overeengekomen afspraken/regels ( geldt alleen voor de DIV-medewerker)
 
- Archieven zijn bewerkt en bibliotheken bijgehouden conform gemaakte afspraken en voldoen aan vakinhoudelijke normen/standaarden/regels6
 
 
Omgeving
- Relevante contacten binnen de eigen organisatie en met externe specialisten zijn onderhouden en juist ingezet
 
- In- en externe terugkoppeling over acties zijn klantvriendelijk en helder gecommuniceerd
 
 
Bedrijfsvoering
- Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform geldende kaders, procedures en afspraken
 
- Registratie van verzoeken, meldingen en incidenten is op orde
 
- Beheer en onderhoud van installaties / apparatuur / documentaire informatie-systemen zijn conform normeringen, voorschriften en opdrachten
 
 
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
 
- Input is geleverd aan de verbetering van de werkprocessen binnen de organisatie
 
 
 | 
 Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Schat gedragingen van wegverkeer/scheepvaart en trein/lijndienst in
 
- Schat risico’s van beslissingen in
 
- Herkent afwijkende situaties aan de hand van signaleringssystemen
 
- Maakt zelfstandig een goede inschatting van (onveilige) situaties en onderneemt tijdig actie om onveiligheid te voorkomen
 
- Bepaalt consequenties van maatregelen over de grenzen van eigen situatie/regio heen
 
- Haalt tijdig anderen erbij. Stemt eigen maatregel en acties van anderen met elkaar af
 
- Kan zich voorstellen hoe de situatie zich zal ontwikkelen na eventuele maatregelen (scenario’s denken)
 
- Kan met veel informatiebronnen (fax, telefoon, beeldscherm, etc) tegelijk omgaan
 
- Behoudt het overzicht over een veelheid aan informatie en situaties en schat de relevantie ervan goed in
 
- Blijft ook in rustige perioden alert en waakzaam
 
- Blijft rustig bij plotselinge gebeurtenissen en behoudt, ook onder druk van hulpdiensten of weggebruikers, eigen integriteit
 
- Wijkt in nood af van standaardprocedures en houdt zich aan het protocol
 
- Schakelt soepel tussen verschillende verkeerssituaties en betrokken partijen die aandacht vragen
 
- Neemt, ook zonder volledige informatie en klankbord, zelfstandig besluiten om situatie veilig te stellen
 
- Houdt vast aan eigen besluit maar is ook in staat in geval van nieuwe informatie alternatieven te horen en eigen besluit te heroverwegen
 
- Is alert en grijpt direct in bij problemen en onduidelijkheden
 
- Kan met tegenstrijdige aanvragen van anderen omgaan en stuurt aan op de meest veilige oplossing
 
- Is in staat een besluit/maatregel/handeling naderhand te onderbouwen
 
 
Omgeving
- Weet wat een beslissing betekent voor een (vaar-)weggebruiker
 
- Houdt in het handelen rekening met de behoeften en belangen van de (vaar-) weggebruiker
 
- Doet moeite om behoeften en belangen van de (vaar-) weggebruiker te onderzoeken
 
- Leeft zich in het verwachtingpatroon van de (vaar-) weggebruikers in
 
- Kan kort en bondig betrokkenen de situatie uitleggen. Rapporteert kort en volledig
 
- Spreekt anderen aan op richtlijnen en protocollen en gevolgen van acties en beslissingen
 
- Kan anderen overtuigen van genomen maatregelen
 
- Luistert actief en vraagt door
 
- Is in staat om feedback te ontvangen en geven
 
 
Bedrijfsvoering
- Maakt mensen enthousiast, raakt bij hen de juiste snaar (Geldt alleen voor coördinatoren)
 
- Spreekt waardering in medewerkers uit (Geldt alleen voor coördinatoren)
 
- Inspireert mensen door eigen commitment te tonen (Geldt alleen voor coördinatoren)
 
- Krijgt mensen zover dat ze zich committeren (Geldt alleen voor coördinatoren)
 
- Pikt zaken op waar anderen overheen kijken
 
- Kan lang met details omgaan zonder fouten te maken
 
 
Vernieuwen en verbeteren
- Werkt zich snel in nieuwe materie in
 
- Integreert nieuwe kennis in bestaande
 
- Leert van eigen fouten
 
- Benut nieuwe ervaringen effectief
 
 
 | 
 Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Laat de klant uitspreken
 
- Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen
 
- Vraagt door en vat samen
 
- Reageert op wat de klant inbrengt en geeft aan wat wel en niet mogelijk is
 
- Onderzoekt de vraag van de klant en probeert de klant zo goed mogelijk te helpen, schakelt zonodig collega’s in
 
- Stelt zonodig prioriteiten
 
- Houdt zich aan afspraken en geeft tijdig aan als afspraken niet kunnen worden nagekomen
 
- Geeft open en eerlijk aan wat de stand van zaken is van de service-call
 
- Ondersteunt de klant bij het ordenen en structureren van informatie
 
- Waardeert en selecteert systematisch de juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen
 
- Legt verbanden tussen gegevens/informatie
 
- Schakelt tussen verschillende zoekmethoden om zodoende snel relevante informatie te ontsluiten
 
 
Omgeving
- Onderneemt zelfstandig en vlot actie bij vragen van klanten
 
- Gaat bij onduidelijkheid actief op zoek naar informatie/oplossingen en biedt eventuele alternatieven
 
- Onderneemt ook ongevraagd actie om dienstverlening te verbeteren
 
- Zoekt de grenzen op om oplossingen voor de klant te bieden
 
 
Bedrijfsvoering
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke, vertrouwelijke een waardevolle informatie
 
- Is niet te verleiden om vertrouwelijke informatie te misbruiken dan wel aan buitenstaanders te verschaffen.
 
- Meldt waargenomen en/of verondersteld misbruik direct bij de leidinggevende
 
- Verwerkt informatie op de juiste en afgesproken wijze Heeft aandacht voor details
 
- Werkt nauwkeurig en systematisch
 
 
Vernieuwen en verbeteren
- Integreert nieuwe inzichten soepel in het eigen werk
 
- Maakt zich snel essentiële ontwikkelingen in het aandachtsgebied /-proces eigen
 
- Leert van eigen ervaringen en fouten
 
- Deelt nieuwe inzichten en kennis met collega’s
 
 
 | 
Ervaring
Ervaring als sluismeester 
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
VMBO, MBO: Relevant voor het aandachtsgebied 
Nautische functies 2( binnen 2 jaar na benoeming) 
Radartraining 
Marifooncertificaat 
Nautisch duits 
Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden) 
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
 
- stressbestendigheid
 
- besluiten-nemen
 
- klantgerichtheid
 
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
 
- motiveren
 
- accuraat-werken
 
- zelfontwikkeling
 
 
 
Ervaring
Ervaring als sluismeester 
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
VMBO, MBO: Relevant voor het aandachtsgebied 
Nautische functies 2( binnen 2 jaar na benoeming) 
Radartraining 
Marifooncertificaat 
Nautisch duits 
Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden) 
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
 
- stressbestendigheid
 
- besluiten-nemen
 
- klantgerichtheid
 
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
 
- motiveren
 
- accuraat-werken
 
- zelfontwikkeling
 
 
 
Ervaring
Ervaring als sluismeester 
  
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
VMBO, MBO: Relevant voor het aandachtsgebied 
Nautische functies 2( binnen 2 jaar na benoeming) 
Radartraining 
Marifooncertificaat 
Nautisch duits 
Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden) 
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
 
- stressbestendigheid
 
- besluiten-nemen
 
- klantgerichtheid
 
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
 
- motiveren
 
- accuraat-werken
 
- zelfontwikkeling
 
 
 
Ervaring
Ervaring met procesmatig werken  (geldt alleen  voor coördinator) 
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Weg:  
- Leerwerktraject Wegverkeersleider
 
- Kennis van verkeersgeleiding (verkeerskunde, MTM en SAT-line)
 
- Kennis van apparatuur en systemen
 
- Kennis van relevante wet- en regelgeving
 
- Kennis van het gedrag van verkeersdeelnemers
 
 
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
 
- stressbestendigheid
 
- besluiten-nemen
 
- klantgerichtheid
 
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
 
- motiveren
 
- accuraat-werken
 
- zelfontwikkeling
 
 
 
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Opleiding Incidentmanagement/IM+ bij weginspecties 
Overige kennis en vaardigheden
Rijbewijs B/E 
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
 
- stressbestendigheid
 
- besluiten-nemen
 
- klantgerichtheid
 
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
 
- motiveren
 
- accuraat-werken
 
- zelfontwikkeling
 
 
 
Ervaring
Ervaring als sluismeester 
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO: Relevant voor het aandachtsgebied 
Nautische functies 3 
Radartraining 
Marifooncertificaat 
Nautisch duits 
Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden) 
Overige kennis en vaardigheden
Managementmodules (RKW, Agentschapsvorming, Publieksgericht netwerkmanagement) 
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
 
- stressbestendigheid
 
- besluiten-nemen
 
- klantgerichtheid
 
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
 
- motiveren
 
- accuraat-werken
 
- zelfontwikkeling
 
 
 
Ervaring
- Ervaring met procesmatig werken  (geldt alleen  voor coördinator) (weg)
 
- Relevante  nautische ervaring (vaarweg)
 
 
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Weg:  
- Leerwerktraject Wegverkeersleider
 
- Kennis van verkeersgeleiding (verkeerskunde, MTM en SAT-line)
 
- Kennis van apparatuur en systemen
 
- Kennis van relevante wet- en regelgeving
 
- Kennis van het gedrag van verkeersdeelnemers
 
 
Vaarweg 
- Nautische functies 3
 
- Marifooncertificaat
 
- Marcom B (ipv Marifooncertificaat; alleen voor buiten en weefgebieden)
 
- Radardiploma
 
- Groot Vaarbewijs, via CBR (geldt voor
 
- mobiele verkeersleiding)
 
- Nautisch duits
 
- Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden)
 
 
  
Overige kennis en vaardigheden
BOA (geldt alleen voor mobiele verkeersleiding) 
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
 
- stressbestendigheid
 
- besluiten-nemen
 
- klantgerichtheid
 
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
 
- motiveren
 
- accuraat-werken
 
- zelfontwikkeling
 
 
 
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Overige kennis en vaardigheden
Rijbewijs B/E 
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
 
- stressbestendigheid
 
- besluiten-nemen
 
- klantgerichtheid
 
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
 
- motiveren
 
- accuraat-werken
 
- zelfontwikkeling
 
 
 
Ervaring
Ervaring als sluismeester 
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO: Relevant voor het aandachtsgebied 
Nautische functies 3 
Radartraining 
Marifooncertificaat 
Nautisch duits 
Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden) 
Overige kennis en vaardigheden
Managementmodules (RKW, Agentschapsvorming, Publieksgericht netwerkmanagement) 
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
 
- stressbestendigheid
 
- besluiten-nemen
 
- klantgerichtheid
 
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
 
- motiveren
 
- accuraat-werken
 
- zelfontwikkeling
 
 
 
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Weg: 
- 
Leerwerktraject Wegverkeersleider 
 
- 
Kennis van verkeersgeleiding (verkeerskunde, MTM en SAT-line) 
 
- 
Kennis van apparatuur en systemen 
 
- 
Kennis van relevante wet- en regelgeving 
 
- 
Kennis van het gedrag van verkeersdeelnemers 
 
- 
Leerwerktraject Officier van  Dienst 
(geldt alleen voor coördinator) 
 
 
Vaarweg: 
- 
NNVO/RNVO 
 
- 
Radardiploma 
 
- 
Nautisch duits 
 
- Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden)
 
 
  
  
Overige kennis en vaardigheden
Weg: 
  
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
 
- stressbestendigheid
 
- besluiten-nemen
 
- klantgerichtheid
 
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
 
- motiveren
 
- accuraat-werken
 
- zelfontwikkeling
 
 
 
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Weg: 
- 
Leerwerktraject Wegverkeersleider 
 
- 
Kennis van verkeersgeleiding (verkeerskunde, MTM en SAT-line) 
 
- 
Kennis van apparatuur en systemen 
 
- 
Kennis van relevante wet- en regelgeving 
 
- 
Kennis van het gedrag van verkeersdeelnemers 
 
- 
Leerwerktraject Officier van  Dienst 
(geldt alleen voor coördinator) 
 
 
Vaarweg: 
- 
NNVO/RNVO 
 
- 
Radardiploma 
 
- 
Nautisch duits 
 
- Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden)
 
 
  
Overige kennis en vaardigheden
Weg: 
- Procesmatig werken
 
- Rijbewijs B/E (geldt alleen voor coördinator
 
 
Vaarweg: 
- Managementmodules (RKW, Agentschapsvorming, Publieksgericht Netwerkmanagement)
 
 
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
 
- stressbestendigheid
 
- besluiten-nemen
 
- klantgerichtheid
 
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
 
- motiveren
 
- accuraat-werken
 
- zelfontwikkeling
 
 
 
Ervaring
Ervaring met verkeersleiding, op verschillende locaties 
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Vaarweg: 
  
- 
NNVO/RNVO 
 
- 
Radardiploma 
 
- 
Nautisch duits 
 
- Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden)
 
 
Overige kennis en vaardigheden
Vaarweg: 
Managementmodules (RKW, Agentschapsvorming, Publieksgericht Netwerkmanagement) 
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
 
- stressbestendigheid
 
- besluiten-nemen
 
- klantgerichtheid
 
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
 
- motiveren
 
- accuraat-werken
 
- zelfontwikkeling
 
 
 
 | 
Ervaring
Geen/enige relevante ervaring 
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
ICT/Techniek 
·   VMBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld (TL)Techniek, ICT-route. 
·   MBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT. 
  
Informatiebeheer/DIV  
·   VMBO: TL met aanvullende modules op het gebied van informatiedienstverlening of gerelateerd aan (ondersteuning van) het archiveringsproces of informatiedienstverlening in bibliotheken 
.    MBO: informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig 
Overige kennis en vaardigheden
ICT / Techniek 
·   . . . . 
Informatiebeheer/DIV  
·   Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen 
·   Werken met verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken,  zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri 
Competenties uit het kernprofiel
- luisteren
 
- klantgerichtheid
 
- analyseren
 
- initiatief
 
- integriteit
 
- accuraat-werken
 
- zelfontwikkeling
 
 
 
Ervaring
Geen/enige relevante ervaring 
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
ICT/Techniek 
- VMBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld (TL)Techniek, ICT-route
 
- MBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT
 
 
Informatiebeheer/DIV  
- VMBO: TL met aanvullende modules op het gebied van informatiedienstverlening of gerelateerd aan (ondersteuning van) het archiveringsproces of informatiedienstverlening in bibliotheken
 
- MBO: informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
 
 
Overige kennis en vaardigheden
ICT / Techniek 
Informatiebeheer/DIV  
- Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen
 
- Werken met verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken,  zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri
 
 
Competenties uit het kernprofiel
- luisteren
 
- klantgerichtheid
 
- analyseren
 
- initiatief
 
- integriteit
 
- accuraat-werken
 
- zelfontwikkeling
 
 
 
Ervaring
Enige relevante ervaring en succesvol 
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
ICT/Techniek 
·   relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT 
Informatiebeheer/DIV  
·   informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig 
Overige kennis en vaardigheden
ICT / Techniek 
·   Beheer IT-infrastructuur (bijvoorbeeld ITIL-methodiek) 
·   Functioneel beheer 
·   Kennis van en kunnen werken met ICT-systemen, programmatuur en apparatuur, multimedia 
  
Informatiebeheer/DIV  
  
·   Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen 
·   Hoofdlijnen wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer overdragen aan (interne) klanten 
·   Kennis van de kerntaken, de opbouw van de organisatie, de stappen binnen het beleidsproces en inzicht in de bijbehorende informatiebehoefte 
.   Onderhouden en binnen gestelde kaders beheren van verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri. 
Competenties uit het kernprofiel
- luisteren
 
- klantgerichtheid
 
- analyseren
 
- initiatief
 
- integriteit
 
- accuraat-werken
 
- zelfontwikkeling
 
 
 
Ervaring
Enige relevante ervaring en succesvol 
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
ICT/Techniek 
·  relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT 
  
Informatiebeheer/DIV  
.   informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig 
Overige kennis en vaardigheden
ICT / Techniek 
·   Beheer IT-infrastructuur (bijvoorbeeld ITIL-methodiek) 
·   Functioneel beheer 
·   Kennis van en kunnen werken met ICT-systemen, programmatuur en apparatuur, multimedia 
  
Informatiebeheer/DIV  
·   Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen 
·   Hoofdlijnen wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer overdragen aan (interne) klanten 
·   Kennis van de kerntaken, de opbouw van de organisatie, de stappen binnen het beleidsproces en inzicht in de bijbehorende informatiebehoefte 
·   Onderhouden en binnen gestelde kaders beheren van verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri 
Competenties uit het kernprofiel
- luisteren
 
- klantgerichtheid
 
- analyseren
 
- initiatief
 
- accuraat-werken
 
- zelfontwikkeling
 
- integriteit
 
 
 
 |