Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Senior Medewerker Iv

Uitvoering

(Senior) Adviseur

Advisering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ontwikkelt, implementeert, exploiteert en ondersteunt producten en processen in de informatievoorziening en/of realiseert het informatie- en gebruiksbeheer

Ontwikkelt en realiseert inhoudelijk meer of minder complexe adviesproducten en draagt bij aan de bijbehorende adviesprocessen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Informatie (Ontwerp, Bouw, Test, Infrastructuur, Beheer, Security) voor product en/of dienst is geleverd conform opdracht of contract (SLA ) (SLA Service Level Agreement of Dienstverleningsovereenkomst )
  • Bedrijfsproces , applicaties en/of Iv-infrastructuur vertonen na implementatie het juiste en afgesproken gedrag in de exploitatiesituatie (Bedrijfsprocessen worden opgeleverd, beschreven of nieuw ontwikkeld)
  • Impactanalyse is bepaald over de probleemstelling en de uiteindelijke oplossingsrichting binnen de eigen IV-discipline
  • Wijzigingsvoorstel (security, functioneel etc.) op basis van rapportages Problem Management, Change Management, en Gebruikersondersteuning is geleverd
  • Productportfolio is opgesteld onderhouden en beheerd
  • Producten en/of diensten zijn geïmplementeerd conform de overeengekomen specificaties (bijv. aansluitvoorwaarden, normering, beheer, exploitatie, beveiliging, etc.)
  • Incident-, problem- en wijzigingsbeheer zijn ingericht en onderhouden

Omgeving

  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Betrokken actoren zijn effectief ingeschakeld
  • Adviezen zijn geleverd

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels en afspraken
  • Producten en diensten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak afspraken over tijd, kwaliteit, middelen
  • De administratie/documentatie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Is up to date in het aandachtsgebied

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Adviesproducten (verkenningen, analyses, instrumenten) zijn getoetst op haalbaarheid en uitvoerbaarheid waarbij rekening is gehouden met politiek-maatschappelijke vraagstukken en agendasetting
  • Eigen aandachtsgebied in de politiek-bestuurlijke agenda-vorming /-setting is geborgd

Omgeving

  • Partijen binnen en buiten het departement/de overheid zijn effectief betrokken
  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Ontwikkelingen op het eigen vakgebied en dossier zijn onderkend en verwerkt in de adviezen / producten

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn uitgevoerd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en andere afspraken
  • Producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Actieve kennisontwikkeling met betrekking tot de beleidscyclus is geborgd
  • Vernieuwde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen en producten zijn gerealiseerd d.m.v. plan-do-check-act-principe

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Achterhaalt de kern van de opdracht en vraagt zonodig door
  • Signaleert problemen en onderneemt vervolgacties
  • Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
  • Geeft inzicht in de kwaliteit van het product
  • Ondersteunt de klant bij het effectief formuleren van zijn/haar vraag
  • Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s en/of derden
  • Maakt onderscheid tussen hoofd- en bijzaken
  • Legt verbanden tussen gegevens
  • Hanteert bij de analyse verschillende invalshoeken
  • Werkt methodisch op een reproduceerbare wijze aan de totstandkoming van een IV-product.
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren
  • Verleent ondersteuning bij gebruik IV-product
  • Richt de beheerprocessen in

Omgeving

  • Heeft oog voor belangentegenstellingen
  • Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij teamleden, Expert ICT en manager
  • Past acties aan veranderende omstandigheden aan
  • Stemt tijdig af met andere afdelingen, collega’s en/of externe partijen en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
  • Zoekt actief collega’s op om informatie te halen of te brengen
  • Toont interesse, is kritisch en deelt kennis

Bedrijfsvoering

  • Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
  • Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
  • Heeft de aanpak afgestemd met betrokken partijen, teamleden
  • Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
  • Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega’s en/of externe partijen en opvolgers
  • Bewaakt en controleert zijn/haar geplande uren t.o.v. de gemaakte uren om gedefinieerd resultaat te halen.
  • Legt de voortgang van het werk vast
  • Legt verantwoording af aan de manager(s)

Vernieuwen en verbeteren

  • Houdt vakkennis en kennis van de werkprocessen bij via vakgroep, literatuur, seminars en dergelijke
  • Deelt de opgedane kennis en inzichten met collega's
  • Integreert nieuwe inzichten binnen de eigen invloedsfeer
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
  • Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Analyseert vraagstukken/problemen vanuit verschillende disciplines / invalshoeken / aandachtsgebieden en legt de juiste verbanden
  • Herkent belangen achter informatie(bronnen)
  • Signaleert knelpunten, mogelijkheden en potentiele risico’s binnen het eigen aandachtsgebied en komt met alternatieve oplossingen
  • Zet argumenten op het juiste moment in en houdt daarbij rekening met belangen van anderen
  • Stemt stijl en toon af op de situatie en op de doelgroep
  • Kent de positie van anderen en weet ook bij fundamentele verschillen de ander te overtuigen
  • Is zich bewust van de (in)formele regels, verschillende posities, ontwikkelingen en gevoeligheden en krachtenvelden in de organisatie en handelt ernaar
  • Toetst binnen de eigen organisatie en bij derden draagvlak voor eigen ideeën en beslissingen
  • Oefent invloed uit op het juiste niveau en escaleert zonodig

Omgeving

  • Is in staat mee te bewegen met de juiste partijen en belangen
  • Stemt de eigen gedragsstijl af op de situatie
  • Kiest een aanpak die past bij de situatie en gaat daar creatief mee om
  • Zoekt naar alternatieven bij weerstand en/of onverwachte omstandigheden
  • Onderhoudt goede (in)formele contacten met alle relevante partijen
  • Benut de contacten op het juiste moment om eigen doelen te bereiken
  • Gebruikt het netwerk om problemen bespreekbaar te maken en adviezen / oplossingsmogelijkheden te toetsen

Bedrijfsvoering

  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en bewaakt de voortgang.
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen op van wat mogelijk is om doelen/planning te behalen

Vernieuwen en verbeteren

  • Verspreidt en benut relevante (nieuwe) kennis en informatie
  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Resultaatgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling
  • Analyseren
  • Overtuigingskracht
  • Organisatiesensitiviteit
  • Flexibiliteit
  • Netwerken
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

1 tot 3 jaar relevante ervaring

werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor aandachtsgebied (Zie overzicht in de bijlage Kwaliteitenprofiel Functiegroep Senior Medewerker ICT / Informatie- en Gebruiksbeheer)
Zie verder: Kwaliteitsraamwerk I(v) functie

Overige kennis en vaardigheden
  • Goed ontwikkelde gesprekstechnieken (Spiegelen, Luisteren Samenvatten Doorvragen (LSD))
  • Sociaal netwerken (kennishouders in kaart om informatievragen te kunnen beantwoorden)
  • Goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden

Applicatieontwikkeling, HBO Bachelor Informatica

  • Ontwerpmethodieken, zoals LAD, RAD,RUP, etc.

Applicatiebeheer, HBO Bachelor Informatica

  • Ontwerpmethodieken, zoals LAD, RAD,RUP, etc.

Testen, HBO Bachelor Informatica

  • Testmethodieken, zoalsTmap NEXT, VTA

Infrastructuur , HBO Bachelor Informatica

- Logisch

- Technisch 

  • IT frameworks, zoals ITIL en ontwerpmethodieken, zoals E2E  etc.

Exploitatie, HBO Bachelor Informatica

  • IT frameworks, zoals ITIL

Procesontwerp, HBO Bachelor Bedrijfs-/ Bestuurskunde of (BI) Informatica

  • Goede kennis van de bedrijfsprocessen en IT frameworks, zoals ITIL, BiSL

Procesbeheer HBO Bachelor Bedrijfs-/ Bestuurskunde of (BI) Informatica

  • Goede kennis van de bedrijfsprocessen en IT frameworks, zoals ITIL, BiSL

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • resultaatgerichtheid
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

WO: relevant voor aandachtsgebied/kennisgebied

Verbijzondering voor juridische functies

Een afgeronde wetenschappelijke juridische opleiding of vergelijkbaar

 

Overige kennis en vaardigheden

Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)

 

Verbijzondering voor juridische functies

.   Juridische teksten schrijven

·   Kennis van EU-recht Onderhandelingsvaardigheden
.   Signaleren juridische randvoorwaarden en spanningen daarmee

.   Vermogen tot dejuridiseren

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • overtuigingskracht
  • organisatiesensitiviteit
  • flexibiliteit
  • netwerken
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit