Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Senior Medewerker Iv

Uitvoering

Medewerker ICT/Techniek/Informatiebeheer/DIV

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ontwikkelt, implementeert, exploiteert en ondersteunt producten en processen in de informatievoorziening en/of realiseert het informatie- en gebruiksbeheer

Behandelt ICT- / informatiebeheer- / DIV-vragen (1e lijnsondersteuning) en/of verricht technische- / ICT- / DIV- werkzaamheden (2e lijnsondersteuning) A. DIV staat voor: Documentaire Informatie Voorziening: B. inclusief de informatiebeheerder (DIV-nieuwe stijl, S7-8)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Informatie (Ontwerp, Bouw, Test, Infrastructuur, Beheer, Security) voor product en/of dienst is geleverd conform opdracht of contract (SLA ) (SLA Service Level Agreement of Dienstverleningsovereenkomst )
  • Bedrijfsproces , applicaties en/of Iv-infrastructuur vertonen na implementatie het juiste en afgesproken gedrag in de exploitatiesituatie (Bedrijfsprocessen worden opgeleverd, beschreven of nieuw ontwikkeld)
  • Impactanalyse is bepaald over de probleemstelling en de uiteindelijke oplossingsrichting binnen de eigen IV-discipline
  • Wijzigingsvoorstel (security, functioneel etc.) op basis van rapportages Problem Management, Change Management, en Gebruikersondersteuning is geleverd
  • Productportfolio is opgesteld onderhouden en beheerd
  • Producten en/of diensten zijn geïmplementeerd conform de overeengekomen specificaties (bijv. aansluitvoorwaarden, normering, beheer, exploitatie, beveiliging, etc.)
  • Incident-, problem- en wijzigingsbeheer zijn ingericht en onderhouden

Omgeving

  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Betrokken actoren zijn effectief ingeschakeld
  • Adviezen zijn geleverd

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels en afspraken
  • Producten en diensten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak afspraken over tijd, kwaliteit, middelen
  • De administratie/documentatie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Is up to date in het aandachtsgebied

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar (informatie)vraag of probleem
  • Storingen/problemen zijn tijdig en volgens afspraak verholpen dan wel effectief doorgeleid, vragen zijn beantwoord en informatie is geleverd
  • Instructies over nieuwe toepassingen/ apparatuur / (informatiebeheer) / archiefsystemen zijn geleverd aan gebruikers.
  • Aangeleverde documenten zijn beoordeeld, behandeld, geregistreerd, geclassificeerd, ontsloten en beschikbaar gesteld conform de overeengekomen afspraken/regels ( geldt alleen voor de DIV-medewerker)
  • Archieven zijn bewerkt en bibliotheken bijgehouden conform gemaakte afspraken en voldoen aan vakinhoudelijke normen/standaarden/regels6

Omgeving

  • Relevante contacten binnen de eigen organisatie en met externe specialisten zijn onderhouden en juist ingezet
  • In- en externe terugkoppeling over acties zijn klantvriendelijk en helder gecommuniceerd

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform geldende kaders, procedures en afspraken
  • Registratie van verzoeken, meldingen en incidenten is op orde
  • Beheer en onderhoud van installaties / apparatuur / documentaire informatie-systemen zijn conform normeringen, voorschriften en opdrachten

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Input is geleverd aan de verbetering van de werkprocessen binnen de organisatie

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Achterhaalt de kern van de opdracht en vraagt zonodig door
  • Signaleert problemen en onderneemt vervolgacties
  • Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
  • Geeft inzicht in de kwaliteit van het product
  • Ondersteunt de klant bij het effectief formuleren van zijn/haar vraag
  • Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s en/of derden
  • Maakt onderscheid tussen hoofd- en bijzaken
  • Legt verbanden tussen gegevens
  • Hanteert bij de analyse verschillende invalshoeken
  • Werkt methodisch op een reproduceerbare wijze aan de totstandkoming van een IV-product.
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren
  • Verleent ondersteuning bij gebruik IV-product
  • Richt de beheerprocessen in

Omgeving

  • Heeft oog voor belangentegenstellingen
  • Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij teamleden, Expert ICT en manager
  • Past acties aan veranderende omstandigheden aan
  • Stemt tijdig af met andere afdelingen, collega’s en/of externe partijen en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
  • Zoekt actief collega’s op om informatie te halen of te brengen
  • Toont interesse, is kritisch en deelt kennis

Bedrijfsvoering

  • Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
  • Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
  • Heeft de aanpak afgestemd met betrokken partijen, teamleden
  • Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
  • Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega’s en/of externe partijen en opvolgers
  • Bewaakt en controleert zijn/haar geplande uren t.o.v. de gemaakte uren om gedefinieerd resultaat te halen.
  • Legt de voortgang van het werk vast
  • Legt verantwoording af aan de manager(s)

Vernieuwen en verbeteren

  • Houdt vakkennis en kennis van de werkprocessen bij via vakgroep, literatuur, seminars en dergelijke
  • Deelt de opgedane kennis en inzichten met collega's
  • Integreert nieuwe inzichten binnen de eigen invloedsfeer
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
  • Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Laat de klant uitspreken
  • Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen
  • Vraagt door en vat samen
  • Reageert op wat de klant inbrengt en geeft aan wat wel en niet mogelijk is
  • Onderzoekt de vraag van de klant en probeert de klant zo goed mogelijk te helpen, schakelt zonodig collega’s in
  • Stelt zonodig prioriteiten
  • Houdt zich aan afspraken en geeft tijdig aan als afspraken niet kunnen worden nagekomen
  • Geeft open en eerlijk aan wat de stand van zaken is van de service-call
  • Ondersteunt de klant bij het ordenen en structureren van informatie
  • Waardeert en selecteert systematisch de juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen
  • Legt verbanden tussen gegevens/informatie
  • Schakelt tussen verschillende zoekmethoden om zodoende snel relevante informatie te ontsluiten

Omgeving

  • Onderneemt zelfstandig en vlot actie bij vragen van klanten
  • Gaat bij onduidelijkheid actief op zoek naar informatie/oplossingen en biedt eventuele alternatieven
  • Onderneemt ook ongevraagd actie om dienstverlening te verbeteren
  • Zoekt de grenzen op om oplossingen voor de klant te bieden

Bedrijfsvoering

  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke, vertrouwelijke een waardevolle informatie
  • Is niet te verleiden om vertrouwelijke informatie te misbruiken dan wel aan buitenstaanders te verschaffen.
  • Meldt waargenomen en/of verondersteld misbruik direct bij de leidinggevende
  • Verwerkt informatie op de juiste en afgesproken wijze Heeft aandacht voor details
  • Werkt nauwkeurig en systematisch

Vernieuwen en verbeteren

  • Integreert nieuwe inzichten soepel in het eigen werk
  • Maakt zich snel essentiële ontwikkelingen in het aandachtsgebied /-proces eigen
  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Deelt nieuwe inzichten en kennis met collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Resultaatgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling
  • Luisteren
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Initiatief
  • Integriteit
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

1 tot 3 jaar relevante ervaring

werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor aandachtsgebied (Zie overzicht in de bijlage Kwaliteitenprofiel Functiegroep Senior Medewerker ICT / Informatie- en Gebruiksbeheer)
Zie verder: Kwaliteitsraamwerk I(v) functie

Overige kennis en vaardigheden
  • Goed ontwikkelde gesprekstechnieken (Spiegelen, Luisteren Samenvatten Doorvragen (LSD))
  • Sociaal netwerken (kennishouders in kaart om informatievragen te kunnen beantwoorden)
  • Goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden

Applicatieontwikkeling, HBO Bachelor Informatica

  • Ontwerpmethodieken, zoals LAD, RAD,RUP, etc.

Applicatiebeheer, HBO Bachelor Informatica

  • Ontwerpmethodieken, zoals LAD, RAD,RUP, etc.

Testen, HBO Bachelor Informatica

  • Testmethodieken, zoalsTmap NEXT, VTA

Infrastructuur , HBO Bachelor Informatica

- Logisch

- Technisch 

  • IT frameworks, zoals ITIL en ontwerpmethodieken, zoals E2E  etc.

Exploitatie, HBO Bachelor Informatica

  • IT frameworks, zoals ITIL

Procesontwerp, HBO Bachelor Bedrijfs-/ Bestuurskunde of (BI) Informatica

  • Goede kennis van de bedrijfsprocessen en IT frameworks, zoals ITIL, BiSL

Procesbeheer HBO Bachelor Bedrijfs-/ Bestuurskunde of (BI) Informatica

  • Goede kennis van de bedrijfsprocessen en IT frameworks, zoals ITIL, BiSL

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • resultaatgerichtheid
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Geen/enige relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

ICT/Techniek

·   VMBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld (TL)Techniek, ICT-route.

·   MBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT.
 

Informatiebeheer/DIV

·   VMBO: TL met aanvullende modules op het gebied van informatiedienstverlening of gerelateerd aan (ondersteuning van) het archiveringsproces of informatiedienstverlening in bibliotheken

.    MBO: informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig

Overige kennis en vaardigheden

ICT / Techniek

·   . . . .

Informatiebeheer/DIV

·   Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen

·   Werken met verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken,  zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri

Competenties uit het kernprofiel

  • luisteren
  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • initiatief
  • integriteit
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling