Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Expert Iv

Uitvoering

Operationeel Manager

Lijnmanagement

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ontwikkelt, implementeert en ondersteunt de producten en processen in de informatievoorziening en/of zorgt voor de regie op informatie en gebruiksmanagement vanuit een specialisme en/of vanuit een brede integrale blik

Stuurt op en is verantwoordelijk voor het realiseren van de doelen van het eigen organisatieonderdeel binnen duidelijk geformuleerde kaders en levert input voor die kaders.

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Informatie (Ontwerp, Architectuur, Bouw, Test, Infrastructuur, Beheer, Security) voor product en/of dienst is geregisseerd conform opdracht of contract
  • Productportfolio is opgesteld, onderhouden en beheerd
  • Producten en/of diensten zijn ontwikkeld en geïmplementeerd conform de overeengekomen specificaties (bijv. aansluitvoorwaarden, kaders en richtlijnen).

Omgeving

  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Betrokken actoren zijn effectief ingeschakeld
  • Is gezaghebbend op het eigen vakgebied

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels en afspraken
  • Producten en diensten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
  • De administratie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Procesmatige) verbeteringen zijn gerealiseerd door continue evaluatie en reflectie (plan-do-check-act)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Met de direct leidinggevende is overeenstemming over de inhoud van de opdracht, de daarbij geldende kaders en de gemaakte afspraken
  • De resultaten van het organisatieonderdeel zijn binnen de kaders gerealiseerd

Omgeving

  • Producten/diensten zijn binnen en buiten het organisatieonderdeel en met de relevante (inter)nationale omgeving afge-stemd
  • Producten/diensten voldoen aan de vraag en behoefte en leiden tot het gewenste resultaat/effect
  • Is op de hoogte van wat er leeft en speelt in de organisatie en de relevante omgeving en dit wordt vertaald naar producten/diensten en/of operationele sturing
  • Een relevant en effectief netwerk is onderhouden en wordt benut

Bedrijfsvoering

  • Beheer is op orde en conform de geldende wet- en regelgeving
  • De integrale planning-, control- en verantwoordingscyclus voor alle bedrijfsprocessen is volgens afspraak uitgevoerd
  • Effectief en efficiënt HR management is uitgevoerd (o.a. langs de lijn van het 5R-model) ) (Het 5R model houdt in dat de leidinggevende sturing geeft aan medewerkers door het geven van richting, bieden van ruimte, ondersteunen bij het behalen van resultaten, laten afleggen van rekenschap en het voeren van de dialoog in de relatie met de medewerkers.)
  • Een stimulerend en veilig werkklimaat in het organisatieonderdeel is aanwezig
  • Medewerkers en bedrijfsmiddelen zijn binnen kwaliteitsnormen effectief en efficiënt ingezet
  • Verschillende kennis, ervaring en ach-tergronden van medewerkers zijn optimaal benut
  • Professioneel opdrachtgeverschap is ingevuld

Vernieuwen en verbeteren

  • Sturing op verbetering van werkprocessen, producten, diensten en kennis is gerealiseerd
  • Kennis is beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen conform afspraken

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de regels, verschillende posities en krachtenvelden in de organisatie en handelt daarnaar
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatieonderdeel en andere organisatieonderdelen en handelt daarnaar
  • Kan zich verplaatsen in de belangen van andere organisatieonderdelen en/of expertisevelden
  • Legt verbanden tussen verschillende soorten informatie
  • Komt met integrale analyses van vraagstukken/problemen
  • Onderbouwt zijn/haar standpunt met voor de doelgroep heldere, aansprekende argumenten
  • Brengt argumenten op het juiste moment naar voren
  • Reageert alert op argumenten van de ander door hierop aan te sluiten
  • Komt met alternatieven ook wanneer dit nadelige gevolgen kan hebben voor de eigen positie; toont lef
  • Werkt methodisch op een reproduceerbare wijze aan de totstandkoming van een Iv-product
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren
  • Denkt buiten de gebaande kaders en durft ongebruikelijke beslissingen te nemen

Omgeving

  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen organisatie relevante personen en organisaties
  • Benut op het juiste moment het netwerk om organisatie-doelstellingen te bereiken
  • Benadert de juiste personen voor steun en medewerking
  • Houdt in de realisatie van de producten en/of diensten rekening met relevante ontwikkelingen
  • Laat blijken op de hoogte te zijn van relevante ontwikkelingen en trends
  • Is in staat om de omgeving te beïnvloeden

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Maakt een planning, stelt prioriteiten en stemt deze af met de opdrachtgever
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen op van wat mogelijk is

Vernieuwen en verbeteren

  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen invloedsfeer
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
  • Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
  • Signaleert noodzaak/behoefte aan vernieuwing/verbetering en doet voorstellen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Weet wat er speelt in de voor de functie relevante organisatie
  • Herkent (digitale) ontwikkelingen en gevoeligheden binnen de eigen organisatie en handelt er naar
  • Toetst eigen ideeën en keuzen bij de opdrachtgever
  • Onderzoekt de wensen en belangen van opdrachtgevers en de direct leidinggevende, anticipeert hierop en toetst regelmatig de tevredenheid
  • Maakt resultaatafspraken met opdrachtgevers en handelt hiernaar
  • Neemt verantwoordelijkheid voor de uitvoering en eventuele afwijking van afspraken, onderbouwt deze en maakt dit tijdig bespreekbaar

Omgeving

  • Volgt en laat blijken de laatste (digitale)ontwikkelingen en/of trends op het eigen werkterrein te kennen
  • Signaleert (inter)nationale trends en (digitale)ontwikkelingen en vertaalt deze naar het eigen werkterrein
  • Benadert de juiste mensen om steun en/of medewerking te bieden dan wel verkrijgen
  • Legt en onderhoudt proactief (in)formele contacten met voor de functie relevante partijen, personen
  • Kent de eisen/wensen van de verschillende partijen in de omgeving en brengt partijen bij elkaar

Bedrijfsvoering

  • Spreekt duidelijke doelen en resultaten af
  • Gebruikt verschillende managementstijlen om medewerkers aan te sturen
  • Laat voorbeeldgedrag zien
  • Ondersteunt de medewerker bij het bereiken van zijn of haar resultaten
  • Stelt concrete doelen, kaders en prioriteiten voor aansturen van het eigen organisatieonderdeel
  • Realiseert randvoorwaarden om gewenste producten en diensten te kunnen leveren en waarborgt de continuïteit van het productieproces
  • Maakt realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en onderneemt tijdig acties bij afwijkingen
  • Vertaalt het jaarplan naar uitvoeringsniveau en verdeelt het werk onder de medewerkers
  • Toont inlevingsvermogen en heeft oog voor inclusiviteit
  • Schept een open overlegcultuur binnen het eigen organisatieonderdeel met ruimte voor diversiteit
  • Onderkent de ontwikkelingsbehoeften van medewerkers
  • Stimuleert medewerkers om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen en wijst medewerkers ook op hun eigen verantwoordelijkheid
  • Toont sensitiviteit voor verschillen tussen medewerkers

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ervaring met de medewerkers en verwacht dat ook van de medewerkers zelf en onderling
  • Zorgt ervoor dat de benodigde informatie actueel blijft en toegankelijk is
  • Zorgt voor een periodieke evaluatie van processen en resultaten met klanten en medewerkers en past structureel verbeteringen toe

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Organisatiesensitiviteit
  • Analyseren
  • Overtuigingskracht
  • Resultaatgerichtheid
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit
  • Organisatiesensitiviteit
  • Klantgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Aansturen medewerker
  • Plannen en organiseren
  • Ontwikkelen medewerkers
  • Reflecteren

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

3 tot 5 jaar relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor aandachtsgebied (zie hieronder)

  • Applicatieontwikkeling: WO Master Informatica
  • Applicatiebeheer:  WO Master Informatica
  • Testen: WO Master Informatica
  • Infrastructuur: WO Master Informatica
    • Logisch
    • Technisch
  • Exploitatie: WO Master Informatica
  • Procesontwerp: WO Master Bedrijfs-/ Bestuurskunde of Informatica
  • Procesbeheer:   WO Master Bedrijfs-/ Bestuurskunde of Informatica
Overige kennis en vaardigheden

Algemeen:

  • Opdrachtgeverschap (o.a. sourcing, modulair ontwikkelen, kennisdeling, kwaliteitsborging)
  • Uitstekend rapporteren (mondeling en schriftelijk)
  • Bijeenkomsten leiden
  • Verbindend vermogen

Specifiek:

Applicatieontwikkeling:

  • Ontwerpmethodieken, zoals LAD, RAD,RUP, etc.
  • Architectuur frameworks o.a. TOGAF en DYA
  • Kennis van rijksbrede marktconforme standaarden en modellen op het gebied van informatiebeheer, conceptueel inzicht in de samenhang tussen business-, informatie- en IT-architectuur
  • IT frameworks, zoals ASL,ITIL, BiSL
  • Testmethodieken, zoals Tmap NEXT, VTA
  • Referentiearchitecturen (2) relevant voor aandachtsgebied
  • Inhoudelijke regie voeren op het realiseren en implementeren van de ICT-applicatie en/of –infrastructuur

Applicatiebeheer:

  • Ontwerpmethodieken, zoals  LAD, RAD,RUP, etc.
  • Architectuur frameworks o.a. TOGAF en DYA
  • Kennis van rijksbrede marktconforme standaarden en modellen op het gebied van informatiebeheer, conceptueel inzicht in de samenhang tussen business-, informatie- en IT-architectuur
  • IT frameworks, zoals ASL,ITIL, BiSL
  • Testmethodieken, zoals Tmap NEXT, VTA
  • Referentiearchitecturen relevant voor aandachtsgebied
  • Inhoudelijke regie voeren op het realiseren en implementeren van de ICT-applicatie en/of –infrastructuur

 

Testen:

  • Ontwerpmethodieken, zoals LAD, RAD,RUP, etc.
  • Architectuur frameworks o.a. TOGAF en DYA
  • Kennis van rijksbrede marktconforme standaarden en modellen op het gebied van informatiebeheer, conceptueel inzicht in de samenhang tussen business-, informatie- en IT-architectuur
  • IT frameworks, zoals ASL,ITIL, BiSL
  • Testmethodieken, zoals Tmap NEXT, VTA
  • Referentiearchitecturen2 relevant voor aandachtsgebied
  • Inhoudelijke regie voeren op het realiseren en implementeren van de ICT-applicatie en/of –infrastructuur

Infrastructuur (logisch, technisch)

  • Ontwerpmethodieken, zoals E2E,… etc.
  • Architectuur frameworks o.a. TOGAF en DYA
  • Kennis van rijksbrede marktconforme standaarden en modellen op het gebied van informatiebeheer, conceptueel inzicht in de samenhang tussen informatie- enIT-architectuur
  • IT frameworks, zoals ITIL
  • Testmethodieken, zoals TmapNEXT, VTA
  • Inhoudelijke regie voeren op het realiseren en implementeren van de ICT-applicatie op de infrastructuur

Exploitatie:

  • Ontwerpmethodieken, zoals E2E,… etc.
  • Architectuur frameworks o.a. TOGAF en DYA
  • Kennis van rijksbrede marktconforme standaarden en modellen op het gebied van informatiebeheer, conceptueel inzicht in de samenhang tussen informatie- enIT-architectuur
  • IT frameworks, zoals ITIL
  • Testmethodieken, zoals TmapNEXT, VTA
  • Inhoudelijke regie voeren op het realiseren en implementeren van de ICT-applicatie op de infrastructuur

Procesontwerp:

  • Uitstekende kennis van BusinessProcessManagement
  • Conceptueel inzicht in de samenhang tussen business-, informatie- en IT-architectuur
  • Grondige kennis van de bedrijfsprocessen
  • Uitstekende kennis van de informatievoorziening in de organisatie, gebaseerd op NORA en MARIJ

Procesbeheer:

  • Uitstekende kennis van BusinessProcessManagement
  • Conceptueel inzicht in de samenhang tussen business-, informatie- en IT-architectuur
  • Grondige kennis van de bedrijfsprocessen
  • Uitstekende kennis van de informatievoorziening in de organisatie, gebaseerd op NORA en MARIJ

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • analyseren
  • overtuigingskracht
  • resultaatgerichtheid
  • netwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit

Ervaring

Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvol [1]l.

 

 

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Overige kennis en vaardigheden
  • Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
    Basiskennis en -vaardigheden management

  • Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie

  • Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel

  • Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • klantgerichtheid
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • ontwikkelen-medewerkers
  • aansturen-medewerker
  • plannen-en-organiseren
  • reflecteren