Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Expert Iv

Uitvoering

Trainer

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ontwikkelt, implementeert en ondersteunt de producten en processen in de informatievoorziening en/of zorgt voor de regie op informatie en gebruiksmanagement vanuit een specialisme en/of vanuit een brede integrale blik

Het professioneel en persoonlijk ontwikkelen van medewerkers door opleidingen en trainingen en het ontwikkelen van trainingsmateriaal

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Informatie (Ontwerp, Architectuur, Bouw, Test, Infrastructuur, Beheer, Security) voor product en/of dienst is geregisseerd conform opdracht of contract
  • Productportfolio is opgesteld, onderhouden en beheerd
  • Producten en/of diensten zijn ontwikkeld en geïmplementeerd conform de overeengekomen specificaties (bijv. aansluitvoorwaarden, kaders en richtlijnen).

Omgeving

  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Betrokken actoren zijn effectief ingeschakeld
  • Is gezaghebbend op het eigen vakgebied

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels en afspraken
  • Producten en diensten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
  • De administratie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Procesmatige) verbeteringen zijn gerealiseerd door continue evaluatie en reflectie (plan-do-check-act)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Programma is optimaal afgestemd op leerbehoeften en -mogelijkheden en organisatie-doelstelling
  • Kennis, vaardigheden en houdingsaspecten bij deelnemers zijn aanwijsbaar toegenomen
  • Overeengekomen bijdragen zijn geleverd aan de vastgestelde afspraken over gedrags- en houdingsverandering en persoonlijke ontwikkeling
  • Optimaal (gemotiveerde) deelname aan het (trainings)programma is gerealiseerd

Omgeving

  • (trainings)Programma’s zijn op de juiste wijze afgestemd met de relevante partijen

Bedrijfsvoering

  • Administratie en intern beheer is op orde
  • Collega-trainers en freelancers zijn optimaal geïnformeerd en geëquipeerd
  • Gemotiveerd team en juiste inzet van trainers op de programma’s (alleen voor de coördinator)

Vernieuwen en verbeteren

  • Actuele ontwikkelingen op het vakgebied zijn binnen het opleidingsinstituut geïntegreerd in het programma
  • Bijdragen aan de ontwikkeling en actualisering van onderwijsprogramma’s zijn geleverd
  • Programma is adequaat getoetst en geëvalueerd bij de cursist

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de regels, verschillende posities en krachtenvelden in de organisatie en handelt daarnaar
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatieonderdeel en andere organisatieonderdelen en handelt daarnaar
  • Kan zich verplaatsen in de belangen van andere organisatieonderdelen en/of expertisevelden
  • Legt verbanden tussen verschillende soorten informatie
  • Komt met integrale analyses van vraagstukken/problemen
  • Onderbouwt zijn/haar standpunt met voor de doelgroep heldere, aansprekende argumenten
  • Brengt argumenten op het juiste moment naar voren
  • Reageert alert op argumenten van de ander door hierop aan te sluiten
  • Komt met alternatieven ook wanneer dit nadelige gevolgen kan hebben voor de eigen positie; toont lef
  • Werkt methodisch op een reproduceerbare wijze aan de totstandkoming van een Iv-product
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren
  • Denkt buiten de gebaande kaders en durft ongebruikelijke beslissingen te nemen

Omgeving

  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen organisatie relevante personen en organisaties
  • Benut op het juiste moment het netwerk om organisatie-doelstellingen te bereiken
  • Benadert de juiste personen voor steun en medewerking
  • Houdt in de realisatie van de producten en/of diensten rekening met relevante ontwikkelingen
  • Laat blijken op de hoogte te zijn van relevante ontwikkelingen en trends
  • Is in staat om de omgeving te beïnvloeden

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Maakt een planning, stelt prioriteiten en stemt deze af met de opdrachtgever
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen op van wat mogelijk is

Vernieuwen en verbeteren

  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen invloedsfeer
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
  • Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
  • Signaleert noodzaak/behoefte aan vernieuwing/verbetering en doet voorstellen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Kiest een aanpak die past bij de situatie
  • Stemt de eigen gedragstijl af op de situatie
  • Schakelt bij weerstand over op een aanpak die wel tot het gestelde doel leidt
  • Speelt adequaat in op onverwachte situaties
  • Raakt bij cursisten de juiste snaar
  • Sluit aan bij de belevingswereld van de cursist
  • Houdt rekening met de intrinsieke motivatie van de cursist
  • Enthousiasmeert en stimuleert de cursist tot actieve deelname aan het programma of training
  • Heeft een scherp beeld van de vraag van de klant
  • Is op de hoogte van wat er speelt binnen de organisatie van de klant en kan daarop inspelen
  • Toetst regelmatig de klanttevredenheid
  • Verplaatst zich in de belevingswereld van de cursist en toont begrip
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag en schat risico’s in
  • Achterhaalt op respectvolle wijze eventuele weerstand bij de cursisten

Omgeving

  • Weet wat er speelt en laat blijken op de hoogte te zijn van de relevante ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein
  • Geeft betekenis aan relevante ontwikkelingen voor de eigen programma’s

Bedrijfsvoering

  • Maakt eigen belang ondergeschikt aan gezamenlijk belang
  • Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de gemeenschappelijke doelstelling
  • Toont oprechte belangstelling in anderen en behoudt een goede relatie met hen
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met collega’s en vraagt reacties

Vernieuwen en verbeteren

  • Volgt de ontwikkelingen op het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of werksituatie in

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Organisatiesensitiviteit
  • Analyseren
  • Overtuigingskracht
  • Resultaatgerichtheid
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit
  • Flexibiliteit
  • Motiveren
  • Klantgerichtheid
  • Inlevingsvermogen
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

3 tot 5 jaar relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor aandachtsgebied (zie hieronder)

  • Applicatieontwikkeling: WO Master Informatica
  • Applicatiebeheer:  WO Master Informatica
  • Testen: WO Master Informatica
  • Infrastructuur: WO Master Informatica
    • Logisch
    • Technisch
  • Exploitatie: WO Master Informatica
  • Procesontwerp: WO Master Bedrijfs-/ Bestuurskunde of Informatica
  • Procesbeheer:   WO Master Bedrijfs-/ Bestuurskunde of Informatica
Overige kennis en vaardigheden

Algemeen:

  • Opdrachtgeverschap (o.a. sourcing, modulair ontwikkelen, kennisdeling, kwaliteitsborging)
  • Uitstekend rapporteren (mondeling en schriftelijk)
  • Bijeenkomsten leiden
  • Verbindend vermogen

Specifiek:

Applicatieontwikkeling:

  • Ontwerpmethodieken, zoals LAD, RAD,RUP, etc.
  • Architectuur frameworks o.a. TOGAF en DYA
  • Kennis van rijksbrede marktconforme standaarden en modellen op het gebied van informatiebeheer, conceptueel inzicht in de samenhang tussen business-, informatie- en IT-architectuur
  • IT frameworks, zoals ASL,ITIL, BiSL
  • Testmethodieken, zoals Tmap NEXT, VTA
  • Referentiearchitecturen (2) relevant voor aandachtsgebied
  • Inhoudelijke regie voeren op het realiseren en implementeren van de ICT-applicatie en/of –infrastructuur

Applicatiebeheer:

  • Ontwerpmethodieken, zoals  LAD, RAD,RUP, etc.
  • Architectuur frameworks o.a. TOGAF en DYA
  • Kennis van rijksbrede marktconforme standaarden en modellen op het gebied van informatiebeheer, conceptueel inzicht in de samenhang tussen business-, informatie- en IT-architectuur
  • IT frameworks, zoals ASL,ITIL, BiSL
  • Testmethodieken, zoals Tmap NEXT, VTA
  • Referentiearchitecturen relevant voor aandachtsgebied
  • Inhoudelijke regie voeren op het realiseren en implementeren van de ICT-applicatie en/of –infrastructuur

 

Testen:

  • Ontwerpmethodieken, zoals LAD, RAD,RUP, etc.
  • Architectuur frameworks o.a. TOGAF en DYA
  • Kennis van rijksbrede marktconforme standaarden en modellen op het gebied van informatiebeheer, conceptueel inzicht in de samenhang tussen business-, informatie- en IT-architectuur
  • IT frameworks, zoals ASL,ITIL, BiSL
  • Testmethodieken, zoals Tmap NEXT, VTA
  • Referentiearchitecturen2 relevant voor aandachtsgebied
  • Inhoudelijke regie voeren op het realiseren en implementeren van de ICT-applicatie en/of –infrastructuur

Infrastructuur (logisch, technisch)

  • Ontwerpmethodieken, zoals E2E,… etc.
  • Architectuur frameworks o.a. TOGAF en DYA
  • Kennis van rijksbrede marktconforme standaarden en modellen op het gebied van informatiebeheer, conceptueel inzicht in de samenhang tussen informatie- enIT-architectuur
  • IT frameworks, zoals ITIL
  • Testmethodieken, zoals TmapNEXT, VTA
  • Inhoudelijke regie voeren op het realiseren en implementeren van de ICT-applicatie op de infrastructuur

Exploitatie:

  • Ontwerpmethodieken, zoals E2E,… etc.
  • Architectuur frameworks o.a. TOGAF en DYA
  • Kennis van rijksbrede marktconforme standaarden en modellen op het gebied van informatiebeheer, conceptueel inzicht in de samenhang tussen informatie- enIT-architectuur
  • IT frameworks, zoals ITIL
  • Testmethodieken, zoals TmapNEXT, VTA
  • Inhoudelijke regie voeren op het realiseren en implementeren van de ICT-applicatie op de infrastructuur

Procesontwerp:

  • Uitstekende kennis van BusinessProcessManagement
  • Conceptueel inzicht in de samenhang tussen business-, informatie- en IT-architectuur
  • Grondige kennis van de bedrijfsprocessen
  • Uitstekende kennis van de informatievoorziening in de organisatie, gebaseerd op NORA en MARIJ

Procesbeheer:

  • Uitstekende kennis van BusinessProcessManagement
  • Conceptueel inzicht in de samenhang tussen business-, informatie- en IT-architectuur
  • Grondige kennis van de bedrijfsprocessen
  • Uitstekende kennis van de informatievoorziening in de organisatie, gebaseerd op NORA en MARIJ

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • analyseren
  • overtuigingskracht
  • resultaatgerichtheid
  • netwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
.   MBO didactiek is een pré

Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
.   MBO Sport en Bewegen (SB), CIOS, Academie voor Lichamelijke Opvoeding, of vergelijkbaar
.   Kwalificaties zelfverdediging en/of fitness

Overige kennis en vaardigheden

kennis van de organisatie en van het beleid

Opleiding departementspecifiek

Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Veiligheid en Justitie (DJI):

HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg

Competenties uit het kernprofiel

  • flexibiliteit
  • motiveren
  • klantgerichtheid
  • inlevingsvermogen
  • omgevingsbewustzijn
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling