Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Zorgt voor realisatie van de vaaropdracht |
Ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek, inhoudelijk bijdragen aan wetenschappelijke rapportages en/of uitvoeren van en verantwoordelijk zijn voor (deel-) onderzoeken. |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Veilige, technisch correcte en milieubewuste inzet van het vaartuig is gewaarborgd
- Vaaropdracht is conform afspraak en efficiënt uitgevoerd
- Met incidenten en calamiteiten op de vaarweg/binnen het vaargebied is adequaat omgegaan
- Klantvragen zijn effectief ingenomen, afgehandeld of doorgeleid
Omgeving
- Betrokkenen op de vaarweg/in het vaargebied en/of klanten en overige actoren zijn juist en tijdig geïnformeerd
- Vaaropdrachten in verschillende vaargebieden en op verschillende vaartuigen zijn gerealiseerd
Bedrijfsvoering
- Verkeersgegevens en rapporten over verrichte werkzaamheden zijn volledig en juist
- Administratie voldoet aan de geldende regelgeving
- Er is een team met gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers
- Medewerkers zijn op het juiste moment op de juiste plaats ingezet
Vernieuwen en verbeteren
- Ideeën voor het verbeteren van resultaten zijn geleverd
- Verbeterde werkwijzen op basis van periodieke evaluatie (o.a. plan-do-check-act) zijn doorgevoerd
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Producten zijn geleverd conform vooraf geformuleerde opdracht of onderzoeksvraag
- Producten voldoen aan wetenschappelijke standaarden / methoden en technieken
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Een relevant netwerk is opgebouwd, onderhouden en gebruikt
Bedrijfsvoering
- Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving en procedures, kaders (AO) en kwaliteitsnormen uitgevoerd
- Producten zijn geleverd conform plan van aanpak
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd (plan-do-check-act)
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Stelt prioriteiten, geeft realistische inschattingen van de werkzaamheden, komt afspraken na en haalt deadlines
- Onderneemt gericht acties en betrekt tijdig collega’s om het gestelde doel te bereiken
- Neemt beslissingen op basis van informatie en schaalt tijdig op
- Schat gedragingen van scheepvaart in
- Signaleert actief knelpunten en kansen van de opdracht, koppelt tijdig terug en draagt uit eigen beweging ideeën of oplossingen aan
- Schat risico’s van beslissingen in en bepaalt consequenties van maatregelen over de grenzen van eigen situatie heen
- Herkent afwijkende situaties aan de hand van signaleringssystemen
- Maakt zelfstandig een goede inschatting van (onveilige) situaties en onderneemt tijdig actie om onveiligheid te voorkomen
- Haalt tijdig anderen erbij. Stemt eigen maatregel en acties van anderen met elkaar af
- Kan met veel informatie tegelijk omgaan
- Behoudt het overzicht over een veelheid aan informatie en situaties en schat de relevantie ervan goed in
- Blijft ook in rustige perioden alert en waakzaam
- Blijft rustig bij plotselinge gebeurtenissen en behoudt, ook onder druk van de omstandigheden, eigen integriteit
- Wijkt in nood af van standaardprocedures en houdt zich aan het protocol
Omgeving
- Weet wat een beslissing betekent voor inzet van het vaartuig
- Houdt in het handelen rekening met de behoeften en belangen van de dienst en andere vaarweggebruikers
- Doet moeite om behoeften en belangen van de dienst te onderzoeken
Bedrijfsvoering
- Maakt mensen enthousiast, raakt bij hen de juiste (geldt alleen voor coördinatoren)
- Krijgt mensen zover dat ze zich committeren (geldt alleen voor coördinatoren)
- Inspireert mensen door eigen commitment te tonen (geldt alleen voor coördinatoren)
- Spreekt waardering in medewerkers uit (geldt alleen voor coördinatoren)
- Controleert tussentijds de kwaliteit en voortgang van de werkzaamheden van zichzelf, medewerkers en externen
- Creëert voor zichzelf en anderen inzicht in de voortgang van zaken
- Signaleert afwijkingen in planning en afspraken en stuurt zo nodig bij of komt met voorstellen om bij te sturen
Vernieuwen en verbeteren
- Werkt zich snel in nieuwe materie in
- Integreert nieuwe kennis in bestaande
- Leert van eigen fouten
- Benut nieuwe ervaringen effectief
- Past nieuwe ervaringen en kennis snel toe in de werksituatie
- Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Selecteert kritisch en systematisch juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen en toetst dit bij collega’s
- Komt met analyses van onderzoeksvragen vanuit verschillende invalshoeken
- Ordent complexe informatie zodat deze bruikbaar is voor het onderzoek en legt de juiste verbanden
- Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van (deel-) onderzoeken
- Heeft aandacht en oog voor details
- Werkt nauwkeurig, nauwgezet en systematisch
- Is in staat om, als de situatie daarom vraagt, verantwoord buiten de voorschriften/procedures om te opereren
Omgeving
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
- Weet de juiste mensen te vinden om goed geïnformeerd te blijven
- Wisselt actief ideeën uit met collega’s en/of externen over methoden, technieken en inzichten
Bedrijfsvoering
- Denkt vooruit en weet de benodigde acties daarvoor in te zetten
- Heeft kennis van voorschriften en procedures, is alert op verandering van regels, alert op nieuwe kennis, speelt snel in, en kan onder druk werken en weegt belangen af
- Bewaakt de juiste toepassing van geldende wet- en regelgeving, procedures en kwaliteitsnormen
- Signaleert tijdig, prioriteert, koppelt terug als er knelpunten zijn en speelt daar op in, werkt daarbij actief samen met collega’s
- Neemt de verantwoordelijkheid voor de voortgang van het uitgevoerde, (deel-) onderzoek.
- Komt met een uitvoerbaar/realistisch plan van aanpak, monitort de voortgang en stuurt tijdig bij
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen en fouten
- Benut feedback en suggesties van anderen
- Geeft anderen actief feedback
- Draagt eigen kennis over, integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze in de eigen onderzoekspraktijk toe
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Resultaatgerichtheid
- Anticiperen
- Stressbestendigheid
- Klantgerichtheid
- Motiveren
- Voortgangscontrole
- Zelfontwikkeling
|
- Analyseren
- Accuraat werken
- Samenwerken
- Plannen en organiseren
- Zelfontwikkeling
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
relevante werkervaring als stuurman of gezagvoerder
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Voor binnenvaart geldt:
Gezagvoerder:
- Beperkt groot vaarbewijs A
- Radardiploma Binnenvaart
- Marifooncertificaat
- Dienstboekje
- Geldige binnenvaartkeuring
Competenties uit het kernprofiel
- resultaatgerichtheid
- anticiperen
- stressbestendigheid
- klantgerichtheid
- motiveren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
relevante werkervaring als stuurman of gezagvoerder
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Algemeen
- Vakopleiding (voor VBB)
- Marcom A (voor VBB)
- Basic safety training (voor VBB)
- Advanced fire fighting (voor VBB)
- Monsterboekje
- Geldige zeevaartkeuring
2e stuurman (indien van toepassing):
- Algemeen aangevuld met:
- VBB officer in charge of a navigational watch
1e stuurman:
- Algemeen en als 2e stuurman aangevuld met:
- VBB chief mate <3000 GT
- Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats
Gezagvoerder:
- Als 1e stuurman aangevuld met:
- VBB master <3000 GT of VBB master near coastal voyafes <500 GT en 3000 Kw
- Certificaat Radarnavigator (voor VBB)
- Scheepsmanagement N (voor VBB)
- Scheepsgezondheidszorg O of Scheepsgezondheidszorg B beperkt vaargebied
Competenties uit het kernprofiel
- resultaatgerichtheid
- anticiperen
- stressbestendigheid
- klantgerichtheid
- motiveren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
relevante werkervaring als stuurman of gezagvoerder
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Algemeen
- Vakopleiding (voor VBB)
- Marcom A (voor VBB)
- Basic safety training (voor VBB)
- Advanced fire fighting (voor VBB)
- Monsterboekje
- Geldige zeevaartkeuring
2e stuurman (indien van toepassing):
- Algemeen aangevuld met:
- VBB officer in charge of a navigational watch
1e stuurman:
- Algemeen en als 2e stuurman aangevuld met:
- VBB chief mate <3000 GT
- Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats
Gezagvoerder:
- Als 1e stuurman aangevuld met:
- VBB master <3000 GT of VBB master near coastal voyafes <500 GT en 3000 Kw
- Certificaat Radarnavigator (voor VBB)
- Scheepsmanagement N (voor VBB)
- Scheepsgezondheidszorg O of Scheepsgezondheidszorg B beperkt vaargebied
Competenties uit het kernprofiel
- resultaatgerichtheid
- anticiperen
- stressbestendigheid
- klantgerichtheid
- motiveren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
meerdere jaren relevante werkervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Algemeen
- Vakopleiding (voor VBB)
- Marcom A (voor VBB)
- Basic safety training (voor VBB)
- Advanced fire fighting (voor VBB)
- Monsterboekje
- Geldige zeevaartkeuring
2e stuurman (indien van toepassing):
- Algemeen aangevuld met:
- VBB officer in charge of a navigational watch
1e stuurman:
- Algemeen en als 2e stuurman aangevuld met:
- VBB chief mate <3000 GT
- Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats
Gezagvoerder:
- Als 1e stuurman aangevuld met:
- VBB master <3000 GT of VBB master near coastal voyafes <500 GT en 3000 Kw
- Certificaat Radarnavigator (voor VBB)
- Scheepsmanagement N (voor VBB)
- Scheepsgezondheidszorg O of Scheepsgezondheidszorg B beperkt vaargebied
Competenties uit het kernprofiel
- resultaatgerichtheid
- anticiperen
- stressbestendigheid
- klantgerichtheid
- motiveren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
meerdere jaren relevante werkervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Algemeen
- Vakopleiding (voor VBB)
- Marcom A (voor VBB)
- Basic safety training (voor VBB)
- Advanced fire fighting (voor VBB)
- Monsterboekje
- Geldige zeevaartkeuring
2e stuurman (indien van toepassing):
- Algemeen aangevuld met:
- VBB officer in charge of a navigational watch
1e stuurman:
- Algemeen en als 2e stuurman aangevuld met:
- VBB chief mate <3000 GT
- Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats
Gezagvoerder:
- Als 1e stuurman aangevuld met:
- VBB master <3000 GT of VBB master near coastal voyafes <500 GT en 3000 Kw
- Certificaat Radarnavigator (voor VBB)
- Scheepsmanagement N (voor VBB)
- Scheepsgezondheidszorg O of Scheepsgezondheidszorg B beperkt vaargebied
Competenties uit het kernprofiel
- resultaatgerichtheid
- anticiperen
- stressbestendigheid
- klantgerichtheid
- motiveren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
relevante ervaring en succesvol
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
meerdere onderzoekstrajecten; meerdere onderzoeksfases
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
relevante ervaring en succesvol
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
meerdere onderzoekstrajecten; meerdere onderzoeksfases
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
|