Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Expert Vastgoed en Infrastructuur

Uitvoering

Operationeel Manager

Lijnmanagement

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ontwikkelt, levert en implementeert producten en diensten op tactisch/strategisch niveau ten behoeve van verwerving, (her)ontwikkeling, realisatie, beheer, onderhoud, instandhouding en afstoting van (rijks)vastgoed en (rijks)infrastructuur

Stuurt op en is verantwoordelijk voor het realiseren van de doelen van het eigen organisatieonderdeel binnen duidelijk geformuleerde kaders en levert input voor die kaders.

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Vastgoed en infrastructuur zijn ontwikkeld en/of verworven dan wel afgestoten
  • Producten voor specificaties van de vraag en de uitvoering zijn opgeleverd
  • Vastgoed- en infrastructuurprojecten zijn gerealiseerd
  • Eisen en wensen zijn geïnventariseerd en vastgelegd en medewerking, draagvlak en acceptatie voor de verwerving, ontwikkeling, realisatie, beheer en instandhouding, afstoting, vervreemding, via omgevingsmanagement (Marktpartijen, regionale en lokale besturen, kennisinstituten, e.d.) zijn gerealiseerd en gemonitord
  • Expertise over te nemen maatregelen/uit te voeren plannen is geleverd
  • Programma’s, plannen, producten en adviezen zijn gerealiseerd en voldoen aan de gestelde specificaties (tijd, geld en kwaliteit)
  • Regie is gevoerd en diensten, werken en leveringen door derden zijn conform afspraak opgeleverd
  • Beheer en onderhoud van (verzamelingen van) objecten zijn gerealiseerd

Omgeving

  • Adviezen over het effect van ontwikkelingen in de directe omgeving, van maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en ontwikkelingen van wet- en regelgeving zijn uitgebracht
  • De juiste randvoorwaarden zijn gecreëerd om gebruiks- en afstootmogelijkheden te maximaliseren
  • Lange termijnontwikkelingen zijn in het proces gewogen en in de besluitvorming geïntegreerd
  • Markt is gestimuleerd op het gebied van vernieuwen en verbeteren

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn conform opdracht en in lijn met wet- en regelgeving, kaders en afspraken uitgevoerd
  • De interne werkprocessen (onder andere plan-do-check-act) zijn gevolgd
  • Het team is inhoudelijk aangestuurd (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Medewerkers van het team zijn gemotiveerd (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Analyses van werkprocessen en producten en diensten zijn uitgevoerd en adviezen voor het verbeteren van resultaten en werkprocessen zijn geleverd
  • Verbeterde werkwijzen op basis van evaluaties (o.a. plan-do-check-act) zijn doorgevoerd
  • Nieuwe kennis is ontwikkeld, gedeeld, geïntegreerd en toegepast

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Met de direct leidinggevende is overeenstemming over de inhoud van de opdracht, de daarbij geldende kaders en de gemaakte afspraken
  • De resultaten van het organisatieonderdeel zijn binnen de kaders gerealiseerd

Omgeving

  • Producten/diensten zijn binnen en buiten het organisatieonderdeel en met de relevante (inter)nationale omgeving afge-stemd
  • Producten/diensten voldoen aan de vraag en behoefte en leiden tot het gewenste resultaat/effect
  • Is op de hoogte van wat er leeft en speelt in de organisatie en de relevante omgeving en dit wordt vertaald naar producten/diensten en/of operationele sturing
  • Een relevant en effectief netwerk is onderhouden en wordt benut

Bedrijfsvoering

  • Beheer is op orde en conform de geldende wet- en regelgeving
  • De integrale planning-, control- en verantwoordingscyclus voor alle bedrijfsprocessen is volgens afspraak uitgevoerd
  • Effectief en efficiënt HR management is uitgevoerd (o.a. langs de lijn van het 5R-model) ) (Het 5R model houdt in dat de leidinggevende sturing geeft aan medewerkers door het geven van richting, bieden van ruimte, ondersteunen bij het behalen van resultaten, laten afleggen van rekenschap en het voeren van de dialoog in de relatie met de medewerkers.)
  • Een stimulerend en veilig werkklimaat in het organisatieonderdeel is aanwezig
  • Medewerkers en bedrijfsmiddelen zijn binnen kwaliteitsnormen effectief en efficiënt ingezet
  • Verschillende kennis, ervaring en ach-tergronden van medewerkers zijn optimaal benut
  • Professioneel opdrachtgeverschap is ingevuld

Vernieuwen en verbeteren

  • Sturing op verbetering van werkprocessen, producten, diensten en kennis is gerealiseerd
  • Kennis is beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen conform afspraken

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de regels, verschillende posities en krachtenvelden in de organisatie en handelt daarnaar
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatieonderdeel en andere organisatieonderdelen en handelt daarnaar
  • Kan zich verplaatsen in de belangen van andere organisatieonderdelen en/of expertisevelden
  • Benadert opdrachten analytisch en legt verbanden tussen verschillende soorten informatie
  • Komt met integrale analyses van vraagstukken/problemen
  • Onderbouwt zijn/haar standpunt met voor de doelgroep heldere, aansprekende argumenten
  • Brengt argumenten op het juiste moment naar voren
  • Reageert alert op argumenten van de ander door hierop aan te sluiten
  • Draagt vanuit andere invalshoeken alternatieve voorstellen aan
  • Benadert klanten proactief teneinde klantvragen en klantbehoeften uit te vragen en vast te stellen.
  • Is kostenbewust
  • Weet de vraag van de opdrachtgever te specificeren door actief door te vragen

Omgeving

  • Wisselt van beelden om tot een gedragen oplossingen te komen
  • Wekt vertrouwen en overtuigt door het inbrengen van expertise
  • Maakt binnen politiek-bestuurlijke kaders afwegingen tussen onzekere factoren die moeten leiden tot beslissingen of oplossingen waarvan de effecten pas op lange termijn duidelijk worden
  • Treedt diplomatiek op
  • Neemt initiatief en enthousiasmeert
  • Schat verwachtingen in van alle partijen waarmee wordt samengewerkt
  • Stemt de bijdragen van de verschillende disciplines af, maakt duidelijke afspraken en stuurt hierop

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Maakt een planning, stelt prioriteiten en stemt deze af met de opdrachtgever
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zo nodig de grenzen op van wat mogelijk is
  • Vertaalt werkprocessen naar werkzaamheden
  • Communiceert op heldere wijze opdrachten, voortgang en kaders van de opdracht
  • Begeleidt teamleden

Vernieuwen en verbeteren

  • Evalueert resultaten en bestaande processen
  • Initieert vernieuwde werkwijzen en toetst deze op uitvoerbaarheid/werkbaarheid
  • Stimuleert ontwikkeling van kennis door inbreng van expertise
  • Anticipeert op lange termijnontwikkelingen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Weet wat er speelt in de voor de functie relevante organisatie
  • Herkent (digitale) ontwikkelingen en gevoeligheden binnen de eigen organisatie en handelt er naar
  • Toetst eigen ideeën en keuzen bij de opdrachtgever
  • Onderzoekt de wensen en belangen van opdrachtgevers en de direct leidinggevende, anticipeert hierop en toetst regelmatig de tevredenheid
  • Maakt resultaatafspraken met opdrachtgevers en handelt hiernaar
  • Neemt verantwoordelijkheid voor de uitvoering en eventuele afwijking van afspraken, onderbouwt deze en maakt dit tijdig bespreekbaar

Omgeving

  • Volgt en laat blijken de laatste (digitale)ontwikkelingen en/of trends op het eigen werkterrein te kennen
  • Signaleert (inter)nationale trends en (digitale)ontwikkelingen en vertaalt deze naar het eigen werkterrein
  • Benadert de juiste mensen om steun en/of medewerking te bieden dan wel verkrijgen
  • Legt en onderhoudt proactief (in)formele contacten met voor de functie relevante partijen, personen
  • Kent de eisen/wensen van de verschillende partijen in de omgeving en brengt partijen bij elkaar

Bedrijfsvoering

  • Spreekt duidelijke doelen en resultaten af
  • Gebruikt verschillende managementstijlen om medewerkers aan te sturen
  • Laat voorbeeldgedrag zien
  • Ondersteunt de medewerker bij het bereiken van zijn of haar resultaten
  • Stelt concrete doelen, kaders en prioriteiten voor aansturen van het eigen organisatieonderdeel
  • Realiseert randvoorwaarden om gewenste producten en diensten te kunnen leveren en waarborgt de continuïteit van het productieproces
  • Maakt realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en onderneemt tijdig acties bij afwijkingen
  • Vertaalt het jaarplan naar uitvoeringsniveau en verdeelt het werk onder de medewerkers
  • Toont inlevingsvermogen en heeft oog voor inclusiviteit
  • Schept een open overlegcultuur binnen het eigen organisatieonderdeel met ruimte voor diversiteit
  • Onderkent de ontwikkelingsbehoeften van medewerkers
  • Stimuleert medewerkers om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen en wijst medewerkers ook op hun eigen verantwoordelijkheid
  • Toont sensitiviteit voor verschillen tussen medewerkers

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ervaring met de medewerkers en verwacht dat ook van de medewerkers zelf en onderling
  • Zorgt ervoor dat de benodigde informatie actueel blijft en toegankelijk is
  • Zorgt voor een periodieke evaluatie van processen en resultaten met klanten en medewerkers en past structureel verbeteringen toe

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Organisatiesensitiviteit
  • Analyseren
  • Overtuigingskracht
  • Klantgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling
  • Organisatiesensitiviteit
  • Klantgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Aansturen medewerker
  • Plannen en organiseren
  • Ontwikkelen medewerkers
  • Reflecteren

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

  • 3 tot 5 jaar relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Algemeen

  • WO
  • Relevant voor het aandachtsgebied

Specifiek

Verwerving, taxatie en vervreemden van vastgoed

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Ontwikkeling van vastgoed en infrastructuur (inclusief gebiedsontwikkeling)

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Inkoop- en contract-management van diensten en leveringen

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Publiek- en privaatrechtelijk beheer van vastgoed en infrastructuur

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Technisch beheer van vastgoed en infrastructuur

  • WO opleiding Technische Bedrijfskunde

Beheer van informatie over vastgoed en infrastructuur

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Projectbeheersing (kwaliteit, tijd, geld, risico’s, informatie)

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Ruimtelijke Ordening en Milieu (ROM)

  • WO opleiding Ruimtelijke Ordening

Omgevings-management

  • WO opleiding Bestuurskunde

 

Overige kennis en vaardigheden

Algemeen

Competenties vastgoedspecifiek:

  • kostenbewust en klantgericht,
  • plannen en organiseren,
  • resultaatsgericht, initiatief,
  • samenwerken,
  • integer,
  • analyseren,
  • beïnvloeden

Specifiek

Verwerving, taxatie en vervreemden van vastgoed

  • Aanvullende relevante opleidingen op het aandachtsgebied (bijvoorbeeld bouwrecht, inkoop- of aanbestedingsrecht)
  • Ervaring: ruime ervaring in de bedrijfsvoering van het departement; met project- en/of procesmatig werken; met het opstellen van (beleids)notities, adviezen en rapportages
  • Aantoonbare relevante werkervaring

Ontwikkeling van vastgoed en infrastructuur (inclusief gebiedsontwikkeling)

  • Kennis van contractmanagement
  • Kennis van kwaliteitssystemen, risicomanagement
  • Kennis van system engineering/integraal ontwerpen

Inkoop- en contract-management van diensten en leveringen

  • Kennis van inkoop- en contractmanagement

Publiek- en privaatrechtelijk beheer van vastgoed en infrastructuur

  • -

Technisch beheer van vastgoed en infrastructuur

  • Kennis van kwaliteitssystemen en risicomanagement
  • Verdiepte kennis asstes/objecten en areaal
  • Relevante opleiding: bijv. Technische Bedrijfskunde of technische richting

Beheer van informatie over vastgoed en infrastructuur

  • Aanvullende kennis van toegepaste informatievoorzieningsystemen op vastgoed en infrastructuur

Projectbeheersing (kwaliteit, tijd, geld, risico’s, informatie)

  • Certificaat specifieke projectbeheersingsmethodiek
  • Kennis van contractmanagement
  • Kennis van kwaliteitsmanagement en risicomanagement

Ruimtelijke Ordening en Milieu (ROM)

  • -

Omgevings-management

  • -

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • analyseren
  • overtuigingskracht
  • klantgerichtheid
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvol [1]l.

 

 

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Overige kennis en vaardigheden
  • Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
    Basiskennis en -vaardigheden management

  • Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie

  • Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel

  • Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • klantgerichtheid
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • ontwikkelen-medewerkers
  • aansturen-medewerker
  • plannen-en-organiseren
  • reflecteren