Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Expert Vastgoed en Infrastructuur

Uitvoering

Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ontwikkelt, levert en implementeert producten en diensten op tactisch/strategisch niveau ten behoeve van verwerving, (her)ontwikkeling, realisatie, beheer, onderhoud, instandhouding en afstoting van (rijks)vastgoed en (rijks)infrastructuur

Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Vastgoed en infrastructuur zijn ontwikkeld en/of verworven dan wel afgestoten
  • Producten voor specificaties van de vraag en de uitvoering zijn opgeleverd
  • Vastgoed- en infrastructuurprojecten zijn gerealiseerd
  • Eisen en wensen zijn geïnventariseerd en vastgelegd en medewerking, draagvlak en acceptatie voor de verwerving, ontwikkeling, realisatie, beheer en instandhouding, afstoting, vervreemding, via omgevingsmanagement (Marktpartijen, regionale en lokale besturen, kennisinstituten, e.d.) zijn gerealiseerd en gemonitord
  • Expertise over te nemen maatregelen/uit te voeren plannen is geleverd
  • Programma’s, plannen, producten en adviezen zijn gerealiseerd en voldoen aan de gestelde specificaties (tijd, geld en kwaliteit)
  • Regie is gevoerd en diensten, werken en leveringen door derden zijn conform afspraak opgeleverd
  • Beheer en onderhoud van (verzamelingen van) objecten zijn gerealiseerd

Omgeving

  • Adviezen over het effect van ontwikkelingen in de directe omgeving, van maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en ontwikkelingen van wet- en regelgeving zijn uitgebracht
  • De juiste randvoorwaarden zijn gecreëerd om gebruiks- en afstootmogelijkheden te maximaliseren
  • Lange termijnontwikkelingen zijn in het proces gewogen en in de besluitvorming geïntegreerd
  • Markt is gestimuleerd op het gebied van vernieuwen en verbeteren

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn conform opdracht en in lijn met wet- en regelgeving, kaders en afspraken uitgevoerd
  • De interne werkprocessen (onder andere plan-do-check-act) zijn gevolgd
  • Het team is inhoudelijk aangestuurd (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Medewerkers van het team zijn gemotiveerd (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Analyses van werkprocessen en producten en diensten zijn uitgevoerd en adviezen voor het verbeteren van resultaten en werkprocessen zijn geleverd
  • Verbeterde werkwijzen op basis van evaluaties (o.a. plan-do-check-act) zijn doorgevoerd
  • Nieuwe kennis is ontwikkeld, gedeeld, geïntegreerd en toegepast

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
  • De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
  • Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
  • De administratie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de regels, verschillende posities en krachtenvelden in de organisatie en handelt daarnaar
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatieonderdeel en andere organisatieonderdelen en handelt daarnaar
  • Kan zich verplaatsen in de belangen van andere organisatieonderdelen en/of expertisevelden
  • Benadert opdrachten analytisch en legt verbanden tussen verschillende soorten informatie
  • Komt met integrale analyses van vraagstukken/problemen
  • Onderbouwt zijn/haar standpunt met voor de doelgroep heldere, aansprekende argumenten
  • Brengt argumenten op het juiste moment naar voren
  • Reageert alert op argumenten van de ander door hierop aan te sluiten
  • Draagt vanuit andere invalshoeken alternatieve voorstellen aan
  • Benadert klanten proactief teneinde klantvragen en klantbehoeften uit te vragen en vast te stellen.
  • Is kostenbewust
  • Weet de vraag van de opdrachtgever te specificeren door actief door te vragen

Omgeving

  • Wisselt van beelden om tot een gedragen oplossingen te komen
  • Wekt vertrouwen en overtuigt door het inbrengen van expertise
  • Maakt binnen politiek-bestuurlijke kaders afwegingen tussen onzekere factoren die moeten leiden tot beslissingen of oplossingen waarvan de effecten pas op lange termijn duidelijk worden
  • Treedt diplomatiek op
  • Neemt initiatief en enthousiasmeert
  • Schat verwachtingen in van alle partijen waarmee wordt samengewerkt
  • Stemt de bijdragen van de verschillende disciplines af, maakt duidelijke afspraken en stuurt hierop

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Maakt een planning, stelt prioriteiten en stemt deze af met de opdrachtgever
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zo nodig de grenzen op van wat mogelijk is
  • Vertaalt werkprocessen naar werkzaamheden
  • Communiceert op heldere wijze opdrachten, voortgang en kaders van de opdracht
  • Begeleidt teamleden

Vernieuwen en verbeteren

  • Evalueert resultaten en bestaande processen
  • Initieert vernieuwde werkwijzen en toetst deze op uitvoerbaarheid/werkbaarheid
  • Stimuleert ontwikkeling van kennis door inbreng van expertise
  • Anticipeert op lange termijnontwikkelingen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
  • Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
  • Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
  • Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
  • Legt verbanden tussen gegevens
  • Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren

Omgeving

  • Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
  • Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
  • Toont interesse, deelt kennis
  • Heeft oog voor belangentegenstellingen
  • Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
  • Past acties aan veranderende omstandigheden aan

Bedrijfsvoering

  • Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
  • Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
  • Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
  • Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
  • Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
  • Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties

Vernieuwen en verbeteren

  • Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
  • Deelt de opgedane kennis met collega's
  • Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
  • Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Organisatiesensitiviteit
  • Analyseren
  • Overtuigingskracht
  • Klantgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Samenwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

  • 3 tot 5 jaar relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Algemeen

  • WO
  • Relevant voor het aandachtsgebied

Specifiek

Verwerving, taxatie en vervreemden van vastgoed

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Ontwikkeling van vastgoed en infrastructuur (inclusief gebiedsontwikkeling)

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Inkoop- en contract-management van diensten en leveringen

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Publiek- en privaatrechtelijk beheer van vastgoed en infrastructuur

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Technisch beheer van vastgoed en infrastructuur

  • WO opleiding Technische Bedrijfskunde

Beheer van informatie over vastgoed en infrastructuur

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Projectbeheersing (kwaliteit, tijd, geld, risico’s, informatie)

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Ruimtelijke Ordening en Milieu (ROM)

  • WO opleiding Ruimtelijke Ordening

Omgevings-management

  • WO opleiding Bestuurskunde

 

Overige kennis en vaardigheden

Algemeen

Competenties vastgoedspecifiek:

  • kostenbewust en klantgericht,
  • plannen en organiseren,
  • resultaatsgericht, initiatief,
  • samenwerken,
  • integer,
  • analyseren,
  • beïnvloeden

Specifiek

Verwerving, taxatie en vervreemden van vastgoed

  • Aanvullende relevante opleidingen op het aandachtsgebied (bijvoorbeeld bouwrecht, inkoop- of aanbestedingsrecht)
  • Ervaring: ruime ervaring in de bedrijfsvoering van het departement; met project- en/of procesmatig werken; met het opstellen van (beleids)notities, adviezen en rapportages
  • Aantoonbare relevante werkervaring

Ontwikkeling van vastgoed en infrastructuur (inclusief gebiedsontwikkeling)

  • Kennis van contractmanagement
  • Kennis van kwaliteitssystemen, risicomanagement
  • Kennis van system engineering/integraal ontwerpen

Inkoop- en contract-management van diensten en leveringen

  • Kennis van inkoop- en contractmanagement

Publiek- en privaatrechtelijk beheer van vastgoed en infrastructuur

  • -

Technisch beheer van vastgoed en infrastructuur

  • Kennis van kwaliteitssystemen en risicomanagement
  • Verdiepte kennis asstes/objecten en areaal
  • Relevante opleiding: bijv. Technische Bedrijfskunde of technische richting

Beheer van informatie over vastgoed en infrastructuur

  • Aanvullende kennis van toegepaste informatievoorzieningsystemen op vastgoed en infrastructuur

Projectbeheersing (kwaliteit, tijd, geld, risico’s, informatie)

  • Certificaat specifieke projectbeheersingsmethodiek
  • Kennis van contractmanagement
  • Kennis van kwaliteitsmanagement en risicomanagement

Ruimtelijke Ordening en Milieu (ROM)

  • -

Omgevings-management

  • -

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • analyseren
  • overtuigingskracht
  • klantgerichtheid
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling

Ervaring

  • Enige relevante ervaring
  • Werken in teamverband;
  • samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor vakgebied:

Communicatie: PM

Facilitair:
.   MBO Facility Management of vergelijkbaar

Financiën: 
.   MBO Financieel/(Bedrijfs)Administratief/Bedrijfseconomie

ICT:
.   Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening: (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement): 
.   o.a. MBO informatiedienstverlening (bibliotheken)

Inkoop:
.   MEAO, Facility Management of vergelijkbaar

Personeel:
.   HBO, o.a. HRM / Personeel en Arbeid / Bestuurskunde / Bedrijfskunde / HEAO

Auditing:
n.v.t.

Overige kennis en vaardigheden

Algemene kennis en vaardigheden:

  • Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren
  • Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied / kennisgebied
  • Taak, organisatie en cultuur van organisatieeenheid en klant-gebied(en)
  • Projectmatig werken
  • ICT-hulpmiddelen, o.a. SAP
  • AO-regels en -procedures

relevant voor vakgebied:

Communicatie:
PM

Facilitair:
.   Inkoopopleiding op HBO-niveau (bijv. RIO gevorderd - voor de inkoper- ); Procesbeheersing

Financiën: 

·   Financiële administratie in een batenlastenomgeving/stelsel van dubbel boekhouden; kennis van kas/verplichtingenstelsel; Rijksbegrotingsvoorschriften/RBV; regelgeving voor financieel en materieel beheer conform Regeling Baten-Lastendienst; Kwaliteitszorg; kostprijssystematieken
.   Alleen voor controlfuncties: Relevante controllersopleiding; methoden en technieken beleidsevaluatie; wet- en regelgeving ogv externe verslaglegging

ICT:
.   Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening: (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement): 
·   Kennis van en inzicht in de informatiehuishouding van de organisatie
·   Kennis van de ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals: classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri

Inkoop:
.   Basiskennis en -vaardigheden inkoop en aanbesteden;
.   Inkoopopleiding op MBO- of HBO-niveau (RIO 1 of RIO gevorderd, of vergelijkbaar)

Personeel:

Relevant voor betreffend specialisme, o.a.:

·   ambtenarenrecht

·   arbeidsmarktcommunicatie

·   arbeidsvoorwaarden en rechtspositie

·   formatie en functiewaardering

·   mobiliteit

·   onderwijskunde

·   organisatiekunde

.   organisatieontwikkeling

Auditing:
n.v.t.

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling