Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Expert Vastgoed en Infrastructuur

Uitvoering

Senior Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ontwikkelt, levert en implementeert producten en diensten op tactisch/strategisch niveau ten behoeve van verwerving, (her)ontwikkeling, realisatie, beheer, onderhoud, instandhouding en afstoting van (rijks)vastgoed en (rijks)infrastructuur

Ontwikkelt, adviseert en implementeert en/of houdt toezicht op inhoudelijk meer of minder complexe bedrijfsvoeringproducten en/of –processen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Vastgoed en infrastructuur zijn ontwikkeld en/of verworven dan wel afgestoten
  • Producten voor specificaties van de vraag en de uitvoering zijn opgeleverd
  • Vastgoed- en infrastructuurprojecten zijn gerealiseerd
  • Eisen en wensen zijn geïnventariseerd en vastgelegd en medewerking, draagvlak en acceptatie voor de verwerving, ontwikkeling, realisatie, beheer en instandhouding, afstoting, vervreemding, via omgevingsmanagement (Marktpartijen, regionale en lokale besturen, kennisinstituten, e.d.) zijn gerealiseerd en gemonitord
  • Expertise over te nemen maatregelen/uit te voeren plannen is geleverd
  • Programma’s, plannen, producten en adviezen zijn gerealiseerd en voldoen aan de gestelde specificaties (tijd, geld en kwaliteit)
  • Regie is gevoerd en diensten, werken en leveringen door derden zijn conform afspraak opgeleverd
  • Beheer en onderhoud van (verzamelingen van) objecten zijn gerealiseerd

Omgeving

  • Adviezen over het effect van ontwikkelingen in de directe omgeving, van maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en ontwikkelingen van wet- en regelgeving zijn uitgebracht
  • De juiste randvoorwaarden zijn gecreëerd om gebruiks- en afstootmogelijkheden te maximaliseren
  • Lange termijnontwikkelingen zijn in het proces gewogen en in de besluitvorming geïntegreerd
  • Markt is gestimuleerd op het gebied van vernieuwen en verbeteren

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn conform opdracht en in lijn met wet- en regelgeving, kaders en afspraken uitgevoerd
  • De interne werkprocessen (onder andere plan-do-check-act) zijn gevolgd
  • Het team is inhoudelijk aangestuurd (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Medewerkers van het team zijn gemotiveerd (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Analyses van werkprocessen en producten en diensten zijn uitgevoerd en adviezen voor het verbeteren van resultaten en werkprocessen zijn geleverd
  • Verbeterde werkwijzen op basis van evaluaties (o.a. plan-do-check-act) zijn doorgevoerd
  • Nieuwe kennis is ontwikkeld, gedeeld, geïntegreerd en toegepast

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Door opdrachtgever geaccepteerde adviezen en producten, die vertaald zijn naar de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever
  • Implementatie van adviezen en producten is gerealiseerd
  • Adviezen en producten zijn gericht op het afgesproken resultaat

Omgeving

  • Adviezen en producten zijn door de lijn gedragen
  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Ontwikkelingen op het vakgebied/in de omgeving zijn onderkend en verwerkt in de adviezen en producten
  • Afstemming tussen de verschillende bedrijfsvoeringdisciplines is geborgd
  • Actoren binnen en buiten het departement/de overheid zijn effectief ingeschakeld

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen en producten (door bijv.periodieke evaluaties d.m.v. plan-do-check-act-principe) zijn gerealiseerd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de regels, verschillende posities en krachtenvelden in de organisatie en handelt daarnaar
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatieonderdeel en andere organisatieonderdelen en handelt daarnaar
  • Kan zich verplaatsen in de belangen van andere organisatieonderdelen en/of expertisevelden
  • Benadert opdrachten analytisch en legt verbanden tussen verschillende soorten informatie
  • Komt met integrale analyses van vraagstukken/problemen
  • Onderbouwt zijn/haar standpunt met voor de doelgroep heldere, aansprekende argumenten
  • Brengt argumenten op het juiste moment naar voren
  • Reageert alert op argumenten van de ander door hierop aan te sluiten
  • Draagt vanuit andere invalshoeken alternatieve voorstellen aan
  • Benadert klanten proactief teneinde klantvragen en klantbehoeften uit te vragen en vast te stellen.
  • Is kostenbewust
  • Weet de vraag van de opdrachtgever te specificeren door actief door te vragen

Omgeving

  • Wisselt van beelden om tot een gedragen oplossingen te komen
  • Wekt vertrouwen en overtuigt door het inbrengen van expertise
  • Maakt binnen politiek-bestuurlijke kaders afwegingen tussen onzekere factoren die moeten leiden tot beslissingen of oplossingen waarvan de effecten pas op lange termijn duidelijk worden
  • Treedt diplomatiek op
  • Neemt initiatief en enthousiasmeert
  • Schat verwachtingen in van alle partijen waarmee wordt samengewerkt
  • Stemt de bijdragen van de verschillende disciplines af, maakt duidelijke afspraken en stuurt hierop

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Maakt een planning, stelt prioriteiten en stemt deze af met de opdrachtgever
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zo nodig de grenzen op van wat mogelijk is
  • Vertaalt werkprocessen naar werkzaamheden
  • Communiceert op heldere wijze opdrachten, voortgang en kaders van de opdracht
  • Begeleidt teamleden

Vernieuwen en verbeteren

  • Evalueert resultaten en bestaande processen
  • Initieert vernieuwde werkwijzen en toetst deze op uitvoerbaarheid/werkbaarheid
  • Stimuleert ontwikkeling van kennis door inbreng van expertise
  • Anticipeert op lange termijnontwikkelingen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de regels, verschillende posities en krachtenvelden in de organisatie en handelt daarnaar
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatie-onderdeel en andere organisatieonderdelen en handelt daarnaar
  • Legt verbanden tussen verschillende soorten informatie.
  • Komt met integrale analyses van vraagstukken/problemen
  • Onderbouwt zijn/haar standpunt met voor de doelgroep heldere, aansprekende argumenten
  • Brengt argumenten op het juiste moment naar voren
  • Reageert alert op argumenten van de ander door hierop aan te sluiten

Omgeving

  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen organisatie relevante personen en organisaties
  • Benut op het juiste moment het netwerk om organisatiedoelstellingen te bereiken
  • Benadert de juiste personen voor steun en medewerking
  • Houdt in de adviezen en bij de producten rekening met relevante ontwikkelingen
  • Laat blijken op de hoogte te zijn van relevante ontwikkelingen en trends
  • Is in staat om planning en werkzaamheden aan te passen indien de omstandigheden in de omgeving daar om vragen

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Maakt een planning, stelt prioriteiten en stemt deze af met de opdrachtgever
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is

Vernieuwen en verbeteren

  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Organisatiesensitiviteit
  • Analyseren
  • Overtuigingskracht
  • Klantgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling
  • Organisatiesensitiviteit
  • Analyseren
  • Overtuigingskracht
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

  • 3 tot 5 jaar relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Algemeen

  • WO
  • Relevant voor het aandachtsgebied

Specifiek

Verwerving, taxatie en vervreemden van vastgoed

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Ontwikkeling van vastgoed en infrastructuur (inclusief gebiedsontwikkeling)

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Inkoop- en contract-management van diensten en leveringen

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Publiek- en privaatrechtelijk beheer van vastgoed en infrastructuur

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Technisch beheer van vastgoed en infrastructuur

  • WO opleiding Technische Bedrijfskunde

Beheer van informatie over vastgoed en infrastructuur

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Projectbeheersing (kwaliteit, tijd, geld, risico’s, informatie)

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Ruimtelijke Ordening en Milieu (ROM)

  • WO opleiding Ruimtelijke Ordening

Omgevings-management

  • WO opleiding Bestuurskunde

 

Overige kennis en vaardigheden

Algemeen

Competenties vastgoedspecifiek:

  • kostenbewust en klantgericht,
  • plannen en organiseren,
  • resultaatsgericht, initiatief,
  • samenwerken,
  • integer,
  • analyseren,
  • beïnvloeden

Specifiek

Verwerving, taxatie en vervreemden van vastgoed

  • Aanvullende relevante opleidingen op het aandachtsgebied (bijvoorbeeld bouwrecht, inkoop- of aanbestedingsrecht)
  • Ervaring: ruime ervaring in de bedrijfsvoering van het departement; met project- en/of procesmatig werken; met het opstellen van (beleids)notities, adviezen en rapportages
  • Aantoonbare relevante werkervaring

Ontwikkeling van vastgoed en infrastructuur (inclusief gebiedsontwikkeling)

  • Kennis van contractmanagement
  • Kennis van kwaliteitssystemen, risicomanagement
  • Kennis van system engineering/integraal ontwerpen

Inkoop- en contract-management van diensten en leveringen

  • Kennis van inkoop- en contractmanagement

Publiek- en privaatrechtelijk beheer van vastgoed en infrastructuur

  • -

Technisch beheer van vastgoed en infrastructuur

  • Kennis van kwaliteitssystemen en risicomanagement
  • Verdiepte kennis asstes/objecten en areaal
  • Relevante opleiding: bijv. Technische Bedrijfskunde of technische richting

Beheer van informatie over vastgoed en infrastructuur

  • Aanvullende kennis van toegepaste informatievoorzieningsystemen op vastgoed en infrastructuur

Projectbeheersing (kwaliteit, tijd, geld, risico’s, informatie)

  • Certificaat specifieke projectbeheersingsmethodiek
  • Kennis van contractmanagement
  • Kennis van kwaliteitsmanagement en risicomanagement

Ruimtelijke Ordening en Milieu (ROM)

  • -

Omgevings-management

  • -

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • analyseren
  • overtuigingskracht
  • klantgerichtheid
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor aandachtsgebied:

 

Communicatie:
.   PM

Facilitair:
.   HBO: Facility Management of vergelijkbaar
.   WO: Algemene Economie, Bestuurskunde met economische variant

Financiën:
.   HBO: Financieel/ (Bedrijfs) Administratief; Bedrijfseconomie; Bestuurskunde
.   WO: Algemene Economie/(Bedrijfs)Economie/ Bestuurskunde met economische variant/Registeraccountant(RA)/ Registercontroller(RC)

ICT:
Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement)
.   WO Relevante opleidingen voor het vakgebied o.a. Informatiekunde of gelijkwaardig, aangevuld met cursussen op het gebied van informatiemanagement

Inkoop
.   HBO: HEAO, Facility Management, Technische Bedrijfskunde of vergelijkbaar
.   WO: Bedrijfseconomie, Bedrijfskunde

Personeel
.   HBO:  o.a. HRM / Personeel en Arbeid / Bestuurskunde / Bedrijfskunde / HEAO
.   WO:   o.a. Bedrijfskunde / Personeelswetenschappen / Sociale weten-schappen

Auditing:
Interviewtechnieken
Voor Accountant WO Bedrijfskunde

Overige kennis en vaardigheden

Algemene kennis en vaardigheden:

  • Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden en contractmanagement)
  • Uitstekend rapporteren (mondeling en schriftelijk)
  • Bijeenkomsten leiden

Relevant voor aandachtsgebied:

Communicatie:
.   PM

Facilitair:
.  
Procesinrichting

Financiën:
.   Financieel Management; Procesinrichting en –beheersing (bijv. Rijksacademie voor Fin. en Economie)
.   Alleen voor controlfuncties: Kennis van bedrijfseconomie en overheidsfinanciën; globale kennis van kosten-batenanalyse; methoden en technieken beleidsevaluatie; relevante postdoctorale controllersopleiding; inkoopbeleid en –processen

ICT:
.  
Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement)
. Kunnen ontwikkelen van kaders en beleid voor de informatiehuishouding

Inkoop
. Kunnen ontwikkelen van kaders en beleid voor de informatiehuishouding

Personeel: 
      Relevant voor betreffend specialisme, o.a.:
.  ambtenarenrecht
.  arbeidsmarktcommunicatie
.  arbeidsvoorwaarden en rechtspositie
.  formatie en functiewaardering
.  mobiliteit
.  onderwijskunde
.  organisatiekunde
.  organisatieontwikkeling

Auditing:
.   kennis van de auditmethodiek bij de rijksoverheid en van comptabele regelgeving
.   Interviewtechnieken
.   Oderzoeksmethodologie

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • overtuigingskracht
  • analyseren
  • netwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit