Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Expert Vastgoed en Infrastructuur

Uitvoering

Project-/Programmamanager

Project-/ Programmamanagement

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ontwikkelt, levert en implementeert producten en diensten op tactisch/strategisch niveau ten behoeve van verwerving, (her)ontwikkeling, realisatie, beheer, onderhoud, instandhouding en afstoting van (rijks)vastgoed en (rijks)infrastructuur

Is verantwoordelijk voor de realisatie van projectresultaten en/of programmadoelen en voor sturing van projecten en/of programma’s

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Vastgoed en infrastructuur zijn ontwikkeld en/of verworven dan wel afgestoten
  • Producten voor specificaties van de vraag en de uitvoering zijn opgeleverd
  • Vastgoed- en infrastructuurprojecten zijn gerealiseerd
  • Eisen en wensen zijn geïnventariseerd en vastgelegd en medewerking, draagvlak en acceptatie voor de verwerving, ontwikkeling, realisatie, beheer en instandhouding, afstoting, vervreemding, via omgevingsmanagement (Marktpartijen, regionale en lokale besturen, kennisinstituten, e.d.) zijn gerealiseerd en gemonitord
  • Expertise over te nemen maatregelen/uit te voeren plannen is geleverd
  • Programma’s, plannen, producten en adviezen zijn gerealiseerd en voldoen aan de gestelde specificaties (tijd, geld en kwaliteit)
  • Regie is gevoerd en diensten, werken en leveringen door derden zijn conform afspraak opgeleverd
  • Beheer en onderhoud van (verzamelingen van) objecten zijn gerealiseerd

Omgeving

  • Adviezen over het effect van ontwikkelingen in de directe omgeving, van maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en ontwikkelingen van wet- en regelgeving zijn uitgebracht
  • De juiste randvoorwaarden zijn gecreëerd om gebruiks- en afstootmogelijkheden te maximaliseren
  • Lange termijnontwikkelingen zijn in het proces gewogen en in de besluitvorming geïntegreerd
  • Markt is gestimuleerd op het gebied van vernieuwen en verbeteren

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn conform opdracht en in lijn met wet- en regelgeving, kaders en afspraken uitgevoerd
  • De interne werkprocessen (onder andere plan-do-check-act) zijn gevolgd
  • Het team is inhoudelijk aangestuurd (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Medewerkers van het team zijn gemotiveerd (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Analyses van werkprocessen en producten en diensten zijn uitgevoerd en adviezen voor het verbeteren van resultaten en werkprocessen zijn geleverd
  • Verbeterde werkwijzen op basis van evaluaties (o.a. plan-do-check-act) zijn doorgevoerd
  • Nieuwe kennis is ontwikkeld, gedeeld, geïntegreerd en toegepast

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Aan verkenningsfase is bijgedragen
  • Definities van scope en resultaten of doelen van projecten of programma’s zijn mede opgesteld
  • Opdrachtgever is geadviseerd over te realiseren (verander) doelen, resultaten, haalbaarheid, beoogde effecten/baten, opzet, aanpak, benodigde capaciteit, uitvoering en risico’s
  • Voorwaarden en afspraken zijn besproken met de opdrachtgever en wederzijds geaccepteerd en vastgesteld
  • Er is een helder en bevestigd beeld over de verwachtingen van de opdrachtgever en permanente toetsing van dit beeld binnen de dynamiek van de (internationale) project-/programmaomgeving
  • Diverse (besluitvormende) documenten zijn (SMART) opgesteld, afgestemd met en vastgesteld door opdrachtgever
  • Over inrichting van project/programma(organisatie) en Governance van het project/programma is geadviseerd; Governance is ingericht
  • Project-/ programmaresultaten/ effecten/baten en de te volgen aanpak zijn permanent afgestemd met de totale strategie van de portfolio, het/de departement(en) en/of relevante in- en externe partijen en dynamiek van de (internationale) omgeving
  • Relatie met opdrachtgever is effectief onderhouden
  • Bij de realisatie van het project en/of het programma is de opdrachtgever geadviseerd over richting, keuzes en wijzigingen in aanpak en werkwijze en is besluitvorming gevraagd
  • Diverse disciplines zijn aangestuurd; overall view en integraliteit zijn bewaakt
  • In- en externe partijen zijn ingeschakeld en aangestuurd en opdrachtgeverschap in dit kader is ingevuld
  • Resultaten zijn gerealiseerd, geaccepteerd en zonodig geïmplementeerd conform afspraken en doelen opdrachtgever
  • Resultaten zijn overgedragen aan opdrachtgever en/of lijn organisatie; nazorg is geleverd
  • Décharge van de opdrachtgever is verkregen
  • Evaluaties zijn uitgevoerd

Omgeving

  • Omgevingsanalyse is gemaakt en tactiek en/of strategie is/zijn afgestemd op (internationale) context en bepaald
  • Een netwerk is ingericht en onderhouden dat bijdraagt aan de realisatie van de resultaten en doelen van de opdrachtgever
  • In- en externe allianties zijn gevormd, voor zover relevant voor de realisatie van de resultaten/doelen/baten/effecten
  • Er is effectief geacteerd binnen de relevante ketens/ samenwerkingsverbanden
  • Belanghebbenden zijn optimaal betrokken bij het project en/of programma resulterend in draagvlak voor uitvoering van het project/programma en eventueel de resultaten/ doelen en effecten/baten

Bedrijfsvoering

  • Project/programma en daarbij behorende processen zijn transparant, efficiënt, kostenbewust, beheerst, omgevingsgericht en conform geldende afspraken en kaders ingericht en aangestuurd
  • Project/programma administratie is op orde
  • Teambuilding heeft plaatsgevonden
  • Medewerkers zijn gefaciliteerd bij hun professionele ontwikkeling, afgestemd op de project-/programmadoelen
  • Lijnmanagement is tijdig geïnformeerd over de ontwikkeling van zijn/haar medewerker
  • Project-/programma-medewerkers, bedrijfsmiddelen en informatievoorziening zijn doelmatig en doeltreffend ingezet

Vernieuwen en verbeteren

  • Relevante informatie en kennis zijn ontwikkeld en overgedragen, binnen project en/of programma en organisatie
  • Verbetering van de professionaliteit van het project-/programmamanagement binnen de organisatie is gecoördineerd/ aangestuurd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, systemen, standaarden, kaders, producten, kennis(deling en –ontwikkeling) en oplossingen zijn geïnitieerd en gerealiseerd ten behoeve van het project en/of programma en de organisatie

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de regels, verschillende posities en krachtenvelden in de organisatie en handelt daarnaar
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatieonderdeel en andere organisatieonderdelen en handelt daarnaar
  • Kan zich verplaatsen in de belangen van andere organisatieonderdelen en/of expertisevelden
  • Benadert opdrachten analytisch en legt verbanden tussen verschillende soorten informatie
  • Komt met integrale analyses van vraagstukken/problemen
  • Onderbouwt zijn/haar standpunt met voor de doelgroep heldere, aansprekende argumenten
  • Brengt argumenten op het juiste moment naar voren
  • Reageert alert op argumenten van de ander door hierop aan te sluiten
  • Draagt vanuit andere invalshoeken alternatieve voorstellen aan
  • Benadert klanten proactief teneinde klantvragen en klantbehoeften uit te vragen en vast te stellen.
  • Is kostenbewust
  • Weet de vraag van de opdrachtgever te specificeren door actief door te vragen

Omgeving

  • Wisselt van beelden om tot een gedragen oplossingen te komen
  • Wekt vertrouwen en overtuigt door het inbrengen van expertise
  • Maakt binnen politiek-bestuurlijke kaders afwegingen tussen onzekere factoren die moeten leiden tot beslissingen of oplossingen waarvan de effecten pas op lange termijn duidelijk worden
  • Treedt diplomatiek op
  • Neemt initiatief en enthousiasmeert
  • Schat verwachtingen in van alle partijen waarmee wordt samengewerkt
  • Stemt de bijdragen van de verschillende disciplines af, maakt duidelijke afspraken en stuurt hierop

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Maakt een planning, stelt prioriteiten en stemt deze af met de opdrachtgever
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zo nodig de grenzen op van wat mogelijk is
  • Vertaalt werkprocessen naar werkzaamheden
  • Communiceert op heldere wijze opdrachten, voortgang en kaders van de opdracht
  • Begeleidt teamleden

Vernieuwen en verbeteren

  • Evalueert resultaten en bestaande processen
  • Initieert vernieuwde werkwijzen en toetst deze op uitvoerbaarheid/werkbaarheid
  • Stimuleert ontwikkeling van kennis door inbreng van expertise
  • Anticipeert op lange termijnontwikkelingen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Maakt een realistische raming van geld, capaciteit en looptijd
  • Bepaalt welke capaciteit wanneer benodigd is
  • Brengt mogelijke risico's en complicaties in kaart en de consequenties daarvan en werkt alternatieven uit
  • Vraagt opdrachtgever en belanghebbenden naar hun doelen, wensen, prioriteiten en stuurt gericht op realisatie daarvan
  • Stelt het eindresultaat voorop en houdt overzicht
  • Is alert op risico's, knelpunten, belemmeringen die de voortgang en het resultaat van het project/programma kunnen verstoren en neemt maatregelen en reageert met daadkracht
  • Onderkent tijdig de (inter)nationale politieke/maatschappelijke afbreukrisico’s voor de opdrachtgever en/of ambtelijke/politieke top en anticipeert met de juiste interventies en laat hierin stevigheid zien
  • Draagt de visie op en bedoeling van het project/programma actief uit
  • Is zich bewust van de dynamiek, processen en verschillende belangen binnen de betrokken in- en externe organisaties en partijen en stemt aanpak hierop af
  • Is transparant naar de opdrachtgever en overige partijen toe, stimuleert transparantie vanuit de omgeving en toont zich bij het eigen handelen bewust van de (inter)nationale politiek-bestuurlijke/maatschappelijke gevoeligheid van onderwerpen en spreekt uit wat hij/zij van de opdrachtgever en omgeving verwacht
  • Is op de hoogte wat er speelt op het politiek en bestuurlijk niveau

Omgeving

  • Kent de (internationale) politieke/maatschappelijke ontwikkelingen en trends, geeft daar betekenis aan in termen van risico’s en kansen op middellange en lange termijn en vertaalt deze naar het eigen project/programma
  • Kent ontwikkelingen bij en verhoudingen, regels, posities, belangen en cultuur van de betrokken in- en externe partijen en houdt hier rekening mee
  • Stemt continu af met de omgeving en stelt het eigen project/programma bij
  • Volgt ontwikkelingen en anticipeert op/initieert wijzigingen, kansen en risico’s
  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen functie en de realisatie van de project/programmaresultaten en -doelstellingen relevante personen en organisaties
  • Benut op het juiste moment het netwerk om de project/programmaresultaten en -doelstellingen te bereiken
  • Oefent invloed uit, zonder de relatie te verstoren
  • Benadert de juiste mensen om steun en medewerking te verkrijgen
  • Heeft regelmatig contact en overleg met belanghebbenden
  • Brengt partijen met tegengestelde belangen bij elkaar
  • Opereert herkenbaar als aanspreekpunt/boegbeeld voor het project/programma

Bedrijfsvoering

  • Vertaalt de doelen in een passende project-/programmastructuur en bedrijfsprocessen
  • Organiseert benodigde capaciteit en infrastructuur benodigd voor een optimale inrichting en uitvoering van het project/programma
  • Heeft kijk op mensen en bedrijfsvoeringprocessen en is transparant ten aanzien van de afweging over de gewenste kwaliteit en haalbaarheid
  • Is een zorgvuldige en transparante opdrachtgever voor de eigen medewerkers
  • Past verschillende project/programmamanagementstijlen toe
  • Geeft medewerkers van het project/programma waardering voor hun inzet en prestaties
  • Houdt rekening met motieven van medewerkers van het project/programma en benut hun capaciteiten optimaal
  • Bevordert samenhang en samenwerking in het team door communicatie en overleg
  • Inspireert door eigen gedrevenheid en volharding, ook bij tegenslag

Vernieuwen en verbeteren

  • Zoekt continu naar verbetering van producten/processen/werkwijzen; toont zich initiatiefrijk
  • Maakt zich los van vaste denkkaders en durft te experimenteren; toont zich een zelfstandig denker en bedenkt niet alledaagse oplossingen
  • Ontwikkelt en past verbeterpunten toe en deelt deze met de lijnorganisatie
  • Verwerft acceptatie voor vernieuwingsvoorstellen en gebruikt aansprekende argumenten en methoden

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Organisatiesensitiviteit
  • Analyseren
  • Overtuigingskracht
  • Klantgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling
  • Plannen en organiseren
  • Resultaatgerichtheid
  • Bestuurssensitiviteit
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Aansturen organisatie
  • Motiveren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

  • 3 tot 5 jaar relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Algemeen

  • WO
  • Relevant voor het aandachtsgebied

Specifiek

Verwerving, taxatie en vervreemden van vastgoed

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Ontwikkeling van vastgoed en infrastructuur (inclusief gebiedsontwikkeling)

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Inkoop- en contract-management van diensten en leveringen

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Publiek- en privaatrechtelijk beheer van vastgoed en infrastructuur

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Technisch beheer van vastgoed en infrastructuur

  • WO opleiding Technische Bedrijfskunde

Beheer van informatie over vastgoed en infrastructuur

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Projectbeheersing (kwaliteit, tijd, geld, risico’s, informatie)

  • WO opleiding op het aandachtsgebied

Ruimtelijke Ordening en Milieu (ROM)

  • WO opleiding Ruimtelijke Ordening

Omgevings-management

  • WO opleiding Bestuurskunde

 

Overige kennis en vaardigheden

Algemeen

Competenties vastgoedspecifiek:

  • kostenbewust en klantgericht,
  • plannen en organiseren,
  • resultaatsgericht, initiatief,
  • samenwerken,
  • integer,
  • analyseren,
  • beïnvloeden

Specifiek

Verwerving, taxatie en vervreemden van vastgoed

  • Aanvullende relevante opleidingen op het aandachtsgebied (bijvoorbeeld bouwrecht, inkoop- of aanbestedingsrecht)
  • Ervaring: ruime ervaring in de bedrijfsvoering van het departement; met project- en/of procesmatig werken; met het opstellen van (beleids)notities, adviezen en rapportages
  • Aantoonbare relevante werkervaring

Ontwikkeling van vastgoed en infrastructuur (inclusief gebiedsontwikkeling)

  • Kennis van contractmanagement
  • Kennis van kwaliteitssystemen, risicomanagement
  • Kennis van system engineering/integraal ontwerpen

Inkoop- en contract-management van diensten en leveringen

  • Kennis van inkoop- en contractmanagement

Publiek- en privaatrechtelijk beheer van vastgoed en infrastructuur

  • -

Technisch beheer van vastgoed en infrastructuur

  • Kennis van kwaliteitssystemen en risicomanagement
  • Verdiepte kennis asstes/objecten en areaal
  • Relevante opleiding: bijv. Technische Bedrijfskunde of technische richting

Beheer van informatie over vastgoed en infrastructuur

  • Aanvullende kennis van toegepaste informatievoorzieningsystemen op vastgoed en infrastructuur

Projectbeheersing (kwaliteit, tijd, geld, risico’s, informatie)

  • Certificaat specifieke projectbeheersingsmethodiek
  • Kennis van contractmanagement
  • Kennis van kwaliteitsmanagement en risicomanagement

Ruimtelijke Ordening en Milieu (ROM)

  • -

Omgevings-management

  • -

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • analyseren
  • overtuigingskracht
  • klantgerichtheid
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling

Ervaring

·   enkele jaren relevante ervaring in in- en externe, ook domeinoverstijgende projecten en daarin succesvol

·   enkele jaren ervaring met aansturen van een projectorganisatie/processen en van een projectteam en daarin aantoonbaar succesvol

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

projectmanagement; programmamanagement

Overige kennis en vaardigheden

·   affiniteit met het werkveld

·   onderhandelen, managementvaardigheden, bedrijfsvoering (o.a. HRM, finance en informatievoorziening), risicomanagement, risicoanalyse

·   in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • plannen-en-organiseren
  • resultaatgerichtheid
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • aansturen-organisatie
  • motiveren
  • creativiteit