Expert Iv

Ontwikkelt, implementeert en ondersteunt de producten en processen in de informatievoorziening en/of zorgt voor de regie op informatie en gebruiksmanagement vanuit een specialisme en/of vanuit een brede integrale blik

Functietypering

Algemene toelichting

Toepassing van de functietyperingen

  • De functietypering kan gebruikt worden als handvat voor de inrichting van de organisatie.
  • De functietypering vormt de grondslag voor de indeling en inschaling van de functie waarop een medewerker is geplaatst.
  • De functietypering dient als ondersteuning voor leidinggevenden om medewerkers duidelijk te maken waarom de functie een bepaald schaalniveau heeft en kan ter ondersteuning van de gesprekscyclus gebruikt worden. 

Geraadpleegde bron 

  • FUWASYS 2020 (zie de CAO 2019)

Leeswijzer

  • De niveauverhogende elementen ten opzichte van het lagere niveau zijn in vet aangegeven
  • Een functietypering en bijbehorend schaalniveau is van toepassing indien de niveaubepalende aspecten van die functietypering in overwegende mate (70%) onderdeel uitmaken van het samenstel van werkzaamheden

 

Functietyperingen vergelijken »

Schaal 11 Schaal 12 Schaal 13
FUWASYS

43443 43334 43 43 (49)

44443 44434 43 43 (52)

 44444 44444 44 44 (56)

Algemene omschrijving

·   ontwerpen en ontwikkelen van informatie-voorzieningsproducten (producten, diensten en bedrijfsprocessen) voor klantdomein en/of Iv-programma

·   analyses van Iv-vraagstukken en -problemen (ontwikkelen/ configureren/implementeren) die minder gangbaar zijn, waarvoor niet de standaardaanpak kan worden gekozen maar waarvoor in multidisciplinair werkverband afwijkende oplossingen moeten worden bedacht

·   informatievoorziening in samenhang met de doelen van de organisatie en de bedrijfsprocessen

·   IV-(deel)projecten (voorbereiding, begeleiding en uitvoering)

·   ontwerpen en ontwikkelen van complexe informatievoorzieningproducten (producten, diensten en bedrijfsprocessen) over klantdomeinen en/of Iv-projecten heen of over meerdere platformen

·   complexe, dan wel nog niet eerder voorgekomen complexe IV-vraagstukken en –problemen (ontwikkelen/ configureren/ implementeren) waarvoor in multidisciplinair werkverband, oplossingen voor moeten worden aangedragen en waarvoor geen standaardoplossingen zijn

·   verantwoordelijk voor de beoordeling van changes ten gevolge van life-cycle, gewijzigde of nieuwe functionaliteiten in complexe technische platforms, bedrijfskritische klantsystemen

·   complexe, multidisciplinaire IV-projecten (voorbereiding en uitvoering)

·   inspelen op technologische, innovatieve Iv-ontwikkelingen en verschuivingen in beleidsdoelstellingen

·   de contacten kenmerken zich door het verwerven van draagvlak voor ontwikkeling en implementatie van Iv-producten, -diensten, -beleid en –processen

·   complexe multidisciplinaire IV-programma’s (voorbereiding, coördinatie en uitvoering)

 

Resultaten
ontwerpen, bouwen, testen, implementeren, exploiteren, beheren

·   ontwerpen en ontwikkelen van informatie-voorzieningsproducten (producten, diensten en bedrijfsprocessen) voor klantdomein en/of Iv-programma

·   analyses van Iv-vraagstukken en -problemen (ontwikkelen/ configureren/implementeren) die minder gangbaar zijn, waarvoor niet de standaardaanpak kan worden gekozen maar waarvoor in multidisciplinair werkverband afwijkende oplossingen moeten worden bedacht

·   verantwoordelijk voor implementatie van changes ten gevolge van life-cycle, gewijzigde of nieuwe functionaliteiten

·   informatievoorziening in samenhang met de doelen van de organisatie en de bedrijfsprocessen

·   inventarisatie van wensen en eisen van gebruikers, op basis van ontwikkelingen in het toepassingsgebied van applicaties

·   adequaat functioneren (beheer) van systeemprogrammatuur, conform de gestelde prestatiekenmerken van de technische infrastructuur

 

 

 

 

 

 

 

·   ontwerpen en ontwikkelen van complexe informatievoorzieningproducten (producten, diensten en bedrijfsprocessen) over klantdomeinen en/of Iv-projecten heen of over meerdere platformen

·   complexe, dan wel nog niet eerder voorgekomen complexe IV-vraagstukken en –problemen (ontwikkelen/ configureren/ implementeren) waarvoor in multidisciplinair werkverband, oplossingen voor moeten worden aangedragen (o.a. technisch inhoudelijke rapportages) en waarvoor geen standaardoplossingen zijn

·   verantwoordelijk voor de beoordeling en implementatie van changes ten gevolge van life-cycle, gewijzigde of nieuwe functionaliteiten in complexe technische platforms, bedrijfskritische klantsystemen

·   complexe informatievoorziening in samenhang met de doelen van de organisatie en de bedrijfsprocessen

·   inventarisatie van wensen en eisen van gebruikers, op basis van ontwikkelingen in het toepassingsgebied van complexe applicaties

·   adequaat functioneren (beheer) van complexe systeemprogrammatuur, conform de gestelde prestatiekenmerken van de technische infrastructuur

·   inspelen op technologische, innovatieve Iv-ontwikkelingen en verschuivingen in beleidsdoelstellingen

·   ontwerpen en ontwikkelen van complexe informatie-voorzieningsproducten (producten, diensten en bedrijfsprocessen) over klantdomeinen en/of Iv-programma’s heen of over meerdere platformen

·   complexe, dan wel nog niet eerder voorgekomen complexe IV-vraagstukken en      –problemen (ontwikkelen/ configureren /implementeren) waarvoor in multidisciplinair werkverband, oplossingen voor moeten worden aangedragen en waarvoor geen standaardoplossingen zijn

·   verantwoordelijk voor de beoordeling en implementatie van changes ten gevolge van life-cycle, gewijzigde of nieuwe functionaliteiten in complexe technische platforms, bedrijfskritische klantsystemen

·   complexe informatievoorziening in samenhang met de doelen van de organisatie en de bedrijfsprocessen

·   inventarisatie van wensen en eisen van gebruikers, op basis van ontwikkelingen in het toepassingsgebied van complexe applicaties

·   adequaat functioneren (beheer) van complexe systeemprogrammatuur, conform de gestelde prestatiekenmerken van de technische infrastructuur

klanten, relaties en netwerken (zowel intern als extern)

·   procesverantwoordelijkheid (regie, coördinatie en uitvoering) voor het onderhouden van de relatie met leveranciers (leveranciers-management), evenals het managen en beheersen van afspraken/ prestaties vastgelegd in contracten

 

Contractmanagement

·   geleverde dienstverlening getoetst aan gecontracteerde dienstverlening gedurende looptijd

·   offertes opgevraagd en beoordeeld

·   producten, diensten, software, licenties, etc. inkoopbaar gemaakt

·   aan Europese aanbestedingen deelgenomen

·   financiële begrotingen opgemaakt en bijgehouden

·   configuratienummers beschikbaar gesteld

 

Algemeen

·   klant- en relatienetwerken opgebouwd, onderhouden en gebruikt

·   afspraken gemaakt en onderhandeld met klant over dienstverlening en opdracht

·   plannen en (management)rapportages over klantennetwerk opgesteld

·   procesverantwoordelijkheid (regie, coördinatie en uitvoering) voor het onderhouden van de relatie met leveranciers (leveranciers-management), evenals het managen en beheersen van afspraken/ prestaties vastgelegd in contracten

 

Contractmanagement

·   geleverde dienstverlening getoetst aan gecontracteerde dienstverlening gedurende looptijd

·   overlegstructuur voor de contracten gedefinieerd en geïmplementeerd

·   ICT-contract gerelateerde overleggen gecoördineerd

·   prestatie-indicatoren voor het vaststellen van de performance ontwikkeld en over gerapporteerd

·   ICT contractstrategie opgesteld en uitgevoerd

·   overlegstructuren met leveranciers ingericht

·   alignment van de werkwijze bewaakt

 

Licentiemanagement

·   naleving licentiebeheer bewaakt zoals het realiseren van compliancy (balans tussen het gebruik van softwareproduct en het ingekochte aantal licenties)

·   externe licentie-audits projectmatig begeleid

 

Demandmanagement

·   vraagvoorspelling tbv demandplannen met een sourcingstrategie opgesteld

·   overeenstemming bereikt met stakeholders in de keten

·   processen van uitbesteden dienstverlening begeleidt, vraag en aanbod afgestemd

·   afhandeling van demands gecoördineerd

·   demandteam van contractmanagers en productbeheerders inhoudelijk aangestuurd

 

Algemeen

·   klant- en relatienetwerken opgebouwd, onderhouden en gebruikt

·   afspraken gemaakt en onderhandeld met klant over dienstverlening en opdracht

·   plannen en (management) rapportages over klantennetwerk opgesteld

 

·   procesverantwoordelijkheid (regie, coördinatie en uitvoering) voor het onderhouden van de relatie met leveranciers (leveranciers-management), evenals het managen en beheersen van afspraken/ prestaties vastgelegd in contracten

 

Contractmanagement

·   geleverde dienstverlening getoetst aan gecontracteerde dienstverlening gedurende looptijd

·   overlegstructuur voor de strategische ICT-leveranciers gedefinieerd en geïmplementeerd

·   tactische en strategische overleggen gecoördineerd

·   prestatie-indicatoren voor het vaststellen van de performance van de strategische ICT-leveranciers ontwikkeld en over gerapporteerd

·   executive rapporten voor strategische (leveranciers)contracten opgesteld en besproken

 

Algemeen

·   klant- en relatienetwerken opgebouwd, onderhouden en gebruikt

·   afspraken gemaakt en onderhandeld met klant over dienstverlening en opdracht

·   plannen en (management)rapportages over klantennetwerk opgesteld

Projecten

·   IV-(deel)projecten (voorbereiding, begeleiding en uitvoering)

·   deelname (inter)departementale IV-projecten

·   complexe, multidisciplinaire IV-projecten (voorbereiding en uitvoering)

·   deelname complexe (inter)departementale IV- projecten

 

·   complexe multidisciplinaire IV-programma’s (voorbereiding, coördinatie en uitvoering)

·   deelname complexe (inter)departementale IV-programma’s

Speelruimte / Kaders

·   afgebakende onderwerpen en relatief heldere kaders

·   wet- en regelgeving, vastgesteld beleid en overige richtlijnen

·   beoordeling op kwaliteit, bruikbaarheid en realisatie van ontwikkelde Iv-producten, -diensten, -beleid en -processen en op afstemming daarvan op andere aandachtsgebieden en beleidsterreinen

·   beslissingen worden genomen op basis van interpretatie van niet duidelijk begrensde keuzefactoren die elkaar onderling inhoudelijk beïnvloeden

·   werkwijzen en inhoud van te leveren technisch inhoudelijke producten worden aan het eigen inzicht over gelaten

·   meer abstracte kaders binnen afgebakende onderwerpen

·   wet- en regelgeving, vastgesteld beleid en overige richtlijnen

·   beoordeling op kwaliteit, bruikbaarheid en realisatie van ontwikkelde Iv-producten, -diensten, -beleid en -processen en op afstemming daarvan op andere aandachtsgebieden en beleidsterreinen

·   beslissingen worden genomen op basis van analyse van een verwevenheid van niet duidelijk begrensde keuzefactoren en de beslissingen hebben zodanig samenhang dat sprake is van een besluitvormingsproces

·   het effect van de beslissingen is in beperkte mate voorspelbaar en kan pas na een jaar worden vastgesteld

·   strategische beleidslijnen of modellen vormen het kader

·   beoordeling op kwaliteit, bruikbaarheid en realisatie van ontwikkelde Iv-producten, -diensten, -beleid en -processen en op afstemming daarvan op andere aandachtsgebieden en beleidsterreinen

·   beslissingen worden genomen op basis van analyse van een verwevenheid van niet duidelijk begrensde keuzefactoren en de beslissingen hebben zodanig samenhang dat sprake is van een multidisciplinair besluitvormingsproces

·   het effect van de beslissingen is in beperkte mate voorspelbaar en kan pas na een jaar worden vastgesteld

Kennis & Vaardigheid

·   gespecialiseerde en brede kennis van het Iv-aandachtsgebied

·   inzicht in aanpalende aandachtsgebieden en relevante delen van het Iv-aandachtsgebied

·   inzicht in organisatorische, procesmatige en vakinhoudelijke samenhangen in bredere context dan eigen Iv-aandachtsgebied(en)

·   vaardigheid in het signaleren en analyseren van Iv-ontwikkelingen en problemen

·   vaardigheid in het inhoudelijk toelichten van Iv-producten, -diensten, -beleid en -processen, nieuwe ideeën en concepten

·   vaardigheid in het technisch inhoudelijk, begeleiden en ondersteunen van management en lijn(management)

·   vaardigheid in het tot stand brengen, implementeren en uitvoeren van Iv-producten, diensten,- beleid en -processen

 

·   gespecialiseerde en brede kennis van de eigen Iv- en aanpalende aandachtsgebieden en relevante delen van het bedrijfsvoeringgebied

·   inzicht in organisatorische, procesmatige en vakinhoudelijke samenhangen in bredere context dan eigen Iv-aandachtsgebied(en)

·   vaardigheid in het signaleren en analyseren van Iv-ontwikkelingen en problemen

·   vaardigheid in het inhoudelijk toelichten van Iv-producten, -diensten, -beleid en -processen, nieuwe ideeën en concepten

·   vaardigheid in het technisch inhoudelijk, begeleiden en ondersteunen van management en lijn(management)

·   vaardigheid in het tot stand brengen, implementeren en uitvoeren van Iv-producten, diensten,- beleid en -processen

 

·   gespecialiseerde en brede kennis van de eigen multidisciplinaire en aanpalende Iv-aandachtsgebieden en totale bedrijfsvoeringgebied

·   inzicht in organisatorische, procesmatige en vakinhoudelijke samenhangen in bredere context dan eigen Iv-aandachtsgebied(en)

·   vaardigheid in het signaleren en analyseren van Iv-ontwikkelingen en problemen

·   vaardigheid in het ontwikkelen, uitdragen en verdedigen van Iv-producten,  -diensten, -beleid en -processen, nieuwe ideeën en concepten en hierover tot overeenstemming komen met intra- en interdepartementale of (inter)nationale organisaties

·   vaardigheid in het technisch inhoudelijk, begeleiden en ondersteunen van management en lijn(management)

·   vaardigheid in het tot stand brengen, implementeren en uitvoeren van Iv-producten, diensten,- beleid en -processen

 

Contacten

·   de contacten kenmerken zich door inhoudelijk afstemmen en adviseren over het Iv-aandachtsgebied

·   interne en/of externe klanten/relaties om te adviseren en af te stemmen over de ontwikkeling, toepassing, implementatie en uitvoering van Iv-producten, -beleid en –processen en om belangentegenstellingen te overbruggen

·   met (interdepartementale) werk- en projectgroepen over ontwikkelingsprocessen en beleidsmaatregelen op het Iv-aandachtsgebied om inhoudelijke en procesmatige afspraken te maken over ontwikkeling, implementatie en uitvoering

 

·   de contacten kenmerken zich door inhoudelijk afstemmen en adviseren over het Iv-aandachtsgebied

·   interne en/of externe klanten/relaties om te adviseren en af te stemmen over de ontwikkeling, toepassing, implementatie en uitvoering van Iv-producten, -beleid en –processen en om belangentegenstellingen te overbruggen

·   met (interdepartementale) werk- en projectgroepen over ontwikkelingsprocessen en beleidsmaatregelen op het Iv-aandachtsgebied om inhoudelijke en procesmatige afspraken te maken over ontwikkeling, implementatie en uitvoering

 

·   de contacten kenmerken zich door het verwerven van draagvlak voor ontwikkeling en implementatie van Iv-producten, -diensten, -beleid en -processen

·   interne en/of externe klanten/relaties om te adviseren en af te stemmen over de ontwikkeling, toepassing, implementatie en uitvoering van Iv-producten, -beleid en –processen en om belangentegenstellingen te overbruggen

·   met (interdepartementale) werk- en projectgroepen over ontwikkelingsprocessen en beleidsmaatregelen op het Iv-aandachtsgebied om het organisatiestandpunt te verdedigen en uit te dragen en om inhoudelijke en procesmatige afspraken te maken over ontwikkeling, implementatie en uitvoering